Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus: Asuntokaupan kiivain vauhti tasaantuu

• Asuntomarkkinoilla on ollut vahva vuosi. Kauppamäärät, myyntiajat, ostoaikomukset ja uusien lainojen nostot kertovat asuntomarkkinoiden vilkkaudesta tänä vuonna. Odotamme, että koko maassa vanhojen asuntojen hinnat nousevat tänä vuonna 3,8 prosenttia ja 2,5 prosenttia vuonna 2022.
  • Omakotitalojen kauppa on käynyt kiivaaseen tahtiin. Omakotitalojen hinnat ovatkin nousseet tänä vuonna eniten sitten vuoden 2010.
  • Koronapandemia on vaimentanut vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrien nousua koko maassa.

”Odotamme asuntomarkkinoiden aktiviteetin hieman tasaantuvan ensi vuonna, mutta vire säilyy myönteisenä. Hyvä talous- ja työllisyyskehitys tukevat kotitalouksien asunnonvaihtotarpeita”, toteaa Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen.

Talouden toipuminen on edennyt niin pitkälle, että keskuspankit alkavat vähentää pandemiaelvytystään.

”Vaikka viime aikoina markkinoiden korko-odotukset ovat nousseet, EKP pitää keskuspankkikorot matalina lähivuosina. Suomalaisten asuntolainojen korot pysyvät siis edelleen alhaisilla tasoilla”, Hirvonen ennakoi.

Pandemia on vaimentanut vuokrien nousua

Runsas vuokra-asuntojen tarjonta suhteessa kysyntään on pitänyt vuokrien nousuvauhdin maltillisena viime ja tänä vuonna. Toisaalta kuluvan vuoden toisella neljänneksellä vuokrissa nähtiin lievä käänne ylöspäin.

”Inflaation nopeutuminen ja asumiskustannusten kallistuminen voivat hyvinkin nopeuttaa vuokrien nousua loppuvuonna ja ensi vuonna. Myös paluu normaaliin ja rajoitustoimien purku lisäävät vuokra-asuntojen kysyntää pandemian aiheuttaman suvantovaiheen jälkeen”, arvioi senioriekonomisti Janne Ronkanen.

Asuntomarkkinakatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan liitteenä.

Timo Hirvonen, pääekonomisti, Handelsbanken Suomi

Janne Ronkanen, senioriekonomisti, Handelsbanken Suomi

S-posti on muotoa: etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbankenilla on kuusi kotimarkkinaa: Ruotsi, Suomi, Tanska, Norja, Hollanti ja Iso-Britannia. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä.