Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus: Asuntokauppa elpyy vähitellen ensi vuonna

• Kohonnut inflaatio, korkojen nousu ja kuluttajien heikko luottamus talouteen ovat vaimentaneet asuntomarkkinoita kuluvana vuonna.
  • Ennustamme vanhojen osakeasuntojen hintojen laskevan Suomessa keskimäärin 6,0 prosenttia tänä vuonna ja nousevan 1,0 prosenttia ensi vuonna.
  • Asuntokauppa piristyy, kun inflaatio hidastuu lisää, korot laskevat loivasti ja kotitalouksien asunnonostoaikomukset vahvistuvat.

Asuntokauppa käy yhä jähmeästi. Vanhojen osakeasuntojen kauppamäärät ovat noin kolmanneksen pienemmät kuin samaan aikaan viime vuonna. Uusien osakeasuntojen kauppa käy vielä selvästi vanhojen osakeasuntojen kauppaa heikommin. Tilastojen perusteella syyskuussa asuntomarkkinoiden aktiviteetti oli yhä vaisua ja merkkejä kaupan piristymisestä oli vaikea löytää.

Handelsbanken arvioi vanhojen osakeasuntojen hintojen laskevan kuluvana vuonna kuusi prosenttia.

”Odotamme asuntomarkkinoiden elpyvän ensi vuoden mittaan, kun inflaatio hidastuu lisää, korot laskevat loivasti, kotitalouksen ostovoima kohenee ja kuluttajien luottamus vahvistuu. Arvioimme vanhojen osakeasuntojen hintojen nousevan prosentin verran vuonna 2024. Kaikkiaan asuntomarkkinat toipuvat eri tahtiin eri puolilla Suomea”, toteaa Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen.

Korot loivassa laskussa ensi vuonna
Korot ovat nousseet poikkeuksellisen ripeästi viimeisen puolentoista vuoden aikana. Viime aikoina korkojen nousu on kuitenkin tasaantunut, ja esimerkiksi 12 kuukauden euriborkorko on laskenut hieman. Isossa kuvassa lyhyiden markkinakorkojen nousu on käytännössä ohi.

”Odotamme, että Euroopan keskuspankki pitää keskuspankkikorot paikallaan pitkälle ensi vuoteen. Syynä tähän on euroalueen jähmeästi vaimeneva pohjainflaatio eli inflaatio ilman energiaa ja elintarvikkeita, sanoo senioriekonomisti Janne Ronkanen.

Lyhyiden markkinakorkojen laskusta huolimatta kotitalouksien on syytä tiedostaa, että asuntolainoihin sidotut euriborkorot jäävät selvästi viime vuosikymmentä korkeammalle tasolle.

Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä.

Timo Hirvonen
pääekonomisti, Handelsbanken Suomi
p. 010 444 2404

Janne Ronkanen
senioriekonomisti, Handelsbanken Suomi
p. 010 444 2403

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyneensä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. 18.10.2023 ilmoitettiin muiden Suomen-liiketoimintojen hallitun alasajon aloittamisesta.

Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja pankin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985. Pankin pääasialliset markkinat ovat Ruotsi ja Norja, Iso-Britannia ja Alankomaat.

Avainsanat: