Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus: Asuntokauppa piristyy vähitellen tänä vuonna

• Kohonnut inflaatio, korkea korkotaso ja kuluttajien heikko luottamus talouteen ovat vaimentaneet asuntomarkkinoita viimeisen puolentoista vuoden ajan.
  • Ennustamme vanhojen osakeasuntojen hintojen laskevan Suomessa keskimäärin 2,0 prosenttia tänä vuonna ja nousevan 3,0 prosenttia ensi vuonna.
  • Inflaation hidastuminen, korkojen lasku ja kotitalouksien asunnonostoaikomusten vahvistuminen vauhdittavat asuntokauppaa.

Asuntokauppa käy yhä varsin jähmeästi. Vanhojen osakeasuntojen kauppamäärät jäävät jälkeen pandemiaa edeltävästä tasosta. Uusien osakeasuntojen kauppa käy selvästi vanhojen osakeasuntojen kauppaa heikommin. Asuntomarkkinoiden aktiviteetti piristyi viime vuoden lopussa väliaikaisesti, mutta heikkeni alkuvuodesta.

Vanhojen osakeasuntojen hinnat ovat laskeneet kesästä 2022 lähtien. Hintojen pudotus on jyrkin ja pitkäkestoisin sitten 1990-luvun laman. Vanhojen osakeasuntojen hinnat laskivat viime vuoden lopulla vuoden 2017 alun tasolle.

Asuntokauppa kääntyy kasvuun hiljalleen

Handelsbanken arvioi vanhojen osakeasuntojen hintojen laskevan kuluvana vuonna 2,0 prosenttia. Koko vuoden ennusteeseen vaikuttaa asuntojen hintojen kehno kehitys tammikuussa. Arvioimme vanhojen osakeasuntojen hintojen toipuvan kuluvan vuoden aikana.

”Odotamme asuntomarkkinoiden elpyvän vähitellen kuluvan vuoden mittaan, kun inflaatio hidastuu lisää, korot laskevat, kotitalouksen ostovoima kohenee ja kuluttajien luottamus vahvistuu. Asuntomarkkinat toipuvat eri tahtiin eri puolilla Suomea”, toteaa Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen.

Kuluttajien luottamus oli alkuvuonna heikkoa, mutta kotitalouksien odotuksissa on jo havaittavissa merkkejä paremmasta.

”Asuntomarkkinoiden näkökulmasta on positiivista, että kuluttajien odotukset omasta taloudesta 12 kuukauden kuluttua ovat alkuvuonna nousseet korkeimmilleen sitten helmikuun 2022. Uskomme, että kotitalouksien asunnonostoaikeet alkavat vähitellen kohentua tämän hetken matalilta tasoiltaan”, sanoo senioriekonomisti Janne Ronkanen.

EKP laskee korkoa kesäkuussa

Inflaation voimakas hidastuminen on vaimentunut euroalueella alkuvuonna. Tämä on näkynyt lyhyiden markkinakorkojen vaakasuuntaisena kehityksenä.

”Euroalueen heikko taloustilanne kaipaa koronlaskuja. Euroopan keskuspankki pelaa kuitenkin varman päälle ja haluaa nähdä, miten palkat ovat kehittyneet alkuvuonna ja miten etenkin palveluiden inflaatio hidastuu euroalueella. Odotamme EKP:n laskevan keskuspankkikorkoja kesäkuun kokouksessaan ja myöhemmin syyskuussa ja joulukuussa. Kun EKP viestii koronlaskujen alkamisen lähestyvän, asuntolainoihin yleisesti sidotut euriborkorot kääntyvät selvempään laskuun, Timo Hirvonen arvioi.

Kotitalouksien velkaantumisaste laskussa

Kotitalouksien velkaantumisaste on ollut laskussa vuoden 2021 lopusta lähtien. Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä velkaantumisaste suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin putosi jo 123,4 prosenttiin.

”Velkaantumisastetta ovat kahden viime vuoden aikana alentaneet erityisesti asuntolainakannan supistuminen sekä kotitalouksien nimellistulojen aiempaa voimakkaampi kasvu”, Janne Ronkanen sanoo.

Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä.

Timo Hirvonen

pääekonomisti, Handelsbanken Suomi

Janne Ronkanen

senioriekonomisti, Handelsbanken Suomi

etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 vetäytyvänsä Suomesta. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyvänsä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. 18.10.2023 ilmoitettiin muiden Suomen-liiketoimintojen hallitun alasajon aloittamisesta.

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Avainsanat: