Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus: Asuntokauppa viilenee

Monet mittarit osoittavat asuntomarkkinoiden viilentyneen tänä vuonna. Korkea inflaatio, korkojen nousu ja kuluttajien luottamuksen selvä lasku jarruttavat asuntomarkkinoita loppuvuonna ja ensi vuonna.

• Asuntojen myyntiajat pitenevät ja kauppamäärät laskevat. Odotamme, että koko maassa vanhojen asuntojen hinnat nousevat tänä vuonna 0,8 prosenttia ja laskevat kaksi prosenttia vuonna 2023.
  • Asuntojen hinnat laskevat Suomessa selvästi vähemmän kuin Ruotsissa.

Asuntokauppa on hidastunut kuluvan vuoden mittaan, ja samanlainen vaimeahko kehitys jatkuu ensi vuonna.

”Arvioimme vanhojen asuntojen hintojen laskevan kaksi prosenttia vuonna 2023. Lasku jää kuitenkin varsin pieneksi, sillä työllisyyden kohtalainen kasvu, inflaation vaimeneminen ja korkojen nousun rauhoittuminen tukevat asuntomarkkinoiden aktiviteettia ensi vuonna”, toteaa Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen.

Euroopan keskuspankki (EKP) nostaa talletuskoron 2,25 prosenttiin helmikuun 2023 alkuun mennessä.

”Suurin nousu asuntolainoihin yleisesti sidotussa 12 kuukauden euriborkorossa on jo takanapäin. Tästä eteenpäin asuntolainojen korot nousevat maltillisempaan tahtiin”, Hirvonen ennakoi.

Suomessa talous on nyt taantumassa
Tuoreet talousindikaattorit ovat syyskuussa julkaistumme ennusteemme kanssa linjassa: Suomen talous on taantumassa tämän vuoden jälkipuoliskolla.

Vaisu vaihe ulottuu ensi vuoteen, jolloin Suomen bruttokansantuote supistuu koko vuoden osalta 0,2 prosenttia.

Suomessa asuntojen hinnat laskevat Ruotsia vähemmän
Ruotsissa pitkäkestoinen asuntojen hintojen nousutrendi on tullut päätökseen ja asuntojen hinnat ovat kääntyneet laskuun.

”Odotamme asuntojen hintojen laskevan Suomessa ensi vuonna, mutta riski Ruotsia vastaavan hintojen laskun toteutumisesta koko maan keskiarvon osalta on meillä vähäinen. Suomessa asuntojen hinnat ovat nousseet huomattavasti Ruotsia maltillisemmin, eikä hintoihin täällä kohdistu läheskään samanlaista korjausliikkeen uhkaa”, arvioi senioriekonomisti Janne Ronkanen.

Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan liitteenä.

Timo Hirvonen

pääekonomisti, Handelsbanken Suomi
puh. 040 549 2476

Janne Ronkanen

senioriekonomisti, Handelsbanken Suomi
puh. 050 538 0567

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot.