Handelsbankenin asuntomarkkinakatsaus: Epävarmuus varjostaa asuntokauppaa

• Asuntomarkkinoiden aktiviteetti vaimenee tänä vuonna. Sota Ukrainassa nopeuttaa inflaatiota ja heikentää talouskasvua Suomessa. Tämä näkyy myös asuntomarkkinoiden kehityksessä.
  • Epävarmuuden lisääntyminen heikentää kuluttajien luottamusta ja hillitsee kotitalouksien asunnonostoaikomuksia. Asuntojen myyntiajat pitenevät ja kauppamäärät notkahtavat hetkellisesti. Odotamme, että koko maassa vanhojen asuntojen hinnat nousevat tänä vuonna 2,0 prosenttia ja 1,0 prosenttia vuonna 2023.

Viime vuonna asuntomarkkinoiden vire oli paras moneen vuoteen. Kuluva vuosi on toisenlainen.

”Sodan luoma epävarmuus hillitsee kotitalouksien asunnonostoaikeita, ja poikkeuksellisen korkea inflaatio nakertaa kuluttajien ostovoimaa”, toteaa Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen.

Euroopan keskuspankki (EKP) suuntaa kohti rahapolitiikan normalisointia.

”Vaikka talouskasvu hidastuu euroalueella, ennätyskorkea inflaatio pakottaa EKP:n kiristämään rahapolitiikkaansa. Suomalaisten asuntolainojen koroissa suunta on nyt ylöspäin, nousutahti on kuitenkin varsin rauhallinen”, Hirvonen ennakoi.

Suomessa talouskasvu hidastuu ja inflaatio kiihtyy

Venäjän sotatoimet Ukrainassa vaimentavat Suomen talousnäkymiä. Sota vaikuttaa Suomen talouteen ulkomaankaupan ja kasvaneen epävarmuuden kautta. Vienti Venäjälle heikkenee, ja yhdessä kulutus- ja investointivaikutusten kanssa tämä leikkaa prosenttiyksikön Suomen talouskasvusta. Suomen talous kasvaa arviomme mukaan 2,0 prosenttia vuonna 2022 ja 1,5 prosenttia vuonna 2023.

Sodan johdosta energian ja ruoan hinnat kallistuvat ja inflaatio nopeutuu selvästi. Arvioimme inflaation kiihtyvän 4,5 prosenttiin Suomessa vuonna 2022. Inflaatio on 2,3 prosenttia vuonna 2023.

Vuokra-asuntoja jäänyt entistä enemmän tyhjilleen pääkaupunkiseudulla

Vuokramarkkinoilla pandemia-aika on tuonut isoja muutoksia etenkin pääkaupunkiseudulla, missä vuokra-asuntojen tarjonta on noussut voimakkaasti kahden viime vuoden aikana. Samaan aikaan vuokra-asuntojen kysyntä ei ole elpynyt pandemiaa edeltävälle tasolle.

”Vuokra-asuntoja on jäänyt entistä enemmän vajaakäytölle pääkaupunkiseudulla. Syynä ovat mm. koronarajoituksiin liittyvät epävarmuudet ja vuokra-asuntojen tarjonnan lisääntyminen. Paluu normaaliin, rajoitustoimien purku ja asuntokaupan hetkellinen notkahdus lisäävät vuokra-asuntojen kysyntää. Samalla tämä kehitys tukee vuokrien nousua pandemian aiheuttaman suvantovaiheen jälkeen”, arvioi senioriekonomisti Janne Ronkanen.

Asuntomarkkinakatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan liitteenä.

Timo Hirvonen, pääekonomisti, Handelsbanken Suomi
p. 040 549 2476

Janne Ronkanen, senioriekonomisti, Handelsbanken Suomi
p. 050 538 0567

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä.

Avainsanat: