Handelsbankenin talousennuste: Kasvuspurtti edessä

• Suomen talous kasvaa 2,8 prosenttia vuonna 2021. Vuoden kolmannella neljänneksellä Suomen BKT ohittaa jo pandemiaa edeltävän huipputasonsa. Talouden elpyminen jatkuu ensi vuonna, jolloin Suomen talous kasvaa 3,0 prosenttia. Nostamme vuosien 2021 ja 2022 ennusteita verrattuna edelliseen ennusteeseen. Vuonna 2023 odotamme talouden kasvavan 1,8 prosenttia eli pidemmän aikavälin trendikasvua nopeammin.
  • Talouskasvua vauhdittavat kotitalouksien patoutuneen kysynnän purkautuminen ja viennin vahva vire. Inflaatio nopeutuu Suomessa tänä vuonna, mutta on kuitenkin palkkojen nousuvauhtia hitaampaa. Työttömyys alkaa vähentyä selvemmin ensi vuonna.
  • Maailmantalous kasvaa tänä vuonna 5,7 prosenttia, ensi vuonna 4,5 prosenttia ja 3,6 prosenttia vuonna 2023. Elpymisessä avainasemassa on mahdollisimman laaja rokotuskattavuus. Inflaatio kiihtyy tänä vuonna, mutta tasaantuu sen jälkeen. Ennustejaksolla keskuspankit alkavat vähentää pandemiaelvytystään.

Rajoitustoimien purku ja rokotustahdin vauhdittuminen kirittävät Suomen talouskasvua tänä vuonna. Kasvu piristyy etenkin vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä, kun elämä normalisoituu. Teollisuuden luottamus hehkuu tulikuumana Suomen vientimarkkinoilla. Globaalin teollisen suhdanteen hyvä vire vauhdittaa myös Suomen vientiä.

Kotitalouksien kulutusta kiihdyttää patoutuneen kysynnän purkautuminen ja säästämisaste kääntyy laskuun.

”Suomalaisilla on pandemian jäljiltä ylimääräisiä säästöjä jopa 6 miljardia euroa. Osalla säästöistä kotitaloudet lisäävät kulutusta. Osa olisi kuitenkin hyvä pitää säästössä pahan päivän varalle”, Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen sanoo.

Inflaatio nopeutuu tänä vuonna. Energian hintojen nousu verrattuna viime vuoteen näkyy etenkin asumisen ja liikenteen kallistumisena.

Työttömyys vähenee tuntuvammin vuosina 2022 ja 2023

Työttömyysaste on tänä vuonna 7,8 prosenttia eli sama kuin viime vuonna.

”Kuluvan vuoden alku oli niin heikko, että työmarkkinoiden toipumiseen menee loppuvuosi. Työttömyysaste laskee alle pandemiaa edeltävän tason vuonna 2023”, Hirvonen ennakoi.

”Julkisessa taloudessa verraten hyvät talouden kasvuvuodet tulisi käyttää järkevästi. Ennustejakson aikana olisi hyvä ottaa askeleita kohti julkisen talouden vakauttamista”, hän jatkaa.

Maailmantalous menossa eri tahdissa oikeaan suuntaan

Rajoitustoimien purku, kotitalouksien kysyntä ja massiiviset elvytystoimet vauhdittavat maailmantalouden kasvua tänä ja ensi vuonna. Hintapaineet ovat lisääntyneet ja inflaatio kiihtyy monissa maissa kuluvana vuonna. Ennustamme inflaatiokehityksen kuitenkin tasaantuvan ensi vuonna.

Talouden elpyminen etenee niin hyvin, että keskuspankit alkavat vähentää pandemiaelvytystä ennustejaksolla. Odotamme Yhdysvaltojen keskuspankin Fedin aloittavan arvopaperiostojen pienentämisen vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen lopulla tai toisen neljänneksen alussa. Tämä vaihe kestää noin vuoden.

”Arvioimme Fedin nostavan ohjauskorkoa vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Euroopan keskuspankki ei koske korkoihin ennustejaksolla, vaikka vähentää elvytystään lopettamalla pandemiaan liittyvät arvopaperiostot maaliskuussa 2022. Suomalaisille kotitalouksille tärkeät asuntolainakorot eli euribor-korot pysyvät yhä alhaalla”, toteaa senioriekonomisti Janne Ronkanen.

Talousennuste on luettavissa kokonaisuudessaan liitteenä.

Katso live-lähetys talousennusteesta 28.4. klo 9.30. Timo Hirvonen avaa laajemmin talouden näkymiä.

Timo Hirvonen, pääekonomisti, puh 040 549 2476

Janne Ronkanen, senioriekonomisti, puh. 050 538 0567

s-posti muotoa: etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Keskeiset ennusteet Suomen taloudelle
Prosenttimuutos, suluissa tammikuun 2021 ennuste 2020 2021E 2022E 2023E
Yksityinen kulutus -4.9 3.0 (2.5) 3.8 (2.0) 1.8
Julkinen kulutus 2.3 2.5 (2.5) 1.0 (1.0) 1.0
Investoinnit -3.1 1.1 (0.7) 2.5 (1.6) 1.9
Vienti -6.6 6.2 (6.0) 5.0 (4.0) 3.5
Tuonti -6.6 5.0 (4.5) 4.5 (2.5) 3.0
BKT -2.8 2.8 (2.5) 3.0 (2.3) 1.8
Ansiotasoindeksi 1.8 2.3 2.0 2.0
Kuluttajahintaindeksi 0.3 1.6 1.4 1.6
Työttömyysaste* 7.8 7.8 7.3 6.6
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä** -5.4 -4.5 -2.1 -1.5
EMU-velka** 69.2 71.5 71.1 70.5
* prosenttia työvoimasta
** prosenttia BKT:sta
Lähde: Handelsbanken

Handelsbankenilla on kuusi kotimarkkinaa: Ruotsi, Suomi, Tanska, Norja, Hollanti ja Iso-Britannia. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 26 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Securities Services. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä.

Avainsanat: