Handelsbankenin talousennuste: Luvassa koronlaskuja ja vaisua kasvua Suomessa

• Talouden aktiviteetti piristyy asteittain vaimean alkuvuoden jälkeen, ja Suomen talous kasvaa tänä vuonna 0,1 prosenttia.
  • Kotimainen kysyntä toimii talouden kasvuveturina vuosina 20242026. Viennin kasvu piristyy, mutta tuonti kasvaa vientiä nopeammin tänä ja ensi vuonna.
  • Taloudellinen toimeliaisuus kohenee edelleen ensi vuonna. Suomen talous kasvaa 1,7 prosenttia vuonna 2025 ja 1,5 prosenttia vuonna 2026.
  • Inflaatio hidastuu edelleen tänä vuonna. Ennustamme inflaation vaimenevan tänä vuonna 2,2 prosenttiin. Ensi vuonna inflaatio hidastuu 1,9 prosenttiin ja on 2,1 prosenttia vuonna 2026.
  • Maailmantalous kasvaa tänä vuonna 2,8 prosenttia ja 3,1 prosenttia vuosina 2025–2026. Keskuspankkien koronlaskut ja inflaation hidastuminen tukevat kotitalouksien kulutusta ja investointeja ennustejaksolla.

Talouden vaimea aktiviteetti lisää työttömyyttä alkuvuonna Suomessa. Odotamme työmarkkinoiden kuitenkin alkavan elpyä tämän vuoden loppupuolella sen jälkeen, kun taloudessa on nähty käänne parempaan. Työttömyysaste nousee tänä vuonna 7,6 prosenttiin.

Asuntomarkkinoilla nähtiin viime vuoden lopulla piristymisen merkkejä. Asuntomarkkinat elpyvät ennusteemme mukaan varsin verkkaisesti. Tänä vuonna vanhojen osakeasuntojen hintojen odotetaan nousevan prosentin verran.

”Tämän vuoden positiiviset seikat taloudessa ovat inflaation hidastuminen, korkojen lasku ja palkansaajien reaaliansioiden koheneminen. Myös asuntomarkkinat piristyvät vuoden mittaan”, Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen ennakoi.

Investoinneissa kasvunvaraa

Talouden kasvuveturina ennustejaksolla toimii kotimainen kysyntä.

”Vaikka Suomessa kotitalouksien kulutus piristyy tänä vuonna inflaation hidastumisen ja korkojen laskun myötä, kulutus kasvaa ennustevuosina varsin maltillisesti. Odotamme investointien selvää vauhdittumista etenkin vuosina 2025–2026, kun ne saavat tukea asuntorakentamisen elpymisestä, puolustusmateriaalihankinnoista ja vihreistä investoinneista”, senioriekonomisti Janne Ronkanen sanoo.

Euroopan keskuspankki aloittaa koronlaskut kesällä

Euroalueen inflaatio hidastui huipputasoiltaan viime vuonna. Inflaation hidastuminen jatkuu tänä vuonna, ja lyhyet markkinakorot ennakoivat jo koronlaskuja Euroopan keskuspankilta. Odotamme, että EKP aloittaa 0,25 prosenttiyksikön koronlaskut kesäkuussa ja laskee talletuskoron alle kahteen prosenttiin vuoden 2026 loppuun mennessä. Suomalaisille asuntovelallisille tämä tarkoittaa, että euriborkorot laskevat selvästi tulevina vuosina.

Talousennuste on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä.

Katso suora lähetys talousennusteesta keskiviikkona 24.1. klo 9.30. Lähetyksessä Timo Hirvonen avaa laajemmin talouden näkymiä ja sijoitusjohtaja Jani Stenius osakemarkkinoiden näkymiä:

Keskeiset ennusteet Suomen taloudelle
Prosenttimuutos, suluissa syyskuun 2023 ennuste 2022 2023E 2024E 2025E 2026E
Yksityinen kulutus 1,7 -0,9 (-0,5) 0,5 (0,7) 1,5 (1,6) 1,2
Julkinen kulutus 0,8 4,0 (7,0) 0,5 (1,0) 1,0 (0,5) 1,0
Investoinnit 3,2 -5,7 (-6,1) 1,4 (0,9) 4,0 (3,6) 3,7
Vienti 3,7 0,5 (-1,0) 1,5 (2,4) 2,9 (3,0) 3,6
Tuonti 8,5 -6,2 (-4,1) 2,0 (2,2) 3,3 (3,2) 3,5
BKT 1,6 -0,5 (0,1) 0,1 (0,7) 1,7 (1,8) 1,5
Ansiotasoindeksi 2,4 4,5 4,2 3,0 3,0
Kuluttajahintaindeksi 7,1 6,2 2,2 1,9 2,0
Työttömyysaste* 6,8 7,2 7,6 7,2 6,8
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä** -0,8 -3,9 -3,3 -3,0 -2,9
EMU-velka** 73,3 74,0 76,0 76,5 77,1
* prosenttia työvoimasta
** prosenttia BKT:sta
Lähde: Handelsbanken

Timo Hirvonen, pääekonomisti, puh. 010 444 2404

Janne Ronkanen, senioriekonomisti, puh. 010 444 2403

etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä.

Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyneensä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. Edellä mainittuun kauppaan kuulumattomien Suomen-liiketoimintojen osalta on siirrytty alasajovaiheeseen, jossa harkitaan useita vaihtoehtoja, kuten myyntiä pienemmissä osissa, ulkoistamista, siirtoa pankin yksiköihin muissa maissa ja hallittua alasajoa.

Avainsanat: