Handelsbankenin talousennuste: Suomen talous menossa kohti parempaa

• Ennusteemme mukaan Suomen taloudessa nähdään neljännesvuosikasvua tänä vuonna. Viime vuoden heikko kasvuperintö ja hallituksen kehysriihipäätökset kuitenkin tarkoittavat, että talous kokonaisuutena supistuu tänä vuonna 0,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
  • Taloudellinen toimeliaisuus kohenee vuosina 2025–26. Suomen talous kasvaa 1,5 prosenttia vuonna 2025 ja 1,6 prosenttia vuonna 2026.
  • Kotimainen kysyntä ja vienti toimivat talouden kasvuvetureina vuosina 20242026. Viennin kasvu piristyy, mutta tuonti kasvaa ennustejaksolla vientiä nopeammin.
  • Inflaatio hidastuu tänä vuonna, vaikka hallituksen päätös nostaa arvonlisäveroa nostaa hintoja ja jarruttaa inflaation laskua. Ennustamme inflaation hidastuvan 2,3 prosenttiin tänä ja ensi vuonna. Vuonna 2026 inflaatio laskee 1,8 prosenttiin.
  • Globaalin talouden näkymät ovat parantuneet alkuvuonna. Nostamme siksi maailmantalouden kasvuennustettamme tälle vuodelle. Maailmantalous kasvaa 3,2 prosenttia vuosina 2024–2025 ja 3,1 prosenttia vuonna 2026. Rahapolitiikan keventyminen ja inflaation hidastuminen tukevat kotitalouksien kulutusta, investointeja ja vientiä ennustejaksolla.

Työttömyys kääntyy laskuun

Työttömyys on kasvanut Suomessa alkuvuonna. Odotamme, että työttömyysaste saavuttaa huippunsa tämän vuoden toisella neljänneksellä ja kääntyy sen jälkeen laskuun talouden aktiviteetin vilkastuessa. Työttömyysaste on 7,8 prosenttia vuonna 2024 ja laskee 6,9 prosenttiin vuonna 2026.

Heikon alkuvuoden seurauksena vanhojen osakeasuntojen hinnat laskevat tänä vuonna 1,5 prosenttia. Arvioimme vanhojen osakeasuntojen hintojen kuitenkin toipuvan kuluvan vuoden aikana. Ensi vuonna vanhojen osakeasuntojen hinnat nousevat 3 prosenttia.

”Suomen talous on menossa kohti parempaa. Näkymien parantuminen päävientimarkkinoilla piristää vientiä. Kotimaista kysyntää tukevat Euroopan keskuspankin koronlaskut, inflaation hidastuminen ja palkansaajien reaaliansioiden koheneminen. Asuntomarkkinoillakin syvin kuoppa on jo takanapäin”, Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen ennakoi.

Euroopan keskuspankki laskee korkoja kesäkuussa

Euroalueella inflaatio on hidastunut alkuvuonna siihen malliin, että Euroopan keskuspankki aloittaa 0,25 prosenttiyksikön koronlaskut kesäkuussa ja laskee talletuskoron 2 prosenttiin vuonna 2026. Suomalaisten asuntovelallisten näkökulmasta tämä tarkoittaa, että euriborkorot laskevat selvästi tulevina vuosina.

Yhdysvalloissa tilanne on toinen.

”Siellä inflaatio on ollut sitkeämpää, ja inflaation hidastumisessa kohti keskuspankin kahden prosentin inflaatiotavoitetta on tullut välillä takapakkia. Odotamme kuitenkin, että inflaatiokuva selkiintyy myös Yhdysvalloissa ja että keskuspankki Fed pystyy aloittamaan koronlaskut syyskuussa”, Hirvonen arvioi.

Talousennuste on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä.

Suora lähetys ke 22.5. klo 9.30

Katso suora lähetyksemme talousennusteesta keskiviikkona 22.5. klo 9.30. Lähetyksessä pääekonomisti Timo Hirvonen talouden näkymiä laajemmin ja salkunhoitaja Olli Hyytiäinen kommentoi näkymiä markkinoilla.

Keskeiset ennusteet Suomen taloudelle
Prosenttimuutos, suluissa tammikuun 2024 ennuste 2023 2024E 2025E 2026E
Yksityinen kulutus 0,4 0,6 (0,5) 1,1 (1,5) 1,2 (1,5)
Julkinen kulutus 4,5 0,5 (0,5) 1,0 (1) 1,0 (1)
Investoinnit -4,2 1,1 (1,2) 4,3 (4) 3,6 (3,7)
Vienti -1,7 1,5 (1,5) 3,0 (2,9) 3,5 (3,6)
Tuonti -7,1 2,0 (2) 3,3 (3,3) 3,6 (3,5)
BKT -1,0 -0,2 (0,1) 1,5 (1,7) 1,6 (1,5)
Ansiotasoindeksi 4,2 4,0 3,0 3,0
Kuluttajahintaindeksi 6,2 2,3 2,3 1,8
Työttömyysaste* 7,2 7,8 7,3 6,9
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä** -2,7 -3,0 -2,5 -2,0
EMU-velka** 75,8 77,8 78,6 79,0
* prosenttia työvoimasta
** prosenttia BKT:sta
Lähde: Handelsbanken

Timo Hirvonen
pääekonomisti, Handelsbanken Suomi
etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 29 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 600 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 vetäytyvänsä Suomesta. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyvänsä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. 18.10.2023 ilmoitettiin muiden Suomen-liiketoimintojen hallitun alasajon aloittamisesta.

Handelsbanken tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.