Handelsbankenin talousennuste: Suomessa hieman vahvempaa kasvua ensi vuonna

• Suomen talous kasvoi alkuvuonna nettoviennin ja julkisen kulutuksen turvin.
  • Nettovienti ja julkinen kulutus pitävät yllä talouden aktiviteettia myös koko vuoden osalta. Tänä vuonna talous kasvaa aavistuksen verran, 0,1 prosenttia. Sekä kotitalouksien kulutus että investoinnit supistuvat.
  • Taloudellinen toimeliaisuus kohenee hieman vuoden 2024 aikana ja Suomen BKT kasvaa 0,7 prosenttia. Vuonna 2025 Suomen talous kasvaa 1,8 prosenttia. Kotimainen kysyntä toimii talouden kasvuveturina vuosina 2024–25.
  • Inflaatio on hidastunut tänä vuonna Suomessa, ja sen hidastuminen voimistuu vuosina 2024–25. Ennustamme inflaation vaimenevan tänä vuonna 6,2 prosenttiin. Ensi vuonna inflaatio hidastuu 2,3 prosenttiin ja vuonna 2025 2,0 prosenttiin.
  • Maailmantalous kasvaa tänä ja ensi vuonna 2,7 prosenttia ja 3,2 prosenttia vuonna 2025. Keskuspankkien koronlaskut ja inflaation hidastuminen tukevat kotitalouksien kulutusta ja investointeja vuodesta 2024 lähtien.

Työttömyys lisääntyy tänä ja ensi vuonna. Työttömyysaste nousee 7,2 prosenttiin ensi vuonna, mutta kääntyy laskuun vuonna 2025.

Asuntomarkkinoiden suvantovaihe on pidentynyt kuluvan vuoden mittaan. Handelsbanken odottaa asuntomarkkinoiden virkoavan pikku hiljaa seuraavan puolen vuoden aikana. Pankin ekonomistit arvioivat, että elpyminen tapahtuu eri tahdissa eri puolilla Suomea.

”Loppuvuoden talouskehitys jää vaisuksi Suomessa. Odotamme, että talouskasvu piristyy asteittain ensi vuoden mittaan, kun inflaatio hidastuu lisää ja korot laskevat. Inflaation hidastuminen vahvistaa jatkossa myös palkansaajien reaaliansioita entisestään”, Handelsbanken Suomen pääekonomisti Timo Hirvonen ennakoi.

Julkisen kulutuksen kasvu yllättänyt tänä vuonna

Talouskehitys on tänä vuonna poikennut tavanomaisesta.

”Hieman yllättäen julkisen kulutuksen voimakas kasvu on pitänyt yllä talouden aktiviteettia kuluvana vuonna. Lisäksi tuonti supistuu selvästi vientiä enemmän, ja tämä tarkoittaa, että nettovienti tukee BKT:n kasvua. Vuosina 2024–2025 vienti ja tuonti kasvavat suunnilleen samaan tahtiin, joten talouskasvu nojaa kotitalouksien kulutukseen ja investointeihin”, senioriekonomisti Janne Ronkanen sanoo.

Fedin ja EKP:n koronnostosykli on päättynyt – vielä matkaa koronlaskuihin

Inflaation taltuttamiseksi keskuspankit ovat nostaneet korkoja tuntuvasti viimeisen vuoden aikana. Koronnostosykli on nyt tullut päätökseen. Handelsbankenin ekonomistit odottavat, että Yhdysvaltojen keskuspankki Fed ja Euroopan keskuspankki eivät enää nosta korkoja.

Keskuspankkikorot pysyvät huipputasoillaan pidemmän aikaa. Fed laskee korkoja ensi vuoden kesällä ja Euroopan keskuspankki EKP kolmannella neljänneksellä.

”EKP nosti syyskuussa keskuspankin talletuskoron 4,00 prosenttiin. Suomalaisille asuntovelallisille tämä tarkoittaa, että 12 kuukauden euriborkoron huippu on käsillä. Lyhyimmissä eli alle 12 kuukauden euriborkoroissa nähdään vielä nousua jonkin aikaa, mutta ajan mittaan myös nämä korot kääntyvät loivaan laskuun”, Hirvonen sanoo.

Talousennuste on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä.

Katso suora lähetys talousennusteesta keskiviikkona 20.9. klo 9.30. Lähetyksessä Timo Hirvonen avaa laajemmin talouden näkymiä ja sijoitusjohtaja Jani Stenius osakemarkkinoiden näkymiä.

Keskeiset ennusteet Suomen taloudelle
Prosenttimuutos, suluissa toukokuun 2023 ennuste 2022 2023E 2024E 2025E
Yksityinen kulutus 1,7 -0,5 (-0,2) 0,7 (1,4) 1,6 (1,6)
Julkinen kulutus 0,8 7,0 (1,0) 1,0 (0,5) 0,5 (0,5)
Investoinnit 3,2 -6,1 (-0,5) 0,9 (0,9) 3,6 (2,3)
Vienti 3,7 -1,0 (-0,4) 2,4 (2,6) 3,0 (2,6)
Tuonti 8,5 -4,1 (-0,6) 2,2 (1,9) 3,2 (2,0)
BKT 1,6 0,1 (0,2) 0,7 (1,0) 1,8 (1,4)
Ansiotasoindeksi 2,4 4,6 4,0 3,0
Kuluttajahintaindeksi 7,1 6,2 2,3 2,0
Työttömyysaste* 6,8 7,1 7,2 6,8
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä** -0,9 -2,5 -2,6 -2,5
EMU-velka** 73,0 72,4 73,0 72,8
* prosenttia työvoimasta
** prosenttia BKT:sta
Lähde: Handelsbanken

Timo Hirvonen, pääekonomisti, puh. 010 444 2404

Janne Ronkanen, senioriekonomisti, puh. 010 444 2403

etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoimintaan kuuluu 27 pankkikonttoria, pääkonttoritoiminnot, varainhoitopalvelut ja Handelsbanken Rahoitus Oyj. Suomen Handelsbankenilla on lisäksi investointipankki Handelsbanken Capital Markets, johon kuuluvat henkivakuutusyhtiö Handelsbanken Liv sekä riskinhallinta-, arvopaperikauppa- ja pääomamarkkinatoiminnot. Arvopapereiden säilytyksestä vastaa Handelsbanken Capital Markets Operations. Handelsbanken työllistää Suomessa yhteensä noin 520 henkilöä. Handelsbanken-konserni ilmoitti 19.10.2021 myyvänsä Handelsbanken Suomen liiketoiminnot. Handelsbanken kertoi 31.5.2023 myyneensä osan Suomen-liiketoiminnoistaan. Muiden Suomen-liiketoimintojen myynti jatkuu.

Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871, ja pankin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985. Pankin pääasialliset markkinat ovat Ruotsi ja Norja, Iso-Britannia ja Alankomaat.