Handelsbankenin talousennuste: Suomi nousee verkkaisesti kaksoistaantumasta

• Suomelle luvassa vain vaatimatonta kasvua tänä vuonna
  • Maailmantalous: hidas inflaatio pidentää noususuhdannetta
  • Euroalue: elpyminen edellyttää EKP:n tukea vielä pitkään
  • Venäjän talouskasvu jää hitaaksi koko loppuvuosikymmenen ajaksi

Suomen kasvu jää vaatimattomaksi
Handelsbankenin ekonomistit ennustavat, että Suomen bruttokansantuote kasvaa tänä vuonna 0,4 prosenttia (1,5). Myös ensi vuonna kokonaistuotannon ennustetaan kasvavan aiempaa arviota vähemmän eli 1,5 prosenttia (2,2). Vuoden 2016 BKT:n kasvuennuste on 1,8 prosenttia.

”Suomi elpyy lähivuosina asteittain ja hitaammin kuin aiemmin ennustimme, ja kansantaloudelta menee yli vuosikymmen ennen kuin alkuvuoden 2008 BKT:n taso saavutetaan”, Handelsbanken Suomen pääekonomisti Tiina Helenius ennustaa. ”Maailmantalouden suhdanne on vahvistunut ja vaikka Suomen vientisektori ei ole vielä saanut kunnollista otetta elpymisestä, uskomme viennin elpyvän asteittain tänä vuonna. Vienti Venäjälle kärsii sekä Venäjän heikosta talouskasvusta että geopoliittisista jännitteistä, mutta odotamme kysyntäsysäystä pohjoiselta euroalueelta, Ruotsista, USA:sta ja Isosta-Britanniasta. Tärkeiden läntisten vientimarkkinoiden ennakoivat ostopäällikköindeksit viittaavat talouskasvun voimistumiseen, joskaan eivät yhtä vahvaan kasvuun kuin aiempina vientimme kukoistuskausina. Siksi viennin kasvu jää huomattavasti historiallisia nousuja maltillisemmaksi”, Tiina Helenius arvioi.

”Kuluttajien varovaisuus näkyy edelleen siinä, että yksityisen kulutuksen taantuma jatkuu”, ekonomisti Tuulia Asplund kertoo. Kasvanut työttömyys, matalat nimellispalkankorotukset ja veronkiristykset ovat nakertaneet kuluttajien luottamusta ja ostovoimaa. Heikkous on levinnyt asuntomarkkinoille, joilla kysyntä on vaimentunut ja hinnat polkevat paikoillaan. Pahin työllisyyden supistuminen lienee ohi, mutta vuoden keskimääräinen työttömyysaste laskee vasta ensi vuonna, Handelsbanken kirjoittaa katsauksessaan. Inflaatiovauhti pysyy maltillisena koko ennustejakson ajan.

Hidas inflaatio pidentää talouden noususuhdannetta maailmalla ja korot nousevat maltillisesti
Talouden noususuhdanne päättyy useimmiten inflaatiopaineiden kasvuun, mikä antaa syyn rahapolitiikan kiristämiseen. Tämän suuntaista kehitystä ei ennustejaksolla ole odotettavissa. Kiinan inflaatio on kehittynyt odotettua myönteisemmin, ja muissakin kasvutalouksissa se näyttäisi kääntyvän hidastuvalle uralle. Kun myös USA:ssa ja Euroopassa inflaatio on jäänyt odotuksia hitaammaksi, on syytä odottaa rahapolitiikan pysyvän talouskasvua tukevana vielä hyvän matkaa. Samalla globaalin noususuhdanteen kesto pitenee vuoteen 2016.

Olemme optimistisia USA:n työmarkkinoiden suhteen ja uskomme, että täystyöllisyys saavutetaan jo ensi keväänä. USA:n keskuspankin Fedin koronnostojen sarja käynnistynee tämän vuoden lopussa, mutta Fedin rahapolitiikka tuskin muuttuu ennustejakson aikana erityisen kiristäväksi. Fedin vanavedessä kulkevat myös Ison-Britannian ja Ruotsin keskuspankit omine koronnostoineen.

Euroalue tarvitsee EKP:n tukea
Tuoreet suhdannemittaukset antavat olettaa myös euroalueen elpymisen jatkuvan. Työttömyys pysyy kuitenkin korkeana eikä nopeaa laskua ole luvassa. Potentiaalinen kasvuvauhti on hidastunut kautta euroalueen, mikä tekee vaikeaksi velkaongelmista irtaantumisen kasvun avulla. Tilanne vaikeutuu edelleen, mikäli inflaatio pysyttelee nollan tuntumassa ja muuttuu lähes mahdottomaksi, jos deflaatiolle annetaan jalansija. Euroopan keskuspankilta tarvitaan entistä elvyttävämpää rahapolitiikkaa, jotta alue ei Japanin tapaan putoa deflaatiokierteeseen. EKP jättäneekin koronnostot ennustejakson ajalta toteuttamatta. Odotamme sen myös täydentävän matalaa korkotasoa kvantitatiivisen elvytyksen keinoin ostamalla mahdollisesti pankkien hallussa olevia yritysluottoja.

Erot euroalueen ja Yhdysvaltojen taloudessa eivät nykyisellään heijastu maiden keskuspankkien harjoittamaan rahapolitiikkaan saati valuuttakursseihin. Pitkällä aikavälillä rahapolitiikan painopisteet muuttuvat vääjäämättä, minkä seurauksena Yhdysvaltain dollari vahvistuu euroa vastaan.

Venäjä ja länsi eivät ole tasavertaisia vastapuolia
Venäjän talousnäkymät ovat vaatimattomat, mutta maan talouspolitiikan puutteet olivat näkyvissä jo ennen geopoliittisen konfliktin syttymistä. Koettu riski Venäjälle sijoittamisessa on kasvanut kriisin myötä, ja tämä latistaa ulkomaisten sijoittajien sijoitusintoa Venäjälle vielä vuosia. Ukrainan kriisin lännelle aiheuttama taloudellinen vahinko jää verrattain rajalliseksi sillä oletuksella, etteivät länsimaat ota käyttöön laajempia sanktioita, jotka rajoittaisivat öljy- ja kaasukauppaa Venäjän kanssa. Maailmantaloudelle Venäjän talous on liian pieni aiheuttaakseen merkittävää vahinkoa, ja EU:lle Venäjän merkitys kauppakumppanina on huomattavasti pienempi kuin toisin päin.

Talousennuste on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä.

Tiina Helenius, pääekonomisti, Handelsbanken Suomi, puh. 010 444 2404
Tuulia Asplund, ekonomisti, puh. 010 444 2403

s-postit muotoa: etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbankenin keskeiset ennusteet Suomen taloudelle

Keskeiset ennusteet Suomen taloudelle
Prosenttimuutos, suluissa joulukuun ennuste 2012 2013 2014E 2015E 2016E
Yksityinen kulutus 0.3 -0.8 0.4(0.7) 1.1(1.3) 1.5
Julkinen kulutus 0.5 0.8 0.2(0.2) 0.2(0.2) 0.5
Investoinnit -0.8 -4.6 -3.3(1.7) 2.8(5.0) 5.0
Vienti -0.2 0.3 3.0(4.0) 5.0(6.5) 4.6
Tuonti -0.7 -1.8 1.2(2.2) 4.3(5.4) 5.0
BKT -1.0 -1.4 0.4(1.5) 1.5(2.2) 1.8

Ansiotasoindeksi 3.2 2.0 1.3 1.4 2.2
Kuluttajahintaindeksi 2.8 1.5 1.2 1.6 2.0
Työttömyysaste* 7.7 8.2 8.4 8.2 8.0
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä** -1.8 -2.1 -1.8 -1.5 -0.5
* prosenttia työvoimasta
** prosenttia BKT:sta

Lähde: Handelsbanken

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 24 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbankenilla on Suomessa 45 asiakaskonttoria eri puolilla maata, pääkonttoritoiminnot Helsingissä sekä pankin rahoitus-, rahasto- ja henkivakuutusyhtiöt, Capital Markets -toiminnot, Handelsbanken Varainhoito ja Private Banking sekä arvopapereiden säilytyksestä vastaava Handelsbanken Custody. Näissä toiminnoissa työskenteli vuoden 2013 lopussa 606 henkilöä.