Lehdistötilaisuus: Maailmantalous virkistyy – saako Suomi riittävästi vetoapua?

Handelsbanken julkistaa uuden suhdannekatsauksensa. Aiheesta järjestetään lehdistötilaisuus torstaina 22.5. klo 12.00.

Suomi on päämarkkinamme euroalueen tavoin kokenut vuoden 2008 jälkeisen kaksoistaantuman. Keskeisten vientimarkkinoiden kysyntänäkymät ovat vahvistumaan päin, mikä luo odotuksia maamme tavaraviennin elpymiselle. Suomalaiskuluttajien mielialat ovat kuitenkin kulkeneet eri suuntaan kuin muualla. Uhkaako kotitalouksien pessimismi romuttaa kotimarkkinoiden pääsyn mukaan viennin odotettuun nousuun?

Venäjän talouden heikentymistrendi alkoi jo ennen Ukrainan kriisiä ja Venäjän ja lännen välisten jännitteiden kasvua. Venäjän talouden näkymät eivät ole ruusuiset, mutta millaiset ovat kriisin vaikutukset maailmantalouteen?

Hidas inflaatio näyttää pidentävän noususuhdannetta maailmalla, sillä se viivästää rahapolitiikan kiristymistä. Poikkeus on Yhdysvallat, jossa työmarkkinat kiristyvät ja keskuspankin koronnostot ovat lähempänä kuin tällä hetkellä yleisesti odotetaan.

Suhdannekatsaus tulee julkiseksi klo 11.00.

Ohjelma:
Ajankohtaista Handelsbankenista, Handelsbanken Suomen johtaja Nina Arkilahti
Talousennuste 2014–2016, Handelsbanken Suomen pääekonomisti Tiina Helenius

Aika: torstaina 22.5. klo 12.00. Tilaisuudessa tarjotaan kevyt lounas klo 11.30 alkaen.
Paikka: Handelsbankenin pääkonttori, Aleksanterinkatu 11 (käynti Kluuvikadun puolelta)
Ennakkoilmoittautumiset: mielellään 21.5. mennessä 010 444 2729 tai

anne-mari.smolander@handelsbanken.fi

Lämpimästi tervetuloa!

Camilla Sågbom, viestintäjohtaja, puh. 010 444 2787
Anne-Mari Smolander, tiedottaja, puh. 010 444 2729

s-postit muotoa: etunimi.sukunimi@handelsbanken.fi

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 24 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbankenilla on Suomessa 45 asiakaskonttoria eri puolilla maata, pääkonttoritoiminnot Helsingissä sekä pankin rahoitus-, rahasto- ja henkivakuutusyhtiöt, Capital Markets -toiminnot, Handelsbanken Varainhoito ja Private Banking sekä arvopapereiden säilytyksestä vastaava Handelsbanken Custody. Näissä toiminnoissa työskenteli vuoden 2013 lopussa 606 henkilöä.