OP, Nordea ja Handelsbanken mukana järjestämässä rahoitusta uudelle lastensairaalalle

OP, Nordea ja Handelsbanken sitoutuivat järjestämään uudelle lastensairaalalle tarvittavan lainarahoituksen. Lainasopimus allekirjoitettiin perjantaina 23. tammikuuta.

Uuden Lastensairaalan tarvitsema 160 M€ kokonaisrahoitus koostuu kansalaiskeräyksellä saaduista varoista, valtion ja HUS:n avustuksista sekä lainarahoituksesta.

– Lainarahoituksen varmistuminen on hieno välietappi hankkeen etenemisen kannalta. Meillä on ollut erittäin tärkeää, että myös vieraan pääoman rahoitus noudattaa samaa henkeä kuin hankkeen muu rahoitus. Olemme erittäin iloisia, että nämä pankit Suomessa lähtivät mukaan ratkomaan rahoituskysymystä, sanoo Säätiö Uuden Lastensairaalan Tuki hallituksen puheenjohtaja Anne Berner.

Pankkien neuvonantajana sopimusneuvottelussa toimii Asianajotoimisto Krogerus Oy pro bono.

Camilla Sågbom, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
puh. +358 10 444 2787

Nora Kari, konttorinjohtaja, Handelsbanken Munkkivuori
puh. +358 10 444 3301

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 25 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbankenilla on Suomessa 46 asiakaskonttoria eri puolilla maata, pääkonttoritoiminnot Helsingissä sekä pankin rahoitus-, rahasto- ja henkivakuutusyhtiöt, Capital Markets -toiminnot, Handelsbanken Varainhoito ja Private Banking sekä arvopapereiden säilytyksestä vastaava Handelsbanken Custody. Näissä toiminnoissa työskenteli vuoden 2013 lopussa 606 henkilöä.