Hankkija ja HKScan tiivistävät yhteistyötä sikojen ruokintaosaamisessa

Hankkija Oy on solminut sianrehuja ja -ruokintaa koskevan kehitysyhteistyösopimuksen HKScanin ja hollantilaisen Schothorst Feed Researchin kanssa.

Hankkija on Suomen johtava rehuvalmistaja ja markkinajohtaja sianrehuissa. Hankkijan oma tutkimus- ja kehitystoiminta on tuottanut ainutlaatuisia tuotteita, joille on myönnetty useita patentteja. Tuotteita viedään noin 30 eri maahan ympäri maailmaa. – Olemme tehneet Schothorst Feed Researchin kanssa pitkään erilaista tutkimusyhteistyötä, ja mm. Progutin ja Progresin puolueettomia tieteellisiä kokeita on toteutettu siellä, kertoo Hankkijan tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Juhani Vuorenmaa. Hankkijan vahvuus ja vankka osaaminen on sikojen ruokinnassa ja rehujen valmistamisessa. HKScanin tavoitteena on tarjota parhaita ratkaisuja sikojen genetiikan uudistamiseen sekä uusimman tiedon mukaisia ruokintaohjelmia uuden sika-aineksen tuottavuuden varmistamiseksi.

Schothorst Feed Research on yksi maailman johtavista rehututkimuskeskuksista. Sen osaaminen on keskittynyt erityisesti sika-, broileri ja lypsykarjarehuihin. Schothorst tarjoaa kumppaneilleen erinomaista osaamista tuotantoeläinten ravintoainetarpeista, rehujen reseptioptimoinnista ja ruokintatutkimuksesta. Sillä on käytössä myös oma tutkimuskeskus, jossa eri ruokintamuotoja ja rehuja testataan käytännössä.

Yhteistyön tärkein etu on, että suomalaiseen siantuotantoon saadaan käyttöön uusinta kansainvälistä tutkimustietoa ja asiantuntemusta, jota voidaan soveltaa paikallisten erityispiirteiden mukaisesti. Schothorstin rooli on tuoda alan paras tietämys sikojen ravintoaineiden tarpeista eri tuotantovaiheissa, Hankkijan ja HKScanin asiantuntijat puolestaan soveltavat tuon tietämyksen rehuresepteiksi hyödyntäen paikallisia rehuraaka-aineita.

Hankkijan, HKScanin ja Schothorstin kehitysyhteistyö käynnistyy emakkorehukonseptin kehittämisellä. Konseptissa otetaan huomioon nykyisten, hyvin tuottavien eläinten ravitsemukselliset tarpeet mahdollisimman kattavasti.

Suomalainen sikatalous on vaikeassa tilanteessa ja tiloilla on tehty paljon töitä kannattavuuden parantamiseksi. Seuraavat askeleet edellyttävät vielä tiiviimpää yhteistyötä toimijoiden välillä.        – Hankkijassa koetaan erittäin tärkeäksi olla mukana kehittämässä ruokintaratkaisuja, joilla Suomen sikatalous ja sikayrittäjät menestyvät kovassa kansainvälisessä kilpailussa, toteaa myyntijohtaja Juhani Ruohonen. Kansainvälinen verkostoituminen niin raaka-ainehankinnoissa, tutkimuksessa ja ruokintaosaamisessa luovat edellytykset tuoda maailman paras tieto ja kokemus suomalaisen sikayrittäjän käyttöön kustannustehokkaasti.

Henrik Willberg, johtaja, Hankkija Oy, p. 010 402 7980 sposti henrik.willberg@hankkija.fi

Juhani Vuorenmaa, tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja, Hankkija Oy, p. 010 402 7185, sposti juhani.vuorenmaa@hankkija.fi

Juhani Ruohonen, myyntijohtaja, Hankkija Oy, p. 010 402 7982, sposti juhani.ruohonen@hankkija.fi