HKScanin ja Hankkijan yhteistyö laajenee nautarehuihin

HKScan ja Hankkija ovat tehneet tuloksellista yhteistyötä Optipossu-sianrehuissa jo kahden vuoden ajan. Nyt yhteistyö ottaa uuden askeleen eteenpäin, kun Hankkija aloittaa Laatukivennäisten valmistamisen Säkylän tehtaalla.

Laatukivennäiset hyvän eläinterveyden ja kasvun tukena

Laatukivennäisten taustalla on HKScanin nautaneuvojien tekemät havainnot nautakehitysohjelmatiloilta useiden vuosien ajalta ja Hankkijan rehuteollisuuden vahva tutkimus- ja tuotekehitysosaaminen. Laatukivennäisten tuotekehityksen perustaksi haettiin uusinta tietämystä lihanautojen ruokinnasta kustannustehokkaalla tavalla.

Laatukivennäinen-tuotesarjasta löytyy kivennäiset lihanautatilojen tarpeisiin ja emolehmätiloille vaihtoehdot niin imetys- kuin umpikaudelle. Laatusonni kivennäinen turvaa lihanaudoille tärkeimmät kivennäis- ja hivenaineet optimaalisesti. Siinä on myös lihan laadun ja eläinten vastustuskyvyn tueksi reilu annos E-vitamiinia.

– Emojen kivennäisruokinnassa imetyskauden tarve eroaa umpikauden tarpeesta erityisesti pääkivennäisten, kuten kalsiumin ja fosforin osalta, mikä on huomioitu uusissa emokivennäisissä.

Molemmissa emokivennäisissä hivenainepitoisuudet ovat korkeat ja niissä on mukana eläinterveydelle tärkeää orgaanista seleeniä, kertovat HKScanin tuotantoneuvoja Harri Jalli ja Hankkija Oy:n kehityspäällikkö Pirjo Hissa.

– Yhtiöiden välinen yhteistyö on tuonut runsaasti lisäarvoa asiakkaillemme ja yhdessä kehitetyt tuotteet luovat pohjan entistä tehokkaammalle kotieläintuotannolle toteavat HKScanin rehuliiketoiminnan johtaja Ulf Jahnsson ja Hankkija Oy:n myyntijohtaja Juhani Ruohonen.

Uusien tuotteiden takana on vahva osaaminen niin rehuraaka-aineista kuin suomalaisesta kotieläintuotannosta. Jauheiset laadukkaat kivennäiset valmistetaan tarkalla valmistusprosessilla Hankkija Oy:n Säkylän rehutehtaalla.

Juhani
Ruohonen
, myyntijohtaja, Hankkija Oy, puh 010 402 7982, sposti juhani.ruohonen@agrimarket.fi

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service -, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2014 HKScanin liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 7 700.

Hankkija Oy on Suomen johtava maatalous- ja konekauppa ja suurin teollisten rehujen valmistaja Suomessa. Suurin Hankkijan Suomen Rehu – rehutehdas sijaitsee Seinäjoella, muut rehutehtaat sijaitsevat Turussa, Kotkassa ja Säkylässä. Hankkijan omistavat Danish Agro-ryhmä (75 %) ja SOK (25 %). www.agrimarket.fi | www.suomenrehu.fi