Kaurankuoresta tehdään pian energiaa Hankkijan Turun tehtaalla

Hankkija Oy ja Adven Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen uuden lämpölaitoksen rakentamisesta Hankkijan Turun rehutehtaalle. Tehtaan tarvitsema höyryenergia tuotetaan polttamalla kaurankuorijauhosta, jota saadaan rehutehtaan tuotannon sivujakeena.

Uuden lämpölaitoksen teho on 2,5 MW. Lämpölaitos käyttää polttoaineenaan sataprosenttisesti Hankkijan rehutehtaan tuotannon sivujakeena syntyvää kaurankuorta. Uusi lämpölaitos korvaa nestekaasun käytön tehtaan energiantuotannossa.

– Meille on tärkeää, että voimme käyttää kotimaista, uusiutuvaa energiaa, toteaa Turun rehutehtaan tehdaspäällikkö Jarno Erkamaa.

– Investointipäätöksessä oli ratkaisevaa juuri oman tehtaan sivutuotteiden käyttö.
Olemme jatkossa omavaraisia polttoaineen saatavuudessa. Kustannustehokkuutemme paranee ja kotimaisuusaste kasvaa merkittävästi. Tämä tuo selkeää lisäarvoa asiakkaillemme. Strategiaamme kuuluu oleellisena osana toimintamme jatkuva kehittäminen ja sen myötä uusien energiatehokkaiden sekä ympäristöystävällisten ratkaisujen käyttöönotto.  Investoinnilla on myös työllistävä vaikutus alueella. Lämpölaitoksen toteutus ja ylläpito on suunniteltu tehtäväksi paikallisin voimin.

– Maataloustuotannossa sekä elintarviketeollisuudessa on Suomessa paljon potentiaalia hyödyntää teollisuudessa syntyviä sivutuotteita lämmön ja höyryn tuotannossa, Advenin myyntipäällikkö Teemu Kivimäki uskoo. Meillä on aiempaa kokemusta vastaavien kuorijakeiden polttotekniikoista. Koska polttoaine eli kaurankuori on kuivaa, jauhomaista ja kevyttä, sen palamisenhallinta vaatii polttoteknistä osaamista ja oikeat tekniset ratkaisut, Kivimäki sanoo.

Jarno Erkamaa, tehdaspäällikkö, Hankkija Oy, puh. 010 402 7254,                                jarno.erkamaa@hankkija.fi

Teemu Kivimäki, myyntipäällikkö, Adven Oy, puh. 010 344 5122
teemu.kivimaki@adven.com

Hankkija on kasvun osaaja ja Suomen johtava maatalouskauppa. Hankkijalla on omaa rehuteollisuutta ja se on Suomen suurin teollisten eläinrehujen valmistaja. Rehuja valmistetaan neljässä rehutehtaassa Kotkassa, Seinäjoella, Säkylässä ja Turussa. Hankkijan tavoitteena on toimia maatalouden ammattilaisten parhaana kumppanina ja tarjota viljelijälle kaikki maatalouden tuotantopanokset. Yrityksellä on myös maan laajin ja monipuolisin maatalousalan verkkokauppa.

Hankkija on myös aktiivisen harrastajan kauppa, jonka myymälöissä on kattavat ja monipuoliset valikoimat puutarha-, hevos- ja lemmikkieläintuotteita. Hankkija on Suomen merkittävin ja suurin puutarhakaupan toimija 65 myymälän verkostollaan. Hankkija-konsernin palveluksessa työskentelee lähes tuhat henkilöä ja vuonna 2016 liikevaihto oli 729 MEUR.

Adven
Adven on johtava teollisten ja kaupallisten energia- ja vesiratkaisujen tarjoaja Suomessa, Ruotsissa sekä Virossa. Adven rakentaa, omistaa sekä hallinnoi asiakkaille höyryä, lämpöä, kylmää sekä veden ja kaasun käsittelyä tuottavia tuotantolaitoksiaan itse. Lisäksi Adven toimittaa kaukolämpöä, lämmittää ja jäähdyttää tiloja geoenergialla sekä toimii maakaasun jakelun ja jälleenmyynnin parissa. Adven palvelee noin 150 teollisuuslaitosta ja hallinnoi yli 60 kaukolämpöverkkoa sekä 23 maalämpölaitosta, joiden yhteenlaskettu kokonaisteho on noin 1 600 MW. www.adven.fi

Meille on tärkeää, että voimme käyttää kotimaista, uusiutuvaa energiaa
Turun rehutehtaan tehdaspäällikkö Jarno Erkamaa