Niukan säilörehun täydentäminen vaatii tarkkuutta

Alkukesän kuivuus ja helle ovat verottaneet ensimmäisen säilörehunkorjuun hehtaarisatoja jopa puoleen tavanomaisesta. Sääennusteissa tulevien viikkojen sademäärät näyttävät vielä hyvin maltillisilta, joten nyt viimeistään on varauduttava niukkaan säilörehusatoon.

Säilörehu, heinä ja olki sisältävät märehtijän ruoansulatuksen toiminnan kannalta elintärkeää rakenteellista NDF-kuitua. Rakenteellinen kuitu ylläpitää pötsin liikkeitä ja kerroksellisuutta. Säilörehun ja muun korsirehun osuus lypsylehmien ruokinnassa on normaalisti 50-60 % kuiva-aineen syönnistä. Tarvittaessa sitä voidaan kuitenkin osittain korvata tarkkaan valituilla täydennysrehuilla.

Riskinä pötsin happamoituminen

Jos säilörehujen määrää joudutaan ruokinnassa rajoittamaan, on sen korvaamista muilla rehuilla syytä suunnitella tarkasti. Hankkijan nautarehujen kehityspäällikkö Pirjo Hissa muistuttaa, että riskinä ruokinnassa, jossa säilörehusta saatavan rakenteellisen kuidun osuus laskee, on pötsin liikkeiden heikentyminen ja pötsin happamoituminen. Pötsin alentunut pH laskee muun muassa maidon rasvapitoisuutta.

Pötsin pH:ta ylläpitävät runsaasti NDF-kuitua sisältävät komponentit, kuten tuoreleike ja sinimailasrae. Niillä voidaan huoletta korvata ainakin 3-4 kuiva-ainekiloa säilörehua päivässä lehmää kohti ilman happamoitumisen riskiä. Myös teollisista väkirehuista löytyy apuja tarkalla tuotevalinnalla. Hankkijan Maito-Krossi -sarjan tuotteilla voidaan turvallisesti nostaa väkirehuprosenttia tarvittaessa jopa 60 % tasoon asti, normaalista 45-50 %:n tasosta. Maito-Krossi -sarjan rehut sisältävät tasaisesti pötsissä vapautuvia kuitupitoisia raaka-aineita, kuten kotimaista melassileikettä ja vehnänlesettä, sekä vain vähän pötsiä happamoittavaa tärkkelystä. Niihin on lisätty myös pötsin pH:ta puskuroivia aineita, kuten emäksistä magnesiumoksidia ja natriumbikarbonaattia eli soodaa.

Kuitutäydennystä saatavilla vielä sinimailasesta

Täydentävien kuiturehujen kysyntä on käynyt kovana Hankkijalla alkukesän aikana. Hankkijan komponenttirehujen tuoteryhmäpäällikkö Marko Dahl päivittelee tilannetta kertomalla, että Farmarin Tuoreleike on myyty loppuun ja sen jonotuslistallakin on jo enemmän tilauksia kuin ennusteen mukaan valmistettavia tonneja. ”Kaikki tuorekomponentit on myyty loppuun, eikä mäskiä tai perunarehuakaan enää riitä uusille tilaajille”, täydentää Dahl.

Heikkoon säilörehusatoon ja tarjonnan ylittävään kuitukomponenttien kysyntään on Hankkijalla olemassa ratkaisu. ”Hankimme säilörehua erinomaisesti täydentävää rakeistettua sinimailasta. Pehmeänä rakeena se sopii sellaisenaan syötettäväksi. Sitä on myös helppo varastoida ja käsitellä”, Dahl tiedottaa.

”Sinimailanen on erittäin suosittu valkuaispitoinen palkokasvi, jota käytetään lypsylehmien säilörehuruokinnassa mm. Keski-Euroopassa”, kertoo Hissa ja jatkaa: ”Sinimailanen täydentää vähäistä nurmirehusatoa hyvin, kunhan sitä syötetään yhdessä säilörehun, heinän tai oljen kanssa, eli huolehditaan pötsin toimintoja edistävän korsirehun riittävyydestä.”  Dahl muistuttaa, että sinimailasraetta on saatavilla vain rajoitettu erä, joten tilauksen kanssa kannattaa toimia nopeasti.

Marko Dahl, tuoteryhmäpäällikkö komponenttirehut, p. 010 402 7620, marko.dahl@hankkija.fi

Pirjo Hissa, tuotekehityspäällikkö, naudanrehut, p. 010 402 7175, pirjo.hissa@hankkija.fi

Hankkija on myös aktiivisen harrastajan kauppa, jonka myymälöissä on kattavat ja monipuoliset valikoimat puutarha-, hevos- ja lemmikkieläintuotteita. Hankkijan palveluksessa työskentelee 1000 työntekijää ja yrityksen liikevaihto vuonna 2017 oli 719 milj. €.

Lainaukset

Hankkijan tuotekehityspäällikkö Pirjo Hissa