HANZAn panostukset Suomessa jatkuvat

Skandinaavinen sopimusvalmistaja HANZA kulkee vastavirtaan ja laajentaa valmistusta Suomessa. Jatkossa yhtiö tähtää pörssirauhattomuudesta huolimatta pörssiyhtiöksi.

HANZA, suomalaisruotsalainen sopimusvalmistaja jatkaa kasvua talouskriisin keskellä. Viimeisen vuoden aikana se on avannut neljä tehdasta, Ruotsissa, Virossa ja Puolassa. Kaarinassa toimivan johdinvalmistaja Alfaramin helmikuussa tehdyn hankinnan jälkeen HANZAn tehdas Kokkolassa muuttaa uusiin moderneihin toimitiloihin, jonne on suunnitteilla uusinvestointeja palvelutarjonnan laajentamiseksi. HANZA Kokkolan tehdaspäälliköksi on nimitetty Janne Vähätiitto, joka aloittaa tehtävissään 20.5. HANZA konserniin kuuluu nyt yhteensä 13 tehdasta kuudessa maassa.

“On hienoa saada mahdollisuus olla yksi harvoista jotka panostavat taantuman aikana”, kertoo Berndt Schalin, HANZAn strategianeuvonantaja. ”Viimeisten kahden vuoden aikana HANZA on investoinnut n. 9 MEUR tuotantolaitteistoihin ja kuuluu sillä mittarilla alansa eturintamaan”.

HANZA poikkeaa muista sopimusvalmistajista täydellisellä valmistustekniikkavalikoimalla, valmistaen mm. elektroniikka-, ohutlevy- ja koneistustuotteita sekä johdinsarjoja johtaville Suomalaisille ja Ruotsalaisille yrityksille. ”Muutto Kokkolassa on ensimmäinen askel kehitettäessä paksumpien levyjen valmistusmenetelmiä” sanoo Janne Vähätiitto, Kokkolan uusi tehdaspäällikkö.

“Viisi vuotta perustamisen jälkeen olemme saavuttaneet nyt n. 150 MEUR liikevaihdon” kertoo Thomas Lindström, HANZA konsernin varatoimitusjohtaja. ”Syy on selkeä. Me säästämme asiakkaidemme kustannuksia ja vähennämme heidän toimittajamääräänsä”.

Yhtiö kulkee vastavirtaan myös koskien tulevaa kehitystä, tähdäten pörssinoteeraukseen Tukholmassa tai Helsingissä parin vuoden kuluessa.

“Suunnitelmamme on jatkaa laajentumista Suomessa alalla yritysostoin ja silloin myös noteerattu osake on hyvä vaihtoehto maksuvälineenä”, kertoo Berndt Schalin.

Lisätietoja, ota yhteyttä:

Berndt Schalin, Business Development Finland, email: berndt.schalin@hanza.com , Phone: 358 40 8429469

Thomas Lindström, Vice President Sales & Marketing, email: thomas.lindstrom@hanza.com , Phone: 46702-98 39 39

HANZA on yksi pohjoismaiden johtavista sopimusvalmistajista mekaniikka (ohutlevymekaniikka ja koneistus) - ja elektroniikkatuotteissa (PCBA ja johdinsarjat). Konsernilla on tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Puolassa, Slovakiassa ja Kiinassa. HANZA konsernin liikevaihto on noin 1,3 miljardia Ruotsin kruunua ja konsernissa on 1 100 työntekijää.

HANZA tarjoaa myös järjestelmien kokoonpanoa, box-build tuotteita sekä räätälöityjä hankinta - ja logistiikkaratkaisuja.

Lainaukset

Berndt Schalin, HANZAn strategianeuvonantaja