Ajankohtaista koululaisten ravitsemuksesta

Report this content

Kaikkien aikojen suurin kalaöljytesti koululaisilla alkamassa – paranevatko tasokokeiden tulokset? 5000 koululaista mukana tutkimuksessa

Englannissa Durhamin piirikunnan kouluviranomaiset ovat aloittaneet ainutlaatuisen ravintolisäkokeilun, jonka toivotaan parantavan alueen koululaisten pakollisten tasokokeiden tuloksia (GCSE-tasokoe) ensi kesänä. Kaikki Durhamin 36 koulun 11. luokan (yläaste, n. 15-vuotiaita) oppilaat saavat omega-3 – rasvahappoa sisältävää kalaöljy ravintolisää. Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että kalaöljy lisäravinteena parantaa lasten ja nuorten oppimista. Nyt halutaan tutkia, näkyykö tämä myös koululaisten koetuloksissa. Testin rahoittaa Durhamin koulutoimi. Käyttäjätestiä johtaa vanhempi kasvatuspsykologi, tohtori Madeleine Portwood, joka vieraili Suomessa 2.10. Syyskuussa noin 5000 oppilasta aloitti käyttäjätestin, jossa käytetään samaa eye q™ kalaöljyvalmistetta kuin aikaisemmissakin tutkimuksissa (mm. Oxford-Durham 2002). Ravintolisän valmistaja Equazen luovuttaa valmisteen maksutta tutkimuksen käyttöön. Aloite kouluviranomaiselta Aloitteen tutkimukseen teki piirikunnan koulujen ylitarkasta Dave Ford, joka on seurannut samalla alueella aiemmin tehtyjä kalaöljytutkimuksia ja niiden myönteisiä tuloksia lasten oppimiseen. Ford on vakuuttunut, että vastaava keskittymiskyvyn paraneminen ja oppimisen tehostuminen voi vaikuttaa suoraan pakollisen GCSE-tasokokeen tuloksiin 11. luokan oppilailla. Ennakkotuloksia jo joulukuussa Tutkimukseen osallistuvat oppilaat suorittavat GCSE-kokeensa ensi kesäkuussa. Ennakkotietoa ravintolisän tehosta saadaan tämän vuoden joulukuussa, kun oppilaat osallistuvat tasokoetta jäljittelevään "preliminäärikokeeseen." “Meillä on tiedot jokaisen oppilaan aiemmasta menestyksestä ja pystymme mittamaan, ovatko heidän koetuloksensa parempia kuin aiemman menestyksen perustella olisi syytä olettaa”, sanoo Dave Ford. Merkittäviä tutkimustuloksia vuonna 2005 Aiemmassa Durhamin kouluissa tehdyssä, vuonna 2005 Pediatrics-tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa (www.durhamtrial.org), 12 koulua tarjosi eye q™ -ravintolisää 6–12 -vuotiaille oppilaille osana kaksoissokkotukimusta, jossa vertailuryhmä sai lumevalmistetta. Merkittävää paranemista ilmeni mm. keskittymiskyvyssä ja tarkkaavaisuudessa. Oppimistulokset paranivat lukemisessa ja oikeinkirjoituksessa. Lisätietoja uudesta, syyskuussa 2006 käynnistyneestä 5000 koululaisen lisäravinnekokeilusta Durhamin piirikunnassa: Englannissa: Madeleine Portwood (Durham County Council, Oxford, Englanti) puh. +44 780 329 6358, sähköposti madeleine.portwood@durham.gov.uk Suomessa: Eye q™ -valmisteen maahantuoja: Harmonia Life Oy, www.harmonia.fi Lähemmin: Sami Larste puh: (09) 696 2010