BBH rakentaa uuden panimon ukrainaan

Report this content

OYJ HARTWALL ABP PÖRSSITIEDOTE 8.5.2002 klo 9.10 1(1) BBH RAKENTAA UUDEN PANIMON UKRAINAAN Baltic Beverages Holding AB (BBH) on päättänyt rakentaa uuden panimon Kiovaan Ukrainaan. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa BBH:n markkina- asemaa ostovoimaisella pääkaupunkiseudulla samalla optimoiden BBH:n jakelurakennetta. BBH:lla on ennestään kaksi panimoa Ukrainassa, Slavutich Zaporozjessa itä-Ukrainassa ja Lvivska Pivovarnia Lvovissä länsi-Ukrainassa. BBH:n markkinaosuus on tänä päivänä 19,7 %, ja yhtiö on markkinakolmonen Obolon-panimon ja Sun Interbrew-panimoryhmittymän jälkeen. Uuden panimon odotetaan tuntuvasti vahvistavan BBH:n markkina-asemaa Ukrainassa. Panimo valmistuu ennen kesäsesonkia 2004. Investoinnin ensimmäisen vaiheen on arvioitu maksavan n. 50 miljoonaa USD. Uuden panimon vuosikapasiteetti tulee olemaan 120 miljoonaa litraa. Tulevaisuudessa kapasiteetin laajennukset keskitetään nyt rakennettavaan panimoon. Hartwall ja Carlsberg Breweries AS omistavat BBH:n puoliksi (50-50). BBH:lla on neljätoista panimoa, joista neljä sijaitsee Baltiassa, kahdeksan Venäjällä ja kaksi Ukrainassa. BBH on myös osakkaana viidessä mallastamossa. Vuonna 2001 BBH:n liikevaihto oli 978,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 278,3 miljoonaa euroa. BBH:n panimoiden yhteenlaskettu tuotanto oli 2 384 miljoonaa litraa. BBH työllistää yli 10 000 henkilöä. Lisätiedot: BBH:n toimitusjohtaja Christian Ramm-Schmidt, puh. 0400-605 066. Lähettäjä: OYJ HARTWALL ABP Marie-Louise Wiklund Viestintäpäällikkö Puh. 09-540 2440 Fax. 09-540 2528 marie-louise.wiklund @hartwall.fi Jakelu: HEX Oyj Keskeiset mediat www.hartwall.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/08/20020508BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/08/20020508BIT00110/wkr0002.pdf