Hartwall LAHTI tuotantolaitos ja logistiikkakeskus täysin valmis

Lehdistötiedote 25.9.2003 klo 14.00 Suomalaisen elintarviketeollisuuden suurin investointi kautta aikojen HARTWALL LAHTI TUOTANTOLAITOS JA LOGISTIIKKAKESKUS TäYSIN VALMIS Oy Hartwall Ab:n monivuotinen rakennushanke ja maamme elintarviketeollisuuden mittavin investointi on nyt täysin valmis. Hartwall Lahden tuotantolaitoksen ja logistiikkakeskuksen investoinnin kokonaisarvo nousee 234 miljoonaan euroon. Investoinnilla Hartwall on varautunut juomateollisuuden tulevaisuuden haasteisiin ja varmistanut yhtiön toimintaedellytykset ja kilpailukyvyn kotimaassa. Hankkeesta saatavien vuotuisten säästöjen arvioidaan nousevan 17 miljoonaan euroon. Hartwall Lahden tuotantolaitoksen ja logistiikkakeskuksen vihkii tänään iltapäivällä käyttöön eduskunnan puhemies Paavo Lipponen. "Panimo- ja virvoitusjuoma-alan kilpailu edellyttää uusia pakkausratkaisuja ja kilpailukykyistä, monipuolista tuotevalikoimaa vastaamaan kuluttajien uusia tarpeita. Keskittämällä tuotanto- ja varastotoiminnot Hartwall Lahteen yhtiö saavuttaa nykyistä suuremman tuotannon joustavuuden ja paremman kustannustehokkuuden. Logistisesti Lahti sijaitsee koko maata ajatellen alan painopisteessä", Hartwallin toimitusjohtaja Mika Seitovirta kertoo investoinnin taustoista. "Hartwall Lahti on pitkälle automatisoitu, joustava ja kustannustehokas laitos, jossa erityistä huomiota on kiinnitetty juomiemme laatuun ja toimintamme ympäristöseikkoihin. Myös työntekijöiden viihtyvyyteen ja tiimityöskentelyyn on kiinnitetty erityistä huomiota", Mika Seitovirta kertoo. Lahden lisäksi Hartwallilla on tuotantotoimintaa Torniossa, jossa valmistetaan Lapin Kulta -ja Legenda-oluita, sekä Karijoella, jossa pullotetaan lähdevettä. Hartwall Lahdessa työskentelee noin 450 henkilöä. Hartwall Lahti on tulevaisuuden juomatehdas Hartwall Lahden tuotantokapasiteetti yltää 350 miljoonaan litraan vuositasolla, mikä vastaa noin 40 prosenttia panimoalan kokonaiskapasiteetista Suomessa. Hartwall Lahden panimon kapasiteetti on 150 miljoonaa litraa. Lahdessa valmistetaan oluiden lisäksi virvoitusjuomia, kivennäisvesiä, siideriä ja long drink -juomia sekä varastoidaan Hartwa-Traden markkinoimia viinejä ja väkeviä alkoholijuomia. Yhtiöllä on omaa raakaviinituotantoa siiderien ja long drink -juomien raaka-aineeksi. Uudessa tuotantolaitoksessa on 7 pullotuslinjaa sekä yksi astialinja sekä linjat kiertopullojen lajittelua ja tuotteiden uudelleen pakkausta varten. Tuotantolaitoksen yhteydessä olevan logistiikkakeskuksen jakelukapasiteetti yltää 400 miljoonaan litraan vuodessa. Sisälogistiikka ja keräily on pitkälle automatisoitu. Lajissaan Suomen suurin automaattivarasto valittiin Hartwall Lahteen taloudellisuutensa ja tehokkuutensa ansiosta. Hartwall takaa toimitukset asiakkailleen koko maahan 48 tunnissa tilauksen saapumisesta. Noin puolet tuotantolaitoksen pinta-alasta on varastoja ja niihin liittyviä toimintoja. Näissä tiloissa tapahtuu esimerkiksi tyhjäpäällysteiden vastaanotto, kuormien keräily sekä kuormien lähetys. Matkaa rakennuksen päästä toiseen on noin puoli kilometriä. Ympäristöön liittyvien asioiden huomioiminen on myös yksi keskeisiä asioita uudessa tuotantolaitoksessa. Alusta alkaen hankkeelle asetettiin yhtiön ympäristöpolitiikan mukaiset ympäristötavoitteet. Laitoksen laitteiden ja prosessien valinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota niiden vesi- ja energiakulutukseen. Pääenergialähteeksi on valittu maakaasu. Monivuotinen rakennusurakka valmistui ajallaan Hartwall hankki tontin vuonna 1991, ja Hartwall Lahden ensimmäinen vaihe, tuotanto- ja jakeluvarasto, vihittiin käyttöön lokakuussa 1993. Vuosina 1994 - 1999 rakennustyöt ja laiteasennukset jatkuivat. Vuorossa olivat uusi trukkivarasto, automaattivaraston laajennus, päällysteiden käsittelyyn ja lajitteluun sekä juomien uudelleenpakkaukseen ja keräilyyn liittyneet hankkeet. Vuosina 2000 - 2003 Helsingin ja Lahden tehtaiden tuotanto sekä koko maan varasto- ja logistiikkatoiminnot on keskitetty uuteen Hartwall Lahteen. Tuotantolaitos ja logistiikkakeskus otettiin käyttöön vaiheittain sitä mukaa kun hankkeen osia valmistui ja tuotantotoiminta oli vaiheittain siirretty Hartwall Lahteen. Hartwall Lahden panimo, pullotustoiminta sekä logistiikkatoiminnot olivat valmiit ja täydessä käytössä kesäsesongin 2003 aikana. Viimeinen käyttöönotettu osa rakennusta oli kuluvan syyskuun aikana valmistunut vierailu- ja palvelurakennus. Uuden tuotantolaitoksen ja logistiikkakeskuksen kerrosala on noin 139 000 bruttoneliömetriä. Bruttopinta-alaa rakennuskokonaisuudella on runsaan 20 kansainvälisen jalkapallokentän ja tilavuutta lähes seitsemän eduskuntatalon siihen liittyvien lisärakennusten verran. Lahden Kujalan kaupunginosassa sijaitseva tontti on kooltaan 32 hehtaaria. Liikenteellisesti tontin sijainti on erinomainen, sillä kolmionmuotoista aluetta rajaavat Helsingistä pohjoiseen vievä valtatie 4, itä-länsisuunnassa kulkeva valtatie 12 (Kouvola-Tampere) ja rautatie. Lisätietoja: Oy Hartwall Ab, toimitusjohtaja Mika Seitovirta, puh. (09) 540 2328, tekninen johtaja Rolf Therman, puh. (09) 540 2275 tai viestintäpäällikkö Marie-Louise Wiklund, puh. (09) 540 2440. Oy Hartwall Ab on Suomen merkittävin juomatalo. Kotimaassa valmistamme juomia Lahdessa ja Torniossa sekä lähdevesipullottamossamme Karijoella. Tytäryhtiömme Hartwa-Trade on voimakkaasti kasvava alkoholijuomien maahantuonti- ja tukkumyyntiyritys. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä. Vuonna 2002 liikevaihtomme Suomessa ylsi 339,3 miljoonaan euroon ja liikevoittomme 26,5 miljoonaan euroon. Suomessa hartwallilaisia on noin 1 400. Hartwall on osa isobritannialaista Scottish & Newcastle -konsernia, joka on yksi Euroopan suurimmista olutyhtiöistä. Hartwallin kokonaismarkkinaosuus on n. 45 %. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/25/20030925BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/25/20030925BIT00630/wkr0002.pdf