Lapin Kulta Challenge kisataan Ylläksellä elokuussa

Tiedotusvälineille 11.6.2004 Suomen suurin seikkailu-urheilukilpailu Lapin Kulta Challenge kisataan Ylläksellä elokuussa Suomen suurin seikkailu-urheilukilpailu Lapin Kulta Challenge kisataan tänä vuonna Ylläksellä 13. - 14.8. Kaksipäiväisen, opiskelijoille suunnatun kilpailun lajeihin kuuluvat maastopyöräilyn, juoksun ja melonnan lisäksi köysikiipeilyä ja muita seikkailullisia osuuksia Länsi- Lapin luonnonkauniissa maisemissa. Lapin Kulta Challenge haastaakin kilpailijat paitsi vaativaan fyysiseen suoritukseen myös ainutlaatuiseen elämykseen. Lapin Kulta Challenge on paitsi Suomen suurin seikkailu-urheilukilpailu, myös maan mittavin opiskelijaurheilutapahtuma. Mukana kilpailussa on 60 kolmihenkistä opiskelijajoukkuetta. Kilpailu järjestetään nyt neljännen kerran. Tänä vuonna kilpailu käydään Ylläksellä ja Länsi-Lapin retkeilyreiteillä. Kilpailulajeja ovat mm. maastopyöräily, juoksu, melonta sekä köysikiipeily ja muut seikkailulliset osuudet. Matkaa kahden päivän etappikilpailulle kertyy vajaat 150 kilometriä. "Vuosittaisen Lapin Kulta Challenge -tapahtuman tarkoituksena on tarjota osallistujille ja katsojille ainutlaatuisia kokemuksia Lapin Kulta - oluen kotiseuduilla. Olemme lähteneet mukaan seikkailu-urheiluun, sillä laji henkii samoja arvoja kuin Lapin Kulta -tuotemerkki: mm. vapaus, elämyksellisyys ja sosiaalisuus. Kilpailun suuri suosio on osoitus siitä, että laji koetaan kiinnostavana", Lapin Kulta -oluen tuotepäällikkö Ann-Mari Korhonen Hartwallilta kertoo. "Ylläksen alueen monipuolinen ura- ja reittiverkosto sekä korkeatasoiset kartat tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia reitin suunnittelussa. Pienipiirteinen ja edellisiä vuosia peitteisempi maasto tekevät kilpailusta suunnistuksellisesti viime vuotta haastavamman. Odotettavissa on kilpailu, joka on seikkailu-urheilua parhaimmillaan: vauhtia, reitinvalintoja ja upeita maisemia", kilpailun teknisistä järjestelyistä vastaava Antti Väyrynen Frog Adventures Oy:stä kertoo. Kilpailu sisältää kaksi päiväetappia, joiden välillä kilpailijat yöpyvät teltoissa. Kello käy etapin lähdöstä maaliin ja pysähtyy vain yötauon ajaksi. Lajien välisillä vaihtopaikoilla suoritetut huoltotoimenpiteet kuuluvat suoritusaikaan, mikä korostaa joukkueen yhteistyökykyä. Kilpailuun osallistuminen edellyttää hyvää yleiskuntoa, kestävyyttä, luonnossa liikkumisen taitoja ja hyvää joukkuehenkeä. Kilpailussa edetään rastilta toiselle pääosin maastoon merkitsemätöntä reittiä pitkin, joten kohtuullinen suunnistustaito on tarpeen. Osallistujien on lisäksi hallittava maastopyöräilyn ja melonnan perustaidot sekä eräitä köysikiipeilyn perustekniikoita. Joukkueiden sukupuolijakauma on vapaa ja kaikki joukkueet kilpailevat samassa sarjassa sukupuolesta riippumatta. Palkinnot ovat rahapalkintoja: 2 500, 1 500 ja 1 000 euroa. Nopeimpien joukkueiden lisäksi palkitaan tavarapalkinnoilla mm. nopein sekajoukkue ja nopein naisjoukkue. Lapin Kulta Challenge -kiertopalkinnon saa paras yhtä oppilaitosta edustava joukkue. Lapin Kulta Challengen järjestää Lapin Kulta. Kilpailun teknisestä toteutuksesta vastaa Frog Adventures Oy. Frog Adventuresin Antti Väyrynen ja Pasi Ikonen ovat itse kokeneita seikkailu-urheilijoita, jotka ovat menestyneet niin suomalaisissa kuin kansainvälissäkin seikkailu-urheilukilpailuissa. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=40880 Lisätietoja: Frog Adventures, kilpailun johtaja Antti Väyrynen, antti@frogadventures.com, puh. 050 358 3545. Oy Hartwall Ab, tuotepäällikkö Ann-Mari Korhonen, ann- mari.korhonen@hartwall.fi, puh. (09) 540 2623 tai tiedottaja Tuija Kleimola, tuija.kleimola@hartwall.fi, puh. (09) 540 2595. Lisätietoja myös www.lapinkultachallenge.com. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040610BIT00450/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040610BIT00450/bild.html Kuvia