hasan & partners ideoi Planille erilaisen jouluikkunan – herättää pohtimaan kulutuskeskeisyyttä ja tyttöjen koulutuksen tärkeyttä

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi ottaa jälleen jouluikkunallaan kantaa maailman heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen tilanteeseen. Forumin kulmaan avautuu Black Friday -perjantaina 27.11.2020 erilainen jouluikkuna, joka muistuttaa tyttöjen oikeudesta koulutukseen.

Maailmanlaajuisesti yli 130 miljoonaa tyttöä ei pääse kouluun köyhyyden ja syrjinnän vuoksi. Kun poistamme esteitä tyttöjen koulutuksen tieltä, parannamme heidän asemaansa ja elintasoaan.

– Laadukas koulutus on tyttöjen ihmisoikeus ja yksi parhaista keinoista vähentää köyhyyttä ja lisätä tasa-arvoa, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

Plan julkaisee Black Friday -perjantaina, yhtenä vuoden vilkkaimmista ostospäivistä, “Maailman arvokkaimmat reput” -teemaisen jouluikkunan. Ikkuna markkinoi vertauskuvallisesti reppuja, joista jokainen edustaa yhden tytön kouluvuotta ja maksaa 40 euroa. Kokonaisuus on osa Planin joulukampanjaa, joka herättelee ihmisiä pohtimaan kulutuskeskeisyyttä ja kannustaa tukemaan heikoimmassa asemassa olevia tyttöjä.

– Läheistä voi muistaa joulun aikaan tavaroiden sijaan aineettomalla lahjalla, jolla on erityistä merkitystä, Heinänen sanoo.

Lahjoittajien tuella Plan muun muassa rakentaa ja kunnostaa kouluja, kouluttaa opettajia, hankkii oppimateriaaleja ja tukee vähävaraisia perheitä.

– Laadukkaan peruskoulutuksen saanut tyttö todennäköisesti avioituu ja saa lapsia vasta aikuisena. Hän voi hankkia ammatin ja tienata rahaa itselleen ja perheelleen. Hän myös tuntee oikeutensa ja pystyy toimimaan muidenkin hyväksi, Heinänen kertoo.

Tyttöjen koulutus myös vaurastuttaa yhteiskuntia. Rahoituslaitos Citin ja Planin tuoreen raportin mukaan bruttokansantuote voi nousta keskimäärin 10 % niissä kehittyvissä talouksissa, joissa tyttöjen toisen asteen koulutuksen suorittamisaste on 100 % vuoteen 2030 mennessä.

Paras lahja tytölle on koulutus

Planin erilainen jouluikkuna koostuu viimeistellystä vaaleanpunaisesta huoneesta, jota koristavat kuluneet reput. Kontrasti kuvastaa sitä, ettei meille suomalaisille itsestään selvä koulutus ole sitä kaikille.

Ikkunan on suunnitellut luova toimisto hasan & partners ja toteuttanut sisustusstailisti Susanna Vento. Suunnittelusta vastannut työpari, hasan & partnersin Helinä Leppänen ja Samy Wilkman, ovat työskennelleet pitkään vastuullisuusviestinnän parissa. Parin työ Reilulle kaupalle palkittiin tänä vuonna kansainvälisessä FAB Awardsissa kahdessa kategoriassa.

– On tärkeää muistuttaa ihmisiä hyväntekeväisyydestä, erityisesti kiireisimmän ostossesongin aikana. Toivon, että tämä vaaleanpunainen ikkuna muistuttaa jotakuta, että hän voi tänä mustana päivänä käyttää rahansa myös johonkin kestävään. Lahjoittaminen on kaunis teko, jonka vaikutus kantaa kauas. Suunnittelijana on palkitsevaa työskennellä näiden asioiden parissa, Leppänen sanoo.

– Ikkunan visuaalisuudessa on ammennettu inspiraatiota värikkäästä ja rikastetusta maailmasta. Pääosassa ovat pehmeä sävymaailma, mielenkiintoiset muodot sekä huomiota herättävä neon. Nämä luovat vahvan kontrastin kuluneiden reppujen ja tilan välille – ja siten korostavat ideaa maailman arvokkaimmista repuista, Wilkman kuvailee.

Radio Helsinki tekee suoran radiolähetyksen näyteikkunasta avajaispäivänä klo 13–17. Vieraina lähetyksessä ovat muun muassa taiteilija Kasper Strömman ja kirjailija, vaikuttaja Julia Thurén

Planin erilainen jouluikkuna Helsingin keskustassa Forumin kulmalla 27.11.2020–10.1.2021 osoitteessa Simonkatu 2–4.

Lisätietoja:

Helinä Leppänen, luova suunnittelija, hasan & partnershelina.leppanen@hasanpartners.fi, p. 045 613 0012

Pinja Hirvilammi, markkinoinnin asiantuntija, Plan International Suomipinja.hirvilammi@plan.fi, p. 040 559 1983

hasan-ryhmä on Pohjoismaiden suurimpia markkinointialan yhtiötä. Konserniin kuuluvat luova toimisto hasan & partners, asiakasnäkemys- ja business design toimisto Frankly Partners sekä Tukholmassa täyden palvelun mainostoimisto Perfect Fools.