hasan-ryhmä teki tilaa luovuudelle – Funkkishalli muuttui Workspacen käsissä luovuuden käyttöliittymäksi, joka houkuttelee palaamaan takaisin toimistolle

Luovan suunnittelun toimisto hasan-ryhmä valmistelee parhaillaan paluuta normaaliin työarkeen toimistolla. Vallilassa sijaitsevaan vuonna 1940 valmistuneeseen suojeltuun funkkishalliin suunnitellut uudet toimitilat valmistuivat koronapandemian keskellä. Workspace suunnitteli luovien suunnittelijoiden työtä tukevan kokonaisuuden, joka houkuttelee paitsi asiakkaita ja uusia suunnittelijalahjakkuuksia, myös etätöitä tekevät suunnittelijat takaisin työpaikalle.

hasan-ryhmän uudet toimitilat valmistuivat keskellä pandemiaa vuonna 1940 valmistuneeseen, Ola Gripenbergin suunnittelemaan betonikaarihalliin Helsingin Vallilaan. Luovan suunnittelun, brändikokemusten muotoilun ja asiakasymmärryksen konsultoinnin kivijaloilla seisovan ryhmän tavoitteena oli tuoda kaikki liiketoimintayksiköt yhteen saman katon alle. Aiemmin sokkeloisissa tiloissa toiminut toimisto halusi poistaa tilojen tuomat fyysiset raja-aidat eri tiimien väliltä. Uusista tiloista haluttiin käyttöliittymä toimintojen rajat ylittävälle luovuudelle, synergialle ja tiimityölle.

Tämä poikkeusaika on vain vahvistanut sitä hypoteesia, mikä meillä uusia tiloja suunniteltaessa oli: työympäristöllä ja työpaikan fyysisellä kodilla on suuri psykologinen merkitys sekä yksilötasolla että yhteisönä. Siinä missä muut ovat vähentäneet toimitiloja, me uimme vastavirtaan. Halusimme työskentelytilat, jotka kutsuvat aamuisin astumaan sisään ja saa ajatukset lentämään. Nyt kun ihmisillä on kuitenkin mahdollisuus jäädä kotiin, viihtyisän, inspiroivan ja innoittavien työtilojen merkitys korostuu ennestään, hasan-ryhmän toimitusjohtaja Simo Kajaste kertoo.

Sisustusarkkitehtuuri kunnioittaa alkuperäistä arkkitehtuuria ja samalla luo uutta

Suojellun historiallisen rakennuksen hienovarainen muuntaminen uuteen käyttötarkoitukseen on osa vanhojen rakennusten hyödyntämistä – re-use-ajattelua – joka näkyy ympäri Helsinkiä. hasan & co:n naapurissa Sturenkadun toisella puolella VR:n historiallista Konepajan aluetta muutetaan eläväiseksi kaupunkikulttuurin ja liiketoiminnan keskukseksi. Aluperin Oy Volvo Auto Ab:n autoliikkeeksi rakennettu funkkisrakennus on vuosien varrella palvellut useita toimialoja. Nyt se majoittaa hasan-ryhmän lisäksi oppimistiloja, päiväkodin, kuntosalin ja suositun ravintolan.
Rakennuksen alkuperäinen estetiikan ja visuaalisuuden kanssa työskentelevien suunnittelun ammattilaisten työympäristö asetti selkeät reunaehdot tilojen suunnittelulle.

Tärkeitä teemoja tilojen ja materiaalien suunnittelussa olivat muun muassa lämminhenkisyys, kestävä kehitys ja ekologisuus, kontrastit ja kerroksellisuus sekä design. Tilojen haluttiin indikoivan koko yhteisölle ominaista kovaa laatutasoa. Avoimeen ja korkeaan monitilaan tarvittiin erilaisia tunnelmia, katkoja sekä rytmiikkaa läpi tilan, tilojen suunnittelusta vastanneen Workspacen projektipäällikkö Eva Kober kertoo.

Workspacen tiimi riisui ensi töikseen edelliseltä käyttäjältä vapautuneen kohteen 2000-luvun tummanharmaista toimistosävyistä ja tammipinnoista. Tilojen uudella ilmeellä pyrittiin puhaltamaan rakennuksen funkkishenki eloon ja samalla tuomaan tilat tähän päivään historiaa kunnioittaen. Yksityiskohtia ja metallirakenteita korostettiin mustalla ja suuria pintoja käsiteltiin valkoisella hiertopinnalla. Teollisuushenkistä värimaailmaa pehmennettiin lämminsävyisillä puumateriaaleilla. Bambuviilua käytettiin akustoivissa seinäpinnoissa, aulan alakatossa ja tilaan suunnitelluissa kiintokalusteissa.

Tunnelman erityisyyttä lisää tiloihin taittuva luonnonvalo. Taidehallimaista tunnelmaa ei haluttu turmella valoripustuksin, vaikka alkutilanteen valaistukselle olikin tehtävä jotain. Hyvän valaistuksen merkitys korostui erityisesti myös käyttäjätyöpajoissa ja ryhmähaastatteluissa. Se toi tilaan suuren muutoksen: kaikki alaslasketut valaisimet poistettiin ja ne korvattiin samoja pisteitä hyödyntäen uusilla alaskohdennetuilla valaisimilla, ja tilat valaistiin epäsuorasti  nauhayläikkunoiden suuntaisesti. Työpistealueiden valaistusta tehostettiin jalkavalaisimin.
Tilan arkkitehtuuri, kaarimainen avoin monitila sekä tapahtumatori toivat eteen myös akustisia haasteita. Pintamateriaalien valinnassa niiden akustisiin ominaisuuksiin kiinnitettiin erityistä huomiota ja uudet seinäpinnat suunniteltiin pintaverhoiluiltaan akustoiviksi. Kalustuksessa käytettiin mahdollisimman paljon verhoiltuja ja pehmeitä pintoja.

Työympäristösuunnittelun keskiössä oli yhteisö ja yhteistyö

Uusissa toimitiloissa on runsaasti tilaa noin 100 henkiselle hasan-ryhmälle. Työympäristön suunnittelun yksi ajalle epätyypillisistä piirteistä oli, ettei tulevia tiloja tarkasteltu ensisijaisesti tilatehokkuuden kautta. Sen sijaan luotiin tilaohjelma ja sille määritettiin tavoitteet, joiden myötä syntyisi joustavat ja kutsuvat tilat työskentelyyn asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa sekä yhdessä yhteisönä että yksilöinä. Asiakkaat haluttiin tuoda käyttämään samoja tiloja, sillä isot ideat ja ajatukset vaativat tilaa myös ympärilleen. Yhteiset tilat saman katon alta mahdollistaisivat esteettömän yhdessäolon, kohtaamiset ja ajatusten vaihdon, joista syntyy arvokasta yhdessä tekemistä.

Kulttuuriset tavoitteet ja tilakonsepti pysyivät samoina läpi hankkeen pandemiasta huolimatta ja lopputuloksena syntyi monimuotoista tilaa, joka mahdollistaa muun muassa dynaamisen kotipesäajattelun. Myös tulevaisuudessa on tarve tiloille, joissa saman henkisten ja yhteiseen päämäärään pyrkivien on mahdollisuus kohdata toisiaan. Projektin alussa haimme noin 2500 m² kokoista tilaa ja lopulta valittuun kohteeseen pystyimme luomaan jopa tavoitteita enemmän yhteiskehittely- ja asiakastiloja, Workspacen arkkitehti ja työympäristökehittäjä Jyrki Yläoutinen kertoo.

Tilojen suunnitteluun osallistui ydinryhmien lisäksi koko henkilöstö. Yhteistyöstöissä erityisen tarkastelun alle nostettiin tilaan saapuminen, yhteiskehittely- ja neuvottelutilat sekä tilan sydän, eli buzz-alue – tapahtuma- ja työskentelykahvila. Olennainen osa hasan-ryhmän kulttuuria on koko organisaation yhteiset aamupalat ja lounaat, joiden perinnettä haluttiin vaalia suunnittelemalla niille sopiva tila. Buzz-alueen tapahtuma- ja työskentelykahvilaan mahtuu ryhmän koko väki, ja ne toimivat tapahtumien ja toimintojen kiintopisteenä.

Buzz-alueen ympäriltä alkavat vyöhykkeittäin puolijulkiset kokoontumis- ja palaveritilat. Yksityisen alueen työpisteet ja vetäytymistilat on sijoitettu sisemmälle tilojen rauhallisempiin osiin. Vyöhykkeiden suunnittelua työstettiin tiiviin vuoropuhelun kautta, ja etenemistä havainnoitiin ydinryhmälle 3D-mallinnusten avulla. Tilasarjat sijoitettiin seuraamaan toisiaan niin, että halutessaan asiakas ikään kuin astuu sisälle keskelle tapahtumia.

hasan-ryhmän brändiuudistus ajoittui tilamuuton yhteyteen. Näkyvät, tilaan sijoittuvat brändielementit huomioitiin digitaalisilla alustoilla, joilla on mahdollisuus esittää sekä omaa että asiakasmateriaalia. Buzz-alueen seinäpintaan integroitiin noin 4 x 2 m kokoinen led-seinä sekä alueen ja aulan kattava äänentoisto, joka palvelee erilaisia esittely- ja asiakastilaisuuksia.

Tilojen kalustuksessa käytettiin paljon vanhoista tiloista siirtynyttä kalustusta ja esineistöä. Paljon kuitenkin hankittiin myös uutta. Tilojen kalustus suunniteltiin harkiten vaiheittain. Neuvottelu-, yhteiskehittely- ja vetäytymistiloja suunniteltiin monia erityyppisiä ja kokoisia vaihtelevilla kalustekokoonpanoilla.

Tutustuimme jo projektisuunnittelun alkumetreillä Steelcasen Munchenin LINC-keskukseen (Learning + Innovation Center). Siellä esitellyt työympäristöjen ratkaisut ja näkemykset perustuvat aina tutkimustuloksiin ja toimivat hyvinä ohjenuorina yritysten muutosprosesseille. Mielestämme ne sopivat loistavasti projektin lähtökohdiksi, ja tiiviissä yhteistyössä kehitimme niistä juuri hasan-ryhmän tarpeisiin räätälöidyt ratkaisut, sisustuksen hankinnoista ja toimituksista vastanneen Input interiorin projektipäällikkö Riikka-Maria Slotte kertoo.

Tilat varusteltiin nykyaikaisella ICT-tekniikalla ja erilaisilla piirto- ja kiinnityspinnoilla. Monipuolinen ja vaihteleva kalustus jatkuu avoimessa työympäristössä, jota täydennettiin myös erillisillä puhelutiloilla. Tiloihin toteutettiin myös useita tilaan ja käyttötarkoitukseen räätälöityjä kiinteämpiä kalusteita. Osa uusista irtokalusteita, esimerkiksi buzz-alueella, hankittiin käytettynä. Materiaaleissa ja väreissä noudatettiin samaa linjaa kiinteän sisustuksen kanssa.

Meidän ryhmämme kulttuuri on suuri voimavaramme. Uudet tilamme ovat nyt meidän näköisemme, ja ne mahdollistavat meillä elintärkeitä asioita: rajoja rikkovaa luovuutta, yhteistyössä syntyviä ideoita, laadukasta ja oivaltavaa muotoilua, strategista ajattelua sekä syväluotavaa asiakasymmärrystä, hasan-ryhmän toimitusjohtaja Simo Kajaste summaa.

Kuvien latauslinkki:

Sini Norta

Toimitusjohtaja, Workspace, +358 50 308 2603, sini.norta@workspace.fi

Birinder Singh Site Manager, Input interior Helsinki, +358 44 019 0436, birinder.singh@inputinterior.fi

Simo Kajaste, toimitusjohtaja, hasan-ryhmä, +358 40 744 0185, simo.kajaste@hasanpartners.fi

Workspace Oy

Workspace on vuonna 2006 perustettu työtä rakastava suunnittelutoimisto, jonka missiona on luoda inspiroivia kohtaamisia, tuloksekasta työtä ja hyvinvointia. Workspace on auttanut asiakkaitaan tilasuunnittelun ja työympäristökehittämisen saralla jo yli 2000 projektissa. Lisätietoja: https://workspace.fi/

Input interior Oy

Input interior on Pohjoismaiden johtava itsenäinen sisustusalan konserni, jolla on ainutlaatuista osaamista luoda tiloja toimistojen ja elinkeinoelämän, hotelli- ja ravintola-alan, koulujen ja oppilaitosten sekä terveydenhuollon tarpeisiin. Input interiorin liikevaihto on noin 312 miljoonaa euroa ja yrityksellä on showroom 40 paikkakunnalla Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa, joissa työskentelee yhteensä noin 650 työntekijää.https://www.inputinterior.fi/

hasan-ryhmä

hasan-ryhmä on brändien kumppani. hasan-ryhmän muodostavat hasan & partners, Perfect Fools ja frankly partners. hasan & partners ja Perfect Fools ovat kansainvälisesti tunnustettuja ja palkittuja luovia toimistoja. frankly partners on erikoistunut tekemään liiketoiminnasta ja brändeistä asiakaskeskeisiä. Ryhmässä työskentelee lähes 140 brändistrategioiden, luovan tarinankerronnan, brändien ja kokemusten muotoilun sekä viestinnän ja konsultoinnin ammattilaista. Sillä on toimistot Helsingissä ja Tukholmassa. https://hasanpartners.fi/