• hasan & co./

Nesteen, HEREn ja PTV:n yhteisprojekti ilmastoystävällisemmästä ajoreitistä noteerattiin maailmanlaajuisesti – “Helppo tapa kuluttajille toimia vähäpäästöisemmän ilmaston puolesta”

Report this content

Neste yhdisti voimansa HERE Technologiesin ja PTV Groupin kanssa keväällä 2020 selvittääkseen reittivalinnan vaikutusta tieliikenteen päästöihin. Havaittiin, etteivät karttapalvelut aina ehdota autoilijalle ilmastoystävällisintä reittiä. Kesäkuun lopussa julkistettu globaali projekti edusti modernia tapaa tehdä markkinointiviestintää – keskiössä kumppanuus ja tavoite saada aikaan muutos ihmisten toiminnassa. hasan & partnersin ja Nesteen yhdessä suunnittelema kampanja saavutti ansaitun median avulla maailmanlaajuisesti lähes 100 mediaosumaa.

Kokoamalla yhteen mittavan määrän dataa ja analysoimalla sitä koneoppimisen ja mallinnuksen menetelmillä pystyttiin osoittamaan, että reittivalinnalla on vaikutusta hiilidioksidipäästöjen syntyyn. Saatujen tulosten mukaan ilmastoystävällisemmällä* ajoreitillä olisi mahdollista saavuttaa 6,36 % hiilidioksidipäästöjen säästö, mikä Helsingin kokoisella alueella tarkoittaisi 80 600 tonnin vuotuista päästövähenemää. Määrä vastaa lähes 20 000 helsinkiläisen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä tai 30 000 henkilöauton poistamista Suomen tieliikenteestä vuodeksi.

“Tieliikenteen päästöt muodostavat merkittävän osan liikenteen päästöistä ja siksi meidän on tarkasteltava kaikkia keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Meidät on opetettu käyttämään nopeinta ajoreittiä, mikä ei ilmaston kannalta ole aina paras vaihtoehto. Yksittäisen kuluttajan olisi kuitenkin helppoa vähentää päästöjä valitsemalla reitin, joka maksaa vain muutaman minuutin lisäyksen ajoaikaan. Suomessa sekä globaalilla tasolla tällä olisi yksittäisenä keinona merkittävä vaikutus. Ilmastoystävällisempi ajoreitti on kuluttajille helppo, jopa rahallista säästöä tuova keino pienentää omaa hiilijalanjälkeään”, Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinoinnista ja digitalisaatiosta vastaava johtaja Mika Hyötyläinen sanoo.

Kampanja kiinnittyi vahvasti Nesteen liiketoimintastrategiaan

Tutkimus saavutti vahvan kotimaisen näkyvyyden lisäksi kansainvälistä huomiota tavoittaen maailmanlaajuisesti lähes 100 mediaa ja sitä kautta miljoonia potentiaalisia lukijoita. Useat kansainväliset julkaisut nostivat aiheen keskusteluun kuluttajille helppona ratkaisuna toimia arjessaan ilmaston puolesta.

“Vastuullisuustavoitteista puhutaan markkinoinnissa hyvin usein ilman konkretiaa. Tässä projektissa halusimme saada ihmisten huomion tuomalla esiin konkreettisen, helpon tavan toimia ympäristön puolesta. Toimme juuri oikeat brändit yhteen ja käänsimme luovan insightin datan, teknologian ja brändien voimien kautta mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi. Tämä on ihan uudenlainen tapa kehittää brändejä ja tehdä markkinointiviestintää. Nykypäivänä brändit eivät välttämättä pysty tehdä kaikkea yksin, eikä se ole aina kannattavaakaan – kumppanoitumalla pystymme olemaan enemmän ja tekemään paljon muutakin kuin perinteistä markkinointiviestintää. Meillä on mahdollisuus ohjata ihmisten käyttäytymistä”, hasan & partnersin luova strategi Olessia Kozlova sanoo.

“Olemme viime vuosina kehittäneet Nesteen mobiilisovellusta, joka mahdollistaa mobiilitankkauksen ja tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden seurata omaa hiilijalanjälkeään. Innostuimme tämän tutkimuksen testituloksista niin paljon, että toivomme niiden johtavan muutokseen karttapalveluissa: ne voisivat jatkossa tarjota ilmastoystävällisimmän reitin ensisijaisena vaihtoehtona”, Hyötyläinen kertoo.

Lue lisää: neste.fi/co2friendlyroute

*) Ilmastoystävällinen ajoreitti perustuu mahdollisimman pieneen polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta pienempiin hiilidioksidipäästöihin. Ilmastoystävällinen reitti voidaan laskea ottamalla huomioon esimerkiksi ajomatkan pituus, keskinopeus sekä oletettavat pysähdykset.

Lisätietoja:
Mika Hyötyläinen, markkinoinnista ja digitalisaatiosta vastaava johtaja, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Olessia Kozlova, luova strategi, hasan & partners
p. 040 509 6080, olessia.kozlova@hasanpartners.fi

hasan-ryhmä on Pohjoismaiden suurimpia markkinointialan yhtiötä. Konserniin kuuluvat luova toimisto hasan & partners, asiakasnäkemys- ja business design toimisto Frankly Partners sekä Tukholmassa täyden palvelun mainostoimisto Perfect Fools.