- Viivästyvät SEPA-projektit luovat paineita ohjelmistotoimittajille ja pankeille

Espoo, 15.9.2009. Ohjelmistoyhtiö Basware Oyj:n tuoreen SEPA-selvityksen¹ mukaan Euroopan yhtenäiseen maksuliikennealueeseen SEPAan liittyvä tietämys on lisääntynyt suomalaisissa organisaatioissa, mutta SEPAn tuoman muutoksen laajuutta ei tiedosteta vielä riittävästi. Kysely osoittaa, että SEPA-projektit ovat viivästyneet jo 40 prosentissa organisaatioista. SEPAan siirtyminen alkoi tammikuussa 2008, ja se toteutuu vaiheittain vuoden 2010 loppuun mennessä. Organisaatioiden on sitä ennen päivitettävä maksuliikenne- ja taloushallinnon järjestelmät SEPA-yhteensopiviksi. ”Kyselymme osoittaa, että monissa organisaatioissa oletetaan edelleen, että SEPAssa on kyse pankkien ja ohjelmistotalojen muutoksesta. Yritysten tulisi nyt jo viimeistään oivaltaa se tosiasia, että niiden on toteutettava muutos itse, joskin ohjelmistoalan ammattilaisten osaamista hyödyntäen. SEPA on teknisesti huomattavasti suurempi muutos kuin euroon siirtyminen. SEPA mullistaa maksamisen lait, pankkipalvelut ja rahan liikkumisen yli rajojen”, sanoo Baswaren SEPA-asiantuntija Matti Luoto. Puolella suurista organisaatioista SEPA-suunnitelma Pienten ja keskisuurten organisaatioiden SEPA-valmiudet ovat selvästi heikommilla kantimilla kuin suurten organisaatioiden. Kaikista organisaatioista 30 prosenttia on tehnyt SEPA-suunnitelman, suurista organisaatioista 49 prosenttia. ”70 prosentilla ei kyselyn mukaan ole vielä SEPA-suunnitelmaa lainkaan, vaikka SEPA-takaraja on jo reilun vuoden päässä. Suunnitelman tehneiden osuus on silti kasvanut, ja takarajan lähestyminen tiedostetaan nyt entistä paremmin. SEPA-päivityksiä ei kannata jättää vuoden 2010 lopulle, koska silloin tulee kiire ja tarvittavaa talon ulkopuolista osaamista ja tukea voi olla silloin vaikeampaa saada”, jatkaa Matti Luoto. Suurista yli 500 henkilöä työllistävistä organisaatioista 79 prosenttia on käynnistänyt tai käynnistämässä erillisen SEPA-projektin. ”Suuret yritykset ovat jo ahkerasti liikkeellä SEPAn osalta, sillä ne myös hyötyvät SEPAsta eniten. On syytä muistaa, että kaikkien organisaatioiden, myös pienten ja keskisuurten on tehtävä SEPA-siirtyminen. Mitä aiemmin yritys on valmis siirtymään SEPAan sitä enemmän yritys saa siitä myös hyötyjä kun maksaminen nopeutuu ja tulee edullisemmaksi”, kertoo Matti Luoto. Yritykset odottavat pankeilta SEPA-palveluja Kyselyyn vastanneista taloushallinnon ammattilaisista 40 prosenttia on sitä mieltä, että SEPA on euron käyttöönottoa suurempi muutos. ”Uskon, että tämä luku kasvaa vielä selvästi kun yrityksissä perehdytään paremmin SEPAn tuomiin mittaviin muutoksiin”, sanoo Matti Luoto. Kyselyn mukaan suomalaiset organisaatiot odottavat, että pankit pystyisivät laajasti tarjoamaan SEPA-palveluja. Suurin osa yrityksistä on toteuttamassa SEPA-siirtymän sitten kun SEPA-palvelu on saatavissa pankeilta, ja kun ohjelmistotoimittajat pystyvät laajasti tarjoamaan SEPA-ominaisuuksia. SEPA-projekti on viivästynyt 40 prosentissa organisaatioista. ”Taloushallinnon ammattilaiset kokevat melko laajasti, että pankit ovat ottaneet SEPA-palvelut verrattain hitaasti käyttöön. Tämä on osaltaan vaikuttanut yritysten SEPA-valmiuksiin. Taloushallinnon ammattilaisten luottamus pankkien SEPA-valmiuksiin on heikentynyt viimeisen puolen vuoden aikana. Myöskään kaikki ohjelmistotoimittajat eivät ole vielä tarjonneet SEPA-ominaisuuksia. Tämä on mahdollista ratkaista SEPA-projekteissa muuntimen avulla, jolloin kaikkien ohjelmistojen osalta mittaviin päivitysprojekteihin ei ole tarvetta”, kertoo Matti Luoto. SEPA tuo erityisesti Euro-alueella toimiville yrityksille säästöjä ja hyötyjä, sillä rajojen yli tapahtuvan maksamisen odotetaan yleisesti ottaen helpottuvan, nopeutuvan ja halpenevan. SEPA-päivitysten yhteydessä organisaatiot ovat tekemässä myös muita prosessimuutoksia, joista suositummaksi nousi verkkolaskujen lisääminen. Luottamus maksuliikenneohjelmistoihin on kyselyn mukaan lisääntynyt. 77 prosenttia vastaajista arvioi saaneensa riittävästi tietoa SEPAsta, ja henkiöstön SEPA-osaamisen taso on hitaassa nousussa. Kysely osoittaa, että suurin paine SEPA-päivityksille tulee ajoittumaan vuoteen 2010. Lisätietoja: Matti Luoto, Basware Oyj, p. +358 50 557 2204 Juha Väänänen, Basware Oyj, p. +358 500 602554 Basware Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli 850 000 käyttäjää yli 50 maassa käyttää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta. Baswaren liikevaihto vuonna 2008 oli 86 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi ¹ Basware selvitti kyselytutkimuksella yritysten ja organisaatioiden SEPA-valmiuksia Suomessa. Kysely toteutettiin elokuussa 2009 ja siihen saatiin vastaukset 262 taloushallinnon ammattilaiselta eri toimialojen yrityksistä ja organisaatioista. Basware on seurannut tutkimuksilla yritysten SEPA-valmiuksia vuodesta 2007 lähtien. www.basware.fi/SEPA