Are laajensi sukitusmenetelmänsä Tampereen seudulle

Aren putkistosaneerausmenetelmänä tunnettu sukitus on nyt saatavilla myös Tampereen seudulla. Ensimmäinen urakka alueella on kolmen asuinkerrostalon Asunto Oy Kissankello. Asukasystävällisen ja kustannustehokkaan sukituksen kysyntä sekä pääkaupunkiseudulla että Tampereella on ollut suurta. Menetelmässä vanhoja putkia ei vaihdeta uusiin, vaan niiden sisään muodostetaan uudet putket.

Myös Tampereen seudulla viemäriputkistojen saneeraus on nyt mahdollista toteuttaa Aren sukitusmenetelmällä. Ensimmäinen kohde alueella on Asunto Oy Kissankello, jossa on kolme seitsenkerroksista asuinkerrostaloa ja yhteensä 168 huoneistoa. Työt ovat lähteneet käyntiin lokakuussa, ja Are urakoi suoraan taloyhtiölle.

Kohteen kilpailutti ja sen valvontaa hoitaa Trebest Oy. Yhtiö valitsi saneerausmenetelmäksi Aren tarjoaman sukituksen sen kustannustehokkaan hinnan vuoksi sekä siksi, että menetelmälle on myönnetty VTT:n sertifikaatti. Sertifikaatin mukaan sukituksella uudistetun putken kestoikäoletus on noin 40 vuotta.

- VTT teki sertifiointia varten viisitoista mittavaa testiä. Niiden perusteella voimme sataprosenttisen varmasti sanoa, että sukituksellamme aikaansaatu lopputulos on itsekantava, täysin uutta putkea kaikilta ominaisuuksiltaan vastaava putki, kertoo johtaja Tapio Falck Aresta.

Juuri sukitus sopi Kissankellon kohteeseen hyvin.

- Vanhat viemärit käyvät vielä nyt puhdistettuina muoteiksi itsekantaville uusille putkille, mutta muutaman vuoden päästä se olisi voinut olla liian myöhäistä, sanoo Trebest Oy:n toimitusjohtaja Hannu Järvinen.

Uusi, tutkittu tuote sekä hyvä henkilökemia Aren edustajien kanssa vakuutti.

- Olen tehnyt opetustyötä sivutoimenani lähes kolmekymmentä vuotta, joten on hienoa olla mukana testaamassa jotain uutta rakennusalalla. Olemme vasta lähtöruudussa, mutta hyvältä näyttää! Hanke on suunnannäyttäjä, jossa muiden on tultava perässä, Järvinen sanoo tyytyväisenä.

Sukituksella kysyntää

Kissankellon urakan on määrä olla valmis lokakuun lopussa vuonna 2011. Ensi vuonna Are laajentaa toimintaansa Tampereelle toisenkin asennusryhmän voimin.

- Kysyntä on ollut valtavaa varsinkin pääkaupunkiseudulla, mutta myös Tampereen ja Turun seuduilla, Tapio Falck kertoo.

Sukittaminen on nopea ja asukasystävällinen putkistonuudistusmenetelmä, sillä huoneistoissa voidaan asua koko saneeraustyön ajan ja normaali huoneistokohtainen työaika on ainoastaan viisi työpäivää. Rakenteita ei myöskään tarvitse rikkoa.

Sukituksessa viemäriputkistoja ei vaihdeta uusiin, vaan putket puhdistetaan ja sukitetaan polyesterihuopamateriaalista valmistetulla sukalla. Sukka muodostaa kovetuttuaan uuden kantavan putken vanhan putken sisään. Näin viemäriputken käyttöikä pitenee vuosikymmeniksi eteenpäin.

Tapio Falck
Johtaja, Are Oy