Are Sensus -matalaenergiajärjestelmä puolittaa toimistotilojen energiankulutuksen

Are on saanut Eläke-Fennian toimistorakennuksessa aikaan huomattavia energiansäästöjä. Pasilan Visio 2 -rakennuksen energiankulutus on jopa puolet tavanomaisten toimistotilojen energiankulutuksesta. Säästöt ovat Are Sensus -talotekniikkajärjestelmän ansiota. Se hyödyntää ilmais- ja matalaenergialähteitä, joilla voidaan huomattavasti vähentää – jopa suurelta osin korvata ostoenergian käyttö.

Pasilan Visio 2 on 11 000 neliömetrin suuruinen loppuvuodesta 2009 käyttöön otettu toimistokiinteistö Helsingissä. Rakennuksen toimistotiloissa on käytössä Are Sensus -matalaenergiajärjestelmä, joka huolehtii tilojen lämmityksestä, jäähdytyksestä, ilmanvaihdosta ja valaistuksesta. Are vastaa rakennuksen ylläpidosta ja siten myös talotekniikkajärjestelmän optimaalisesta hyödyntämisestä.

Rakennuksen energiankulutusta on seurattu käyttöönotosta lähtien reaaliaikaisesti ja nyt uudessa rakennuksessa on päästy ns. normaalikäyttöön. Puolivuosittain tehtävistä energiankulutusraporteista voidaan nähdä, että toimistotiloissa, joissa Are Sensus -järjestelmä on käytössä, päästään jopa puoleen toimistotilojen tavanomaisesta energiankulutuksesta. Aikaisemmissa teoreettisissa mallinnuksissa Are Sensuksella on laskettu päästävän 20 prosentin energiansäästöihin.

”Tiesimme Are Sensuksen tuovan merkittäviä energiansäästöjä, mutta olemme iloisen yllättyneitä näistä huipputuloksista. Matala energiankulutus lisää entisestään tilojemme kilpailukykyä vuokramarkkinoilla, sillä monille tiloja etsiville yrityksille ympäristöystävällisyys on yksi tärkeistä toimitilojen valintakriteereistä”, sanoo rakennuttamispäällikkö Esa Porri Eläke-Fennialta.

Are Sensus -matalaenergiajärjestelmän energiatehokkuus perustuu ilmaisenergioiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Käytännössä järjestelmä siirtää huoneiden ja palvelintilojen lämmön ilmastointikoneisiin, joissa tämä ilmaisenergia lämmittää ulkoa otettavaa ilmaa. Samalla viileä ulkoilma tuottaa jäähdytystä ilmaiseksi. Pasilan Visiossa energiankulutusta pienentää myös rakennuksen energiatehokas syvä muoto, jonka vuoksi talossa on vähän ulkopintaa sekä monet muut seikat, kuten ikkunavalinnat.

Sisätiloihin asennetut kattopaneelit lämmittävät ja jäähdyttävät tilat miellyttävästi ja vedottomasti. Are Sensuksessa on tilakohtainen, läsnäolon mukaan ohjautuva automatiikka, joka pitää itsenäisesti huolta esimerkiksi ilmastoinnista ja valaistuksesta, joka on pehmeä eikä häikäise. Talotekniset elementit eivät rajoita tilojen käyttöä, vaan työpisteitä voidaan sijoittaa ja tiloja muunnella helposti.

”Miellyttävä työympäristö vaikuttaa henkilökunnan hyvinvointiin, suoriutumiseen ja viihtyvyyteen. Osana jatkuvaa ylläpitosopimusta tutkimme Aren kanssa säännöllisesti myös käyttäjien tyytyväisyyttä kiinteistön sisäolosuhteisiin. Pasilan Visio 2:n käyttäjät ovat olleet erityisen tyytyväisiä ilmanlaatuun. Tyytyväisyysmittaukset antavat tärkeää käyttäjätietoa kiinteistön optimaaliseen ja ekologiseen ajamiseen”, kertoo Porri.

Are Sensus -järjestelmästä on hyviä kokemuksia jo kymmenen vuoden ajalta. Toteutettujen hankkeiden kokonaisala on jo yli 100 000 neliömetriä. Sensus-kohteita on rakenteilla parhaillaan muun muassa Techonopolikselle Jyväskylässä, Helsingissä ja Vantaalla sekä Metsätapiolalle Espoossa.

Eläke-Fennia, Esa Porri, rakennuttamispäällikkö, puh. 0400 609 548

Are Oy, Heikki Mäki, suunnittelupäällikkö, puh. 040 300 5606

Are tarjoaa asiakkailleen kiinteistön koko elinkaaren kattavat urakointi-, kiinteistö- ja korjausrakentamisen palvelut. Olemme kiinteistöhyvinvoinnin ja talotekniikan edelläkävijä. Tarjoamme kokonaisratkaisuja toimisto-, liike- ja teollisuuskiinteistöihin sekä korjausrakentamisen palveluja asuinkiinteistöihin. Palvelemme asiakkaitamme 1 700 ammattilaisen voimin koko Suomessa ja tytäryhtiömme kautta Venäjällä, Pietarissa. Liikevaihtomme oli 207 miljoonaa euroa vuonna 2010. Are on osa Onvest-konsernia. www.are.fi

Avainsanat: