Are Sensus Technopoliksen Kuopion ja Jyväskylän uusiin kohteisiin

Technopolis valitsi Are Sensus -talotekniikkajärjestelmän Kuopion Viestikatu 7 ja Jyväskylän Innova 4 kohteisiin. Are Sensus -talotekniikkajärjestelmä on käytössä jo kuudessa Technopoliksen kohteessa Helsingissä, Vantaalla ja Jyväskylässä.

Technopoliksen toimitilat ovat tunnettuja sisäolosuhteistaan ja muuntautuvuudestaan. Energiatehokas Are Sensus -talotekniikka tukee osaltaan Technopoliksen tilojen estetiikkaa, käyttömukavuutta, ympäristötavoitteiden toteutumista ja jatkuvasti korkeaa käyttöastetta. Merkittävät energiansäästöt ja hyvät olosuhdemittauksista saadut käyttäjäpalautteet sekä sujuva yhteistyö useiden vuosien ajalta auttavat myös uusien kohteiden talotekniikkavalinnassa.

”Luottamus Areen ja Sensukseen on kasvanut yhteistyön myötä. Toimittaessa saman kumppanin kanssa olemme voineet kehittää kokonaisprosessia jokaisessa kohteessa aikaisempaa tehokkaammaksi. Molemminpuolinen oppiminen näkyy kohteiden elinkaarikustannuksissa”, sanoo kiinteistöjohtaja Kari Kokkonen Technopoliksesta.

Technopolis tekee kaikissa kiinteistöissään jatkuvaa käyttäjätyytyväisyystutkimusta. ”Tutkimuksesta saatu tieto ohjaa myös meidän toimintaamme kohteiden ylläpidossa ja uusien kohteiden kehittämisessä” Aren aluepäällikkö Markku Mäkinen sanoo.

Kuopion Viestikatu 7 työt on aloitettu ja sen ensimmäinen osa valmistuu alkuvuodesta 2013. Are toimittaa arkkitehtonisesti vaativaan kohteeseen Are Sensus -talotekniikkajärjestelmän, joka hyödyntää tehokkaasti rakennuksessa sijaitsevien serveritilojen hukkalämmön. Tämä on Technopoliksen ensimmäinen Sensus-talo Kuopiossa.

”Kuopion kohde on meillä uusi aluevaltaus Are Sensukselle, joka pärjäsi tiukassa kilpailussa. Jyväskylässä valinta tuo kustannustehokkuutta kun Innova 2 opit voidaan hyödyntää uudessa kohteessa.” Kokkonen sanoo.

Jyväskylässä Innova 4 valmistuu syksyllä 2013. Rakennuksessa toimii myös Keskon päivittäistavarakauppa. Are Sensus -järjestelmä hyödyntää ruokakaupan kylmäkoneiston ylilämmön koko rakennuksen lämmitykseen.

Are Sensus yhdistää energiatehokkuuden ja optimaaliset sisäolosuhteet

Are Sensus -matalaenergiajärjestelmän energiatehokkuus perustuu sisäisten energiavirtojen tehokkaaseen hyödyntämiseen.

Are Sensus -järjestelmä pystyy erinomaisesti käyttämään myös matalaenergialähteitä kuten maalämpöä, maakylmää ja aurinkoenergiaa.

Are Sensuksessa on tilakohtainen, läsnäolon mukaan ohjautuva automatiikka. Se pitää itsenäisesti huolta esimerkiksi ilmastoinnista ja valaistuksesta, joka on pehmeä eikä häikäise. Kattoon asennetut paneelit lämmittävät ja jäähdyttävät tilat miellyttävästi ja vedottomasti. Kun talotekniikka on integroitu kattopaneeleihin, voidaan tiloja suunnitella ja muunnella joustavasti. Samalla myös huoneiden välinen äänieristys paranee.

Are Sensus -järjestelmästä on hyviä kokemuksia jo yli kymmenen vuoden ajalta. Toteutettuja kohteita on 22 ja niiden kokonaisala on 155 000 m2. Sensus-taloja on rakenteilla parhaillaan Techonopolikselle Jyväskylässä ja Kuopiossa sekä Spondalle Helsingissä. Näiden rakenteilla olevien hankkeiden yhteenlaskettu kokonaisala on 30 000m2.

Are Oy, Markku Mäkinen, aluepäällikkö, puh. 040 300 5219

Technopolis Oy, Kari Kokkonen, kiinteistöjohtaja, puh. 040 534 6629

Are Oy on vahva ja edistyksellinen talotekniikkatalo, joka tarjoaa kiinteistön koko elinkaaren kattavia urakointi-, kiinteistö- ja korjausrakentamisen palveluita. Are Oy on lähes satavuotias perheyhtiö ja osa Onvest-konsernia. Are-konserni työllistää 1 500 ammattilaista Suomessa ja Venäjällä. www.are.fi

Technopolis Oyj on kiinteistöihin, toimitilojen vuokraukseen ja palveluihin erikoistunut pörssiyhtiö. Yhtiö on keskittynyt monikäyttäjäympäristöihin. Sen keskeinen toiminta-ajatus on yhdistää liiketoimintaa tukevat palvelut nykyaikaisiin toimitiloihin ja tarjota asiakkaille joustavat toimintaympäristöt. Technopoliksen tiloissa toimii noin 22 000 ihmistä ja lähes 1 400 yritystä ja yhteisöä Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

Avainsanat: