Are Sensus todisti tehokkuutensa energiankulutusvertailussa

Are Sensus -talotekniikkajärjestelmän energiatehokkuus on vahvistettu uudessa tutkimuksessa. Aren laatiman kattavan vertailun mukaan Sensus säästää keskimäärin 30 prosenttia lämmitysenergian kulutuksessa ja 20 prosenttia kokonaissähkönkulutuksessa. Vertailututkimuksessa tarkasteltiin nykyaikaisia toimistorakennuksia.

Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä yhdeksää 2000-luvulla valmistunutta toimistotaloa, jotka ovat keskenään vertailukelpoisia. Neljässä oli käytetty tavanomaista talotekniikkaa ja viidessä Are Sensusta.

Tutkimuksen mukaan Sensus-kohteiden lämmönkulutus on vain 70 % vertailutalojen kulutuksesta. Parhaimmissa Sensus-rakennuksissa kulutustaso on 65 % vertailtavan ryhmän keskikulutuksesta. Sensus-talojen sähkönkulutus on keskimäärin 80 % vertailutalojen kulutuksesta ja parhaimmillaan 70 % keskikulutuksesta.

”Are Sensus -järjestelmästä on hyviä kokemuksia yli kymmenen vuoden ajalta. Tämä on ensimmäinen kerta kun olemme voineet verrata tavanomaista talotekniikkaa ja Are Sensusta näin laajasti oikeassa ympäristössä. Tutkimus vahvistaa aikaisemmat tietomme ja auttaa meitä kehittämään järjestelmää edelleen”, sanoo Aren suunnittelupäällikkö Heikki Mäki.

Are Sensus yhdistää energiatehokkuuden ja optimaaliset sisäolosuhteet

Are Sensus -matalaenergiajärjestelmän energiatehokkuus perustuu ilmais- ja matalaenergialähteiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Käytännössä järjestelmä siirtää huoneiden ja palvelintilojen lämpöä ilmastointikoneisiin, joissa tämä ilmaisenergia lämmittää ulkoa otettavaa ilmaa. Samalla viileä ulkoilma tuottaa jäähdytystä ilmaiseksi. Are Sensus -järjestelmä voi hyödyntää tehokkaasti myös matalaenergialähteitä kuten maalämpöä ja aurinkoenergiaa.

Are Sensuksessa on tilakohtainen, läsnäolon mukaan ohjautuva automatiikka. Se pitää itsenäisesti huolta esimerkiksi ilmastoinnista ja valaistuksesta, joka on pehmeä eikä häikäise. Kattoon asennetut paneelit lämmittävät ja jäähdyttävät tilat miellyttävästi ja vedottomasti. Kun talotekniikka on integroitu kattopaneeleihin, voidaan tiloja suunnitella ja muunnella joustavasti. Samalla myös huoneiden välinen äänieristys paranee.

”Osassa kohteista tehdään käyttäjätyytyväisyystutkimuksia myös sisäolosuhteisiin liittyen. Miellyttävä työympäristö vaikuttaa henkilökunnan hyvinvointiin, suoriutumiseen ja viihtyvyyteen. Are Sensus saa kiitosta hyvistä ja miellyttävistä olosuhteista. Tyytyväisyysmittaukset antavat myös tärkeää käyttäjätietoa kiinteistön optimaaliseen ja ekologiseen ajamiseen”, kertoo Mäki.

Are Sensus on toteutettu 20 kohteeseen, joiden kokonaisala on jo yli 150 000 neliömetriä. Uusia Sensus-taloja rakennetaan parhaillaan muun muassa Techonopolikselle Jyväskylässä, Helsingissä ja Vantaalla, Metsätapiolalle Espoossa ja Spondalle Helsingissä.

Are Oy, Heikki Mäki, suunnittelupäällikkö, puh. 040 300 5606

Are Oy on vahva ja edistyksellinen talotekniikkatalo, joka tarjoaa kiinteistön koko elinkaaren kattavia urakointi-, kiinteistö- ja korjausrakentamisen palveluita. Are Oy on lähes satavuotias perheyhtiö ja osa Onvest-konsernia. Are-konserni työllistää 1 500 ammattilaista Suomessa ja Venäjällä. www.are.fi