Are toimittaa Musiikkitalon vaativan palonsammutusjärjestelmän

Suomen johtaviin urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiin lukeutuva Are Oy ja Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalo allekirjoittivat kesällä urakkasopimuksen Musiikkitalon palonsammutusjärjestelmästä. Musiikkitalo on arkkitehtuuriltaan, käyttötarkoitukseltaan ja sijainniltaan ainutlaatuinen kohde, joka vaatii sammutusjärjestelmien erikoisosaamista. Are asentaa Musiikkitaloon kattavat sprinkleri- ja kaasusammutuslaitteistot. Musiikkitalon taloteknisten töiden urakkasumma on yhteensä 15,1 miljoonaa euroa. Are valittiin toteuttamaan palonsammutusjärjestelmän asennus, sillä yhtiöllä on vahvaa osaamista erityiskohteiden rakentamisesta. Aren mukaan kyseessä on Suomen tämän hetken merkittävin sammutusjärjestelmien asennuskohde. ”Are täytti hyvin vaaditut laatu- ja toimituskriteerit. Heidän tarjouksensa oli myös kokonaistaloudellisesti paras”, sanoo johtava asiantuntija Tuomo Hahl Senaatti-kiinteistöistä. Musiikkitalon palonsammutusjärjestelmästä halutaan mahdollisimman huomaamaton. Valtaosa 36 000 neliömetrin kohteesta katetaan sprinklereillä, jotka kätketään peitekansien alle. Lisäksi osaan talosta asennetaan kaasusammutuslaitteistot, jotka suojaavat tulipalolta vahingoittamatta soittimia ja suojattuja tiloja. Monimuotoiset konsertti- ja harjoitussalien katot tuovat omat haasteensa sammutusjärjestelmän toteutukselle. Yksi vaikeimmista kohteista on konserttisalin akustinen alakatto, johon pitää yhdistää myös vettä käyttävät sprinklerit. ”Koska kyseessä on merkittävä yleisötila, paloturvallisuus on avainasemassa. Meillä on kokemusta vastaavien erityskohteiden tekemisestä, joten uskon, että tilaaja on lopputulokseen tyytyväinen. Pidämme myös osaltamme huolen siitä, että tehdyt ratkaisut ovat käyttäjien kannalta oikeita. Musiikki on ykkösasia. Kun talo on akustiikaltaan laadukas, siihen ollaan tyytyväisiä”, sanoo yksikönpäällikkö Jari Mantela Arelta. Are on järjestelmällisesti kehittänyt palonesto- ja sammutusosaamistaan. Yhtiön palvelut kattavat järjestelmien suunnittelun, asennuksen ja huollon. Myöhemmin syksyllä yhtiön oppisopimuskoulutuksesta valmistuu ensimmäinen kymmenen hengen ryhmä sprinkleri- ja kaasuasentajia. Are on myös ottanut käyttöön uusia palonesto- ja sammutusteknologioita. Keväällä yhtiö toi Suomen markkinoille vajaahappitilaan perustuvan OxyReduct-palonestolaitteiston, joka vähentää tilan hapen määrä ja estää näin tulipalon syttymisen. Musiikkitalo on merkittävä referenssi Helsingin Töölönlahdelle, Finlandia-puistoon rakenteilla olevan Musiikkitalon pääkäyttäjiä ovat Sibelius-Akatemia, Helsingin kaupunginorkesteri ja Radion sinfoniaorkesteri. Musiikkitaloon rakennetaan noin 1700-paikkainen konserttisali, viisi pienempää salia, ravintola- ja klubitilat sekä Sibelius-Akatemian musiikkikirjasto. Rakennukseen tulee myös opetus-, harjoitus- ja toimistotiloja. Lisätietoja antavat: Jari Mantela, yksikönpäällikkö, Are Oy, puh. 040 300 5736 Tuomo Hahl, johtava asiantuntija, Senaatti-kiinteistöt, puh. 040 550 6203 Are Oy Are on Suomen johtavia urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiä. Tarjoamme asiakkaillemme kattavia kokonaisratkaisuja toimisto-, liike- ja teollisuuskiinteistöihin sekä korjausrakentamisen palveluja asuinkiinteistöihin. Palvelemme asiakkaitamme koko Suomessa ja tytäryhtiömme kautta Venäjällä, Pietarissa. Liikevaihtomme vuonna 2008 oli 254 milj. euroa, meitä arelaisia on tällä hetkellä noin 1900. Are on osa Onvest-konsernia. www.are.fi