Are vie Asokodit öljystä maalämpöön – rahoitus energiansäästöillä

Are muuttaa Asokotien kiinteistöjä öljylämmityksestä maalämpöön. Kustannukset rahoitetaan muutoksen myötä syntyvillä energiansäästöillä. Are ja Asokodit haluavat olla energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden eturivissä. Suomen suurimpiin lukeutuva asuinkiinteistöjen maalämpöhanke on ollut helppo rakentaa aiemman yhteistyön perustalle.

Aren sopimus Suomen Asumisoikeus Oy:n kiinteistöjen öljylämmitysjärjestelmien muuttamisesta maalämpöön sisältää 15 erikokoista asuinkiinteistöä Uudellamaalla. Muutoskustannukset rahoitetaan syntyvillä energiansäästöillä. Hanke on kautta aikojen yksi Suomen suurimpia asuinkiinteistöjen maalämpöhankkeita.

Arelle kyseessä on tärkeä avaus, ja mallin arvellaan kiinnostavan muitakin. Are vastaa vuonna 2012 toteutettavan hankkeen investointi- ja ylläpitokustannuksista. Sopimuskauden päätyttyä noin seitsemän vuoden kuluttua, siirtyvät Aren omistamat ja huoltamat laitteistot Asokotien omistukseen.

- Aren kannalta hanke on merkittävä, mielenkiintoinen ja haastava. Olemme olleet edelläkävijöitä kiinteistöjen energiakulutuksen vähentämiseen liittyvissä hankkeissa muun muassa hyödyntämällä lämpöpumpputekniikkaa kaupan kohteissa, sanoo liiketoimintajohtaja Seppo Korhonen.

Aren malli on kiinteistön omistajalle kustannustehokas ja vaivaton keino uusia asuinkiinteistöjen lämmitysjärjestelmät energiatehokkaiksi ilman investointikuluja. Kun kiinteistöt siirtyvät uusiutuvaan energiaan, kustannukset pienenevät merkittävästi. Pilottikohteessa Vihdin Nummelassa energiansäästöihin päästiin heti.

Are ja Asokodit ovat tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä, jota on ollut helppo jatkaa. Are vastaa yli puolesta Asokotien noin 600 asumisoikeuskohteen LVI-ylläpidosta ja teknisestä huollosta. Energiansäästöt ovat olleet yksi tärkeistä yhteistyön onnistumisen mittareista.

Asokotien vaakakupissa painoivat myös vihreät arvot. Asokodit on siirtymässä vesi- ja tuulivoimalla tuotettuun sähköön ja haluaa kokonaan pois öljyn käytöstä.

- Asokodit sai hyviä tarjouksia, joista valinta osui Areen. Meille oli tärkeää, että emme joudu tekemään isoja kertainvestointeja. Ympäristöystävällisyys, kustannusten jakaantuminen monelle vuodelle sekä aikaisempi hyvä yhteistyö Aren kanssa merkitsivät paljon. Are etsi aktiivisesti juuri meille sopivan ratkaisumallin, sanoo kiinteistöjohtaja Matti Tarhio Asokodeilta.

Asokodit on Suomen suurin asumisoikeusasuntojen omistaja, joka toimii 32 paikkakunnalla.

Seppo Korhonen

Liiketoimintajohtaja

Are Oy

seppo.korhonen@are.fi