Arelta energiatehokas talotekniikkaratkaisu S-Market Keilankantaan Kuopioon

Suomen johtaviin urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiin lukeutuva Are Oy toteuttaa Kuopioon päästötöntä kylmätekniikkaa käyttävän S-Marketin. S-Market Keilankannan kiinteistö varustetaan Aren kehittämällä integroidulla talotekniikkajärjestelmällä, jossa energialähteinä käytetään uusiutuvia energialähteitä sekä kaupan kylmälaitteista vapautuvaa energiaa. Energiavirtoja hyödynnetään kaupassa tehokkaasti. Ratkaisulla S-Market Keilankanta säästää koko kiinteistön sähkönkulutuksesta jopa yli 30 prosenttia perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Are vastaa myös S-Market Keilankannan kiinteistön teknisten huoltojen toteutuksesta viiden vuoden ajan. S-Market Keilankanta on pinta-alaltaan lähes 1 800 neliömetrin suuruinen, ja se valmistuu kesän 2010 asuntomessualueen välittömään läheisyyteen. Integroitu talotekniikka säästää energiaa Rakenteilla olevan S-Marketin kiinteistön lämmitys- ja jäähdytysratkaisussa hyödynnetään uusiutuvia energialähteitä ja kylmälaitteista vapautuvaa lauhdelämpöä. Kaupan kylmäjärjestelmän kylmäaine ei sisällä lainkaan ympäristölle haitallisia kasvihuonekaasuja. - Kiinnitämme energiatehokkaaseen rakentamiseen yhä enemmän huomiota. Se on myös entistä tärkeämpää asiakkaillemme ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Are teki meitä kiinnostavan teknologiaratkaisun kalusteiden jäähdytyksestä ja talotekniikasta. Kun huomioidaan kustannukset ja tulevat säästöt, oli valinta suhteellisen helppo. Odotuksemme ovat korkealla niin taloudellisesti kuin myös ympäristön kannalta, kertoo Osuuskauppa PeeÄssän kiinteistöpäällikkö Pekka Nevasalo. Aren kehittämän integroidun talotekniikkajärjestelmän energialähteinä käytetään uusiutuvia energialähteitä sekä kaupan kylmälaitteissa vapautuvaa energiaa. Energiavirtoja hyödynnetään tehokkaasti kierrättämällä niitä kaupan tarpeiden mukaan. - Kyseessä on hyvin merkittävä sopimus, sillä tämä on ensimmäisiä suuren kaupparyhmän toteuttamia päästöttömään kylmätekniikkaratkaisuun perustuvia kohteita Suomessa. Ratkaisulla S-Market Keilankanta säästää koko kiinteistön sähkönkulutuksesta jopa yli 30 prosenttia perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Uskomme, että energiatehokas rakentaminen kasvaa tulevaisuudessa. Energian hinta nousee, minkä lisäksi meidän kaikkien on kannettava vastuumme ympäristöstä, kertoo aluepäällikkö Pasi Tikkanen Arelta. Kaupan kylmäjärjestelmien sisäisistä energiavirroista saadaan irti paras mahdollinen hyöty kun siihen liittyvät ratkaisut tehdään jo projektin hanke- ja suunnitteluvaiheessa. - Hienoa, että tämä tärkeä tosiasia on oivallettu toimialalla myös laajemmin, sanoo Pasi Tikkanen. Uudella tekniikalla ilmastonmuutosta vastaan Aren tarjoaman talotekniikkaratkaisun lähtökohtana on vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia päästöjä sekä lisätä kiinteistön energiatehokkuutta. Lämmitys- ja jäähdytysenergia otetaan maasta ja ilmasta sekä kaupan kylmälaitteiden lauhdelämmöstä, ja sitä kierrätetään käytön tarpeen mukaan. - Hienoa, että suomalaiset kauppiaat ovat löytämässä talotekniset ratkaisut, joilla voidaan parantaa kauppakiinteistöjen energiatehokkuutta. Tämä jos mikä on vastuullista toimintaa ilmastonmuutoksen aikakaudella, sanoo Pasi Tikkanen. Are on toteuttanut yhden samaan tekniikkaan perustuvan talotekniikkajärjestelmän vuonna 2008. - Tiukentuvat energia- ja ilmastotavoitteet edellyttävät yhä energiatehokkaampien kiinteistöjen rakentamista. On hyödynnettävä markkinoiden parhaita ratkaisuja, jotta tavoitteisiin päästään. Me kannamme talotekniikan ammattilaisina omalta osaltamme vastuumme tarjoamalla asiakkaillemme edistyksellisiä ja energiatehokkaita talotekniikkaratkaisuja, kertoo Pasi Tikkanen. Lisätietoja: Pasi Tikkanen, aluepäällikkö, Are Oy, puh. 040 300 5470, pasi.tikkanen@are.fi Pekka Karppinen, johtaja, Urakointipalvelut, Are Oy, puh. 040 300 5196, pekka.karppinen@are.fi Pekka Nevasalo, kiinteistöpäällikkö, Osuuskauppa PeeÄssä, puh. 044 7197 251, pekka.nevasalo@sok.fi Are Oy Are on Suomen johtavia urakointi- ja kiinteistöpalveluyrityksiä. Tarjoamme asiakkaillemme kattavia kokonaisratkaisuja toimisto-, liike- ja teollisuuskiinteistöihin sekä korjausrakentamisen palveluja asuinkiinteistöihin. Palvelemme asiakkaitamme koko Suomessa ja tytäryhtiömme kautta Venäjällä, Pietarissa. Liikevaihtomme vuonna 2008 oli 254 milj. euroa, meitä arelaisia on tällä hetkellä noin 1800. Are on osa Onvest-konsernia. www.are.fi