Basware: Talous- ja hankintayksiköt nousevat 2010-luvulla organisaatioiden strategisen päätöksenteon ytimeen

Espoo, 12.1.2010 - Ohjelmistoyhtiö Baswaren mukaan organisaatioiden talous- ja hankintayksiköitä työllistävät vuonna 2010 yksiköiden keskinäinen integroituminen, ostajan ja toimittajan välisten suhteiden kehittäminen, kestävä kehitys ja liiketoimintaan liittyvien riskien hallinta. Baswaren mukaan organisaatioiden perinteisesti lähinnä vain ’ostamisen ja maksamisen’ yksiköinä pitämien talous- ja hankintayksiköiden rooli on kasvamassa huomattavasti. Talous- ja hankintayksiköt ovat alkaneella vuosikymmenellä strategisten, liiketoimintoja ohjaavien kysymysten ytimessä ja niiden rooli muuttuu päätöksenteossa aikaisempaa merkittävämmäksi.

Keskittäminen vs pirstaloituminen Jatkuvan tehostamisen vaatimus on johtanut siihen, että organisaatioiden on tultava toimeen entistä pienemmillä resursseilla. Tämä on lisännyt liiketoimintojen välisen yhteistyön ja toiminnallisen tehostamisen tarvetta. Siitä huolimatta, että organisaatioiden toimintoja on keskitetty voimakkaasti, ovat talousyksiköt ja hankintatoimen yksiköt eriytyneet toisistaan. Tämä on merkittävä liiketoiminnallinen haaste seuraavan vuosikymmenen ajan. Talouden ja hankinnan toimintoja on mittavasti keskitetty ja integroitu. Vaikka keskittämisen myötä talousyksiköt kontrolloivat yhä tiukemmin organisaatioiden taloutta, kulukontrolli on joiltakin osin siirtynyt eri liiketoimintoihin. Talous- ja hankintayksiköiden merkitys on muuttumassa keskeiseksi kun organisaatiot määrittelevät ja toteuttavat liiketoimintastrategioitaan. Hankintatoimi voi parhaiten vaikuttaa organisaatioiden liiketoiminnallisiin tavoitteisiin mikäli niissä hyödynnetään sekä automaatiota että integraatiota talouden ja hankinnan prosessien välillä. Baswaren tutkimusten mukaan organisaatioiden mahdollisuudet saavuttaa hankintatoimen strategiset tavoitteet paranivat yli 15 prosenttia niissä organisaatioissa, joissa talousyksikön ja hankintatoimen välillä oli korkea automaation ja integraation taso. Ostajan ja toimittajan välisen suhteen tiivistyminen Talouden laskusuhdanne on lisännyt merkittävästi ostajan ja toimittajan välisen yhteistyön tarvetta. Organisaatiot pyrkivät tiivistämään yhteyksiä oman tilaus- ja toimitusketjunsa toimijoihin sekä tehostamaan toimitusketjun toimintaa. Talous- ja hankintayksiköt ovat integraatiokehityksen etulinjassa. Toimittajasuhteiden kehittäminen kohdistuu paitsi ammattimaiseen kilpailutusprosessiin myös automaatiota lisääviin ratkaisuihin kuten sähköiseen tiedonvälitykseen - katalogeihin, tilauksiin ja verkkolaskuihin. Sähköisen tiedonvälityksen mahdollistavat verkostot tulevat yleistymään voimakkaasti seuraavan vuosikymmenen aikana. Näiden verkostojen merkitys tulee kasvamaan seuraavien vuosien aikana merkittävästi, ja niiden avulla voidaan löytää oikeat toimittajat, saavuttaa paremmat toimitusehdot ja nopeuttaa maksamista - helpottaen yrityksiä kansainvälistymään. Riski Viime vuodet ovat osoittaneet, että kasvava liiketoiminta on vaatinut riskitekijöiden tunnistamista ja niiden tehokasta hallintaa. Talous- ja hankintayksiköiden rooli organisaatioiden ja yritysten riskien ennakoimisessa tulee kasvamaan. Tämä edellyttää läpinäkyvyyden lisäämistä koko hankinnasta maksuun -prosessiin sekä tilaus-toimitusketjuun. Näin organisaatiossa voidaan ajoissa tunnistaa ja reagoida toimitusketjussa esiintyviin haasteisiin. Läpinäkyvyys parantaa samalla myös käteisvarojen hallintaa ja tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää joustavia maksuehtoja kuten erilaisia alennuksia. Kestävä kehitys Kestävä kehitys on noussut yhä tärkeämmäksi arvoksi organisaatioille. Hankintatoimelle tämä tarkoittaa sitä, että organisaation koko tilaus-toimitusketju toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Kestävä kehitys näkyy jo nyt tarjouspyynnöissä ja talousyksiköiden prosesseissa. Talousyksiköissä siirrytään ahkerasti paperilaskuista verkkolaskuihin. Esimerkiksi 200 000 paperilaskun muuttaminen verkkolaskuiksi säästää jo pelkästään paperin valmistusprosessista sähköä, joka vastaa 105 hehkulampun (40 wattia) vuosittaista sähkönkulutusta. ”Viime vuodet ovat tuoneet merkittäviä muutoksia organisaatioille. Meillä on selkeä näkemys tekijöistä, joihin yritysten tulee kiinnittää huomiota uudella vuosikymmenellä. Talous- ja hankintayksiköiden on siirryttävä näyttämään suuntaa organisaatioissaan ja luotava sekä hyödynnettävä uusia prosesseja, teknologioita ja automaatioratkaisuja. Näiden perinteisten ostamisen ja maksamisen yksiköiden rooli tulee muuttumaan yhä strategisemmaksi, sisäisistä palveluyksiköistä liiketoimintaa ohjaaviksi toimijoiksi”, kertoo johtaja Jukka Virkkunen Baswarelta. Lisätietoja: Jukka Virkkunen, johtaja, Basware Oyj, 050 670 47, jukka.virkkunen@basware.com Basware Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli 850 000 käyttäjää yli 50 maassa käyttää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta. Baswaren liikevaihto vuonna 2008 oli 86 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi