Basware kärjessä maailman parhaiden hankintajärjestelmien vertailussa

- Toimiala-analyytikko mainitsee Baswaren vahvuuksiksi hankinnasta maksuun -ratkaisut sekä avoimen verkon strategian

Espoo 8.3.2011 – Tutkimusyhtiö Forrester Research Inc. listauksen mukaan hankinnasta maksuun -ratkaisuja tarjoavan ohjelmistoyhtiö Baswaren tuotteet paransivat asemaansa maailman parhaiden hankintajärjestelmien joukossa.  Raportissa¹ kiitettiin Baswarea erityisesti ratkaisuiden integrointimahdollisuuksista, hankintajärjestelmän kattavasta tuesta eri tuotekategorioille sekä toimittaja-aktivoinnista.

Forrester arvioi maaliskuun raportissaan 11 suuryrityksille sopivaa hankintajärjestelmää, jotka oli valittu erilaisten tutkimusten, tuotedemojen, strategiaselvitysten sekä referenssiasiakashaastatteluiden pohjalta. Palveluntarjoajia vertailtiin 70 kriteerin perusteella, joihin kuuluivat muun muassa nykyinen tuotetarjonta, strategia sekä läsnäolo markkinoilla. Raportti antaa hyvin yksityiskohtaisen kuvan markkinoilla olevista hankintajärjestelmistä.

Basware arvioitiin johtavaksi hankinnasta maksuun – prosessin ratkaisutarjoajaksi, jonka erityisvahvuuksiksi mainittiin keskittyminen koko prosessiketjuun, laskuautomaation tarjoaminen myös tilauksettomille laskuille sekä  yhtiön avoimen verkon strategia. Globaalisti toimiva avoin verkko tehostaa toimittajien ja ostajien välistä sähköisten asiakirjojen, kuten verkkolaskujen ja tilauksien välitystä.   Sen sijaan, että organisaatiot yrittäisivät suostutella toimittajiaan liittymään jälleen yhteen uuteen itsepalveluportaaliin, Baswaren ratkaisun avulla he voivat yksinkertaisesti integroida uudet asiakkaat jo olemassa olevaan verkkopalveluun.

Forrester antoi Baswarelle korkeimmat mahdolliset pisteet globalisaatio-kategoriassa, joka arvioi ratkaisujen soveltuvuutta muihin kuin englanninkielisiin liiketoimintaympäristöihin. Forrester Consultingin Baswaren puolesta teettämän erillisen tutkimuksen2mukaan verkkolaskun ja sähköisen hankinnan yhdistäminen tuplaa organisaatioiden todennäköisen mahdollisuuden  saavuttaa erinomaisen tehokkaat ostoreskontraprosessit. Baswaren kokonaisvaltainen lähestymistapa ja näiden kahden edellä mainitun asian yhdistäminen on auttanut monia kansainvälisiä asiakkaita – kuten ACCO Brands, Crown Worldwide, SITA ja Gannett - parantamaan tehokkuutta, vähentämään kustannuksia sekä lisäämään kassavirran hallintaa koko hankintaketjussaan.

“Epävakaa taloustilanne pakottaa yritykset etsimään uusia keinoja liiketoiminnan tasapainottamiseksi sekä suorituskyvyn parantamiseksi. Hankintaprosessien virtaviivaistaminen sekä aidosti globaalin yhteistyöverkoston tehokas hyödyntäminen ovat oleellisia tekijöitä liiketoimintastrategian onnistumiselle. Organisaatioiden on pystyttävä verkottumaan ja viestimään nopeammin ja helpommin tavarantoimittajiensa kanssa toimitusketjun tehostamiseksi. Forresterin tunnustus tukee ja arvostaa pyrkimyksiämme kehittää integroitu hankinnasta maksuun -tarjoama, joka hyödyntää parhaat käytännöt, mahdollistaa nopean sijoitetun pääoman tuoton, auttaa asiakkaitamme leikkaamaan kustannuksia sekä parantaa kassavirran hallintaa ja yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa”, kertoo johtaja Pekka Lindfors Baswarelta.

Baswaren hankinnasta maksuun -ratkaisut sisältävät laskuautomaation, hankintajärjestelmän sekä yhteyspalvelut tavarantoimittajien liittämiseksi prosesseihin.

¹Lue lisää raportista “The Forrester Wave: eProcurement Solutions, Q1 2011” www.basware.com/forrester-eprocurement

2 “Finance And Procurement Work Together To Achieve AP Invoice Processing Excellence. AP Departments That Combine Technology With Best Practices Are Most Likely To Get Top Results”, A commissioned study conducted by Forrester Consulting on behalf of Basware, April 2010.

Talouden ja hankinnan yhteistyö lisää hankintaprosessien tehokkuutta. Talousosastot, jotka yhdistävät teknologian ja parhaat käytännöt, saavuttavat todennäköisimmin myös parhaat tulokset, kertoo Forrester Consultingin Baswaren puolesta huhtikuussa 2010 teettämä tutkimus.

Pekka Lindfors, Senior Vice President, puh. 0400 457 594, pekka.lindfors@basware.com

Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä talousohjauksen ohjelmistojen johtava toimittaja. Yli miljoona  käyttäjää yli 50 maassa hyödyntää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta.

Baswaren liikevaihto vuonna 2010 oli 103 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi