Basware rikkoi maaliskuussa miljoonan verkkolaskutransaktion rajan

Espoo, 6.5.2010 - Ohjelmistoyhtiö Basware Oyj välitti maaliskuussa maailmanlaajuisesti yli miljoona verkkolaskutransaktiota ja hankintasanomaa yhtiön kehittämän Business Transactions -verkkolaskupalvelun kautta. Määrä kasvoi noin 30 prosenttia tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana edellisvuoteen verrattuna. Kasvun siivittämänä miljoonan kuukausittaisen transaktion raja, keskimäärin yksi transaktio sekunnissa, ylitettiin maaliskuussa. Basware välitti vuonna 2009 maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa verkkolaskutransaktiota, ja määrän uskotaan kasvavan merkittävästi sähköisen laskutuksen ja sähköisten asiakirjojen välityksen lisääntyessä.

Basware Business Transactions on valvottu palvelu, joka varmistaa, että verkkolaskut toimitetaan useille toimittajille ja asiakkaille yhdestä liittymästä nopeasti ja turvallisesti. Palvelun avulla sekä laskun lähettäjä että vastaanottaja voivat automatisoida laskujen käsittelyn kokonaan. Business Transactions -palvelu käsittelee laskut sähköisessä muodossa ja välittää ne laskujen käsittelyjärjestelmään tai tulostuspalveluun vastaanottajan valinnan mukaan. ”Organisaatiot ovat havainneet verkkolaskun tuomat merkittävät liiketoimintahyödyt, erityisesti kannattavuuden osalta, mikä on vallitsevassa taloussuhdanteessa erityisen tärkeää. Miljoonan verkkolaskutransaktion ylittäminen kuukaudessa osoittaa verkkolaskutuksen lisääntyvän nopeasti. Yritykset oivaltavat yhä laajemmin verkkolaskutuksen tuomat merkittävät hyödyt prosessien tehostuessa ja kustannusten laskiessa. Myös muita sanomia kuten sähköisiä tilauksia ja tilausvahvistuksia tullaan välittämään yhä enemmän. Verkkolaskutuksen ja sähköisten transaktioiden lisääntyminen maailmalla tarjoaa Baswarelle merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia”, kertoo johtaja Jukka Virkkunen Baswarelta. Tällä hetkellä alle 10 prosenttia kaikista Euroopassa lähetettävistä yritysten välisistä laskuista välitetään sähköisesti. Tutkimusyhtiö Billentisin mukaan yritysten välisen verkkolaskutuksen on arvioitu kasvavan tänä vuonna 37 prosenttia. Yhdysvaltalaisen tutkimusyhtiö PayStream Advisorsin arvioiden mukaan yritysten välisten verkkolaskujen määrä ohittaa Yhdysvalloissa paperilaskujen määrän vuonna 2011. ”Verkkolaskutus lisääntyy tällä hetkellä nopeasti myös Suomessa, jossa ollaan aivan kehityksen kärjessä. Yrityksille on tarjottava palvelut ja ratkaisut, joilla verkkolaskutukseen siirtyminen on helppoa ja edullista. Palvelumme perustuvat avoimeen verkostoon, jossa yritysten ei tarvitse sitoutua pitkäkestoisiin sopimuksiin tai hintaviin integraatioprosesseihin”, sanoo Jukka Virkkunen. Tulivuoren purkaus Islannissa osoitti myös paperisten laskujen havoittuvuuden. Lentoliikenteen rajoitukset aiheuttivat maksujen viivästymistä ja prosessien hidastumista, kun laskuja ei voitu toimittaa vastaanottajille. Lisätietoja: Jukka Virkkunen, johtaja, Basware Oyj, p. 050 670 47, jukka.virkkunen@basware.com Lisää Baswaren verkkolaskuratkaisuista osoitteessa www.basware.fi. Baswaren kaikki verkkolaskukumppanit löytyvät osoitteesta: www.basware.com/e-invoicingnetwork Basware Basware on hankinnasta maksuun -ratkaisujen sekä taloushallinnon ohjelmistojen johtava toimittaja. Miljoona käyttäjää yli 50 maassa hyödyntää Baswaren ohjelmistoja talousprosessiensa automatisoimiseen. Ohjelmistot tehostavat prosesseja sekä parantavat niiden läpinäkyvyyttä ja säännöstenmukaisuutta. Baswaren liikevaihto vuonna 2009 oli 92 miljoonaa euroa. Basware on perustettu vuonna 1985 ja sen osake noteerataan Helsingin Pörssissä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sillä on seitsemän tytäryhtiötä Euroopassa ja yksi Yhdysvalloissa. www.basware.fi