Baswaren IFRS-tutkimus: Yritykset tyytyväisiä omaan IFRS-osaamiseensa - Basware kehottaa varautumaan muutoksiin ajoissa

Espoo 30.5.2012 - Ohjelmistoyhtiö Basware Oyj teetti huhtikuussa 2012 IFRS-tilinpäätösstandardia koskevan tutkimuksen, johon vastasi lähes 100 talousjohtajaa ja controlleria pääosin suomalaisista pörssiyrityksistä. Heistä yli puolet oli sitä mieltä, etteivät tulevina vuosina voimaan astuvat IFRS-standardimuutokset vaikuta omassa yrityksessä käytössä oleviin järjestelmiin. Basware haluaa kuitenkin muistuttaa, että yritysten tulisi varautua raportointimuutoksiin ajoissa erityisesti yhteisyrityksiin sekä omistettujen yhteisöjen liitetietoihin liittyen.

Vuoden 2005 alussa voimaan astuneiden IFRS-tilinpäätösstandardien tavoitteena ovat vertailukelpoiset ja aiempaa läpinäkyvämmät tilinpäätösraportit. Vaikka valtaosa suomalaisista yrityksistä on jo toteuttanut nykystandardin vaatimat järjestelmämuutokset, lähivuosina päivityksiä on jälleen luvassa.

Baswaren teettämästä tutkimuksesta[i] kävi ilmi, että suurin osa (61 prosenttia vastaajista) suomalaisista yrityksistä ei koe tarvetta omassa yrityksessä käytössä olevien järjestelmien uusimiselle. Lisäksi lähes kaikki vastaajat kokivat järjestelmänsä tukevan esimerkiksi segmenttiraportointia vähintään kohtalaisesti.

Yhteisten järjestelyjen käsittelyn muutokset vaativat teknistä asiantuntemusta

Baswaren IFRS-asiantuntijan Taru Kettusen mukaan muutoksia tulisi kuitenkin ennakoida. Vaikka tämän ja ensi vuoden aikana voimaantulevat standardimuutokset eivät aiheuta merkittäviä muutoksia järjestelmätasolla, niillä on vaikutusta esimerkiksi yhteisyrityskäsittelyyn.

“Yrityksissä olisi hyvä miettiä, miten siirtymä uuteen standardiin toteutetaan omassa järjestelmässä tai uuteen järjestelmään samalla siirryttäessä.  Haasteena on erityisesti vuoden 2012 raportointi kahdella eri tavalla: vuoden 2012 raportit on laadittava nykyisellä konsolidointitavalla ja ensi vuonna käyttäjien tulee hallita vertailuvuoden raportointi oikein uuden standardin mukaisesti. Vuoden 2012 luvut on syytä valmistella vertailutietoja varten jo tämän vuoden aikana, jotta vuoden 2013 ensimmäinen osavuosikatsaus saadaan raportoitua suunnitellussa aikataulussa. Kaikkinensa tilanne vaatii yritysten henkilöstöltä huomattavaa teknistä osaamista.”

Kettusen mukaan yritykset voivat myös vaihtoehtoisesti varmistaa, että käytössä on riittävästi osaavia resursseja.

”Esimerkiksi Baswaren konsultit tukevat asiakkaitamme siirtymän teknisessä toteutuksessa.”

Muutosten vaikutukset koetaan pieniksi

Tutkimuksen mukaan suomalaisyritykset eivät usko muutoksilla olevan vaikutusta omiin järjestelmiinsä. Vaikka yhdisteltäviin yhteisöihin liittyvä standardi IFRS 10, yhteisyrityksiä koskeva standardi IFRS 11 ja omistettujen yhteisöjen liitetietoihin liittyvä IFRS 12 astuvat voimaan jo vuoden 2013 alusta tai heti sen jälkeen alkavalla tilikaudella, yli 90 prosenttia vastaajista kokee tällä hetkellä muutoksista aiheutuvat vaikutukset pieniksi. Vain kymmenen prosenttia vastaajista aikoo soveltaa rahoitusinstrumentteja koskevaa standardia (IFRS 9) ennen sen voimaan astumista vuonna 2015.

”On jossain määrin yllättävää, miten harva yritys kokee muutosten muuttavan raportointia. Muutoksiin kannattaa tutustua riittävän tarkasti, ettei yritykseltä jää huomaamatta jokin omaa raportointia koskeva muutos. Järjestelmien kannalta isompia muutoksia voidaan odottaa viimeistään vuonna 2015”, Kettunen kertoo.

IFRS varmistaa yritysten vertailukelpoisuuden

IFRS-tilinpäätösstandardi luotiin, jotta yritysten tilinpäätösraportit olisivat keskenään vertailukelpoisia. Standardin muutoksilla pyritään kehittämään vertailtavuutta entisestään, mutta osa niistä on vielä varmentamatta ja odottaa International Accounting Standards Boardin hyväksyntää.

”Yrityksille olisi nyt kaikkein tärkeintä, että tilinpäätösten kanssa työskentelevät istuvat yhdessä alas, perehtyvät tuleviin muutoksiin sekä niiden aiheuttamiin tarpeisiin ja vaikutuksiin, kuten koulutuksiin ja järjestelmäpäivityksiin. Näin varmistetaan, että myös tulevien vuosien tilinpäätöskatsaukset valmistuvat ajoissa, hyväksytyssä muodossa ja oikein tiedoin”, Kettunen summaa.

[i] Basware Oyj toteutti huhti-toukokuussa 2012 verkkokyselylomakkeen avulla tutkimuksen, jossa tutkittiin yritysten valmiuksia IFRS-raportointiin. Tutkimukseen vastasi yhteensä 89 vastaajaa, jotka työskentelevät pääosin keskisuurissa ja suurissa yrityksissä. Yrityksistä 73 prosenttia oli pörssiyrityksiä.

Taru Kettunen, Basware Oyj, +358 40 748 5607

Basware Oyj

Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun ja talousohjauksen ratkaisujen toimittaja, jonka palveluilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Baswaren avoin verkko yhdistää yli 320 000 verkkolaskuja tai hankintasanomia lähettävää yritystä maailmanlaajuisesti. Baswaren avulla organisaatiot voivat alentaa tuotteiden ja palveluiden hankinnasta ja maksamisesta syntyviä kustannuksia sekä saavuttaa läpinäkyvyyden koko hankinnasta maksuun -prosessiin. Automatisoimalla manuaalisia prosesseja tehostetaan muun muassa hankintaa, sopimustenhallintaa, toimittajayhteistyötä, laskuautomaatiota ja talousohjausta. Baswaren ratkaisujen ja palvelujen avulla yritykset parantavat kassavirran hallintaa, tehostavat ennustamista sekä varmistavat taloushallintonsa ketteryyden. Ratkaisut ovat saatavilla Baswaren tai sen laajan kumppaniverkoston toimipisteissä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Baswaren osake noteerataan Helsingin Pörssissä. www.basware.fi.