Baswaren uusi liiketoimintastrategia mullistaa organisaatioiden välisen kaupankäynnin

Espoo 29.2.2012 – Innovatiivisia verkkolasku- sekä hankinnasta maksuun -ratkaisuja tarjoava Basware Oyj tuo markkinoille aidosti pilvipalveluihin perustuvan teknologian organisaatioiden väliseen sähköiseen asiointiin. Uusi Alusta-teknologia on keskeisessä asemassa Baswaren strategisessa muutoksessa ja palvelukeskeiseen liiketoimintaan siirtymisessä.

Basware Alusta -teknologia vie Baswaren aikaisemman kehitystyön verkkolasku- sekä hankinnasta ja tilauksesta maksuun -ratkaisuissa täysin uudelle tasolle. Teknologiaan perustuvat ratkaisut ja palvelut tarjoavat käyttäjilleen yhdenmukaisen, toimistosovelluksista tutun käyttökokemuksen.

Uuden Alusta-teknologian tarkoituksena on taata verkkolaskujen ja sähköisten hankintasanomien välityksen hyödyt tehokkaasti niin pienyrityksille kuin myös kansainvälistä kauppaa käyville organisaatioille. Teknologia kokoaa yhteen Baswaren talousprosessiosaamisen sekä joustavat, käytön mukaan veloitettavat pilvipalvelut, jotka takaavat sujuvan sähköisen asioinnin avoimen verkon kautta.

Organisaatiot voivat ottaa käyttöön uuden Alusta-teknologian joko yksittäistä taloushallinnon prosessia tukevana tai kattavana kokonaisratkaisuna. Ratkaisu toimitetaan organisaatioille joko paikallisesti asentamalla, SaaS-palveluna tai prosessiulkoistuksen kautta.

”Arviomme on, että yhä useammat yritykset hankkivat Alusta-teknologiaan perustuvat ratkaisut pilvipalveluna. Palvelut tarjoavat erityisesti pienyrityksille nopean tavan aloittaa sähköinen asiointi turvallisesti ja pienillä investoinneilla. Suuremmissa organisaatioissa Software as a Service -trendi jatkaa myös voimistumistaan. Olemme yhdistäneet parhaan tuotekehitysosaamisemme uuden palvelukeskeisen liiketoimintastrategian kanssa. Tämän tuloksena on syntynyt uusi Alusta-teknologia”, kertoo Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä.

Avoin verkko organisaatioiden välisen kanssakäynnin keskiössä

Alusta-teknologian avulla kaikenkokoiset organisaatiot voivat liittyä B2B Cloud -ekosysteemiin. Se on organisaatioiden välistä sähköistä asiointia ja kaupankäyntiä varten kehitetty ympäristö, jossa yhdistyvät kaikki ostamiseen ja myymiseen liittyvät toiminnot.

Uusi teknologia lisää sanomien vaihdon turvallisuutta, vähentää eri ohjelmistoista johtuvia yhteensopivuushaasteita, lisää taloushallinnon läpinäkyvyyttä sekä parantaa hankintaketjun ketteryyttä yhdistämällä ostamiseen ja myymiseen liittyvän viestinnän yhdeksi kokonaisuudeksi. Hankinnasta maksuun -prosessin automatisoinnin lisäksi kokonaisuuteen sisältyvät esimerkiksi tuoteluetteloiden, tilausten, lähetysluetteloiden ja laskujen välitys.

”Uusi Alusta-teknologia on Baswarelle todella merkittävä virstanpylväs kohti aidosti uudenlaista liiketoimintatapaa. Aikaisemmat ratkaisumme ja palvelumme antavat meille ainutlaatuisen ymmärryksen ja osaamisen organisaatioiden nykypäivänä kokemista taloushallinnon ja hankintatoimen prosessitehokkuuteen liittyvistä haasteista. Toimintaympäristön ja kaupankäynnin monimutkaistuminen edellyttävät tehokkaita prosesseja sekä toimivia ostajan ja myyjän välisiä suhteita”, toteaa Tihilä.

”Tarjoamme avoimen, turvallisen ja globaalin sähköistä asiointia tukevan ekosysteemin liiketoiminnan kaikille osapuolille. Me uskomme avoimeen verkkoon ja siihen, että se on täysin välttämätön osa liiketoiminnan ja organisaatioiden välisen asioinnin tehostamista ja kustannustehokkuuden parantamista”, Tihilä jatkaa.

Basware Alusta tarjoaa sähköisen asioinnin teknologian, jonka ominaisuuksiin kuuluvat:

- Mobiililiittymät tukevat älypuhelimia, tabletteja sekä Android-, Apple IOS phone- ja iPad -käyttöjärjestelmiä. Alusta mahdollistaa pääsyn tärkeimpiin talousprosesseihin, takaa reaaliaikaisen tiedon läpinäkyvyyden ja mahdollisuuden monien toimintojen suorittamiseen myös toimiston ulkopuolella.

- CloudScan on ainutlaatuinen innovaatio, jonka avulla asiakkaat voivat paikallisesti ladattavan ohjelmiston avulla skannata ja lähettää paperilaskujen kuvat Baswaren tarjoamaan palveluun. Basware tunnistaa kuvasta laskutiedot, varmistaa tietojen oikeellisuuden ja palauttaa laskun takaisin asiakkaalle verkkolaskuna.

- Sosiaalisesta mediasta tutut kommunikointitavat yhdistävät taloushallinnon toimintaympäristöön sosiaalisen median hyödyt ja helppouden. Työntekijät voivat luoda yksityisiä kirjausketjuun jälkensä jättäviä keskusteluryhmiä, jotka yhdistävät esimerkiksi laskun selvitykseen liittyvät organisaation sisäiset osastot tai jopa ostajan ja myyjän tai yhteistyökumppanin. Järjestelmän sisäinen pikaviestintä takaa kaikille osapuolille näkyvyyden kierrossa oleviin maksu-, lasku- tai tilaustietoihin sekä keskusteluihin.

- Yksi rooleihin perustuva käyttöliittymä kaikkiin hankinnasta ja tilauksesta maksuun -prosesseihin. Alusta-teknologia mahdollistaa organisaatioiden välisen yhteyden, jonka kautta eri organisaatioyksiköiden myyjä- ja ostajaosapuolet pääsevät turvallisesti käsiksi samoihin tietoihin yhden käyttökokemuksen kautta. Sovellus on mahdollista personoida käyttäjäkohtaisesti, mikä lisää käyttömukavuutta.

- Täydellinen läpinäkyvyys kaikkiin maksuvelvoitteisiin ja -siirtoihin sekä tilauksiin antaa talousosastoille nopean näkyvyyden hankinnasta maksuun -prosessien kaikista vaiheista. Tämä helpottaa merkittävästi rahavirran ennustamista.

- Teknologiasta riippumaton ratkaisu mahdollistaa pääsyn avoimen verkon ekosysteemiin kaikenkokoisille, eri tiedostoformaatteja käyttäville organisaatioille. Ratkaisu on täysin riippumaton yrityksen omasta infrastruktuurista, teknisistä ratkaisuista, osaamisesta tai paikallisesta säännöstöstä.

- Monipuoliset SaaS-paketit. Basware Alusta-teknologia tarjoaa kaikenkokoisille organisaatioille optimoidut pakettiratkaisut. Näin ratkaisuja voi hyödyntää heti ensimmäisestä päivästä lähtien ilman pitkiä sopimuskausia tai suuria aloituskustannuksia.

- Prosess-as-a-Service mahdollistaa sen, että yritys voi halutessaan ottaa käyttöön vain yhden prosessin, kuten verkkolaskutuksen tai ostolaskujen kierrätyksen ja lisätä muita ratkaisuja tai palveluja tukemaan lisäprosesseja tarpeiden kasvaessa. Näin ollen myös ratkaisut ovat täysin skaalautuvia ja maksut käyttöön perustuvia.

”Uskomme, että tämän vuoden aikana yli kolme miljoonaa uutta organisaatiota siirtyy verkkolaskun käyttäjiksi. Joillekin riittää pieni muutos ja yksi prosessipäivitys, mutta toisille tulee tarpeelliseksi uudistaa koko taloushallinto maksimaalisten hyötyjen saavuttamiseksi. Verkkolaskun jatkuvasti yleistyessä kasvaa myös tarve uudenlaisille, erilaisten yritysten tarpeiden mukaan joustaville ratkaisuille”, toteaa Bruno Koch tutkimusyhtiö Billentikseltä.

Lisätietoja: Esa Tihilä, toimitusjohtaja, Basware Oyj, puh. 040 4807 098
esa.tihila@basware.com

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvien verkkolasku-, hankinnasta maksuun- ja talousohjausratkaisujen toimittaja. Yhtiön ratkaisuilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Basware B2B Cloud -ekosysteemissä toimivat ratkaisut ja palvelut mahdollistavat ostajien ja myyjien avoimen ja turvallisen sähköisen asioinnin maailmanlaajuisesti. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1.9 miljoonaa osto -ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaamaan kaikenkokoisten organisaatioiden tarpeita ja niissä on sisäänrakennettuna Baswaren pitkäaikainen talousprosessiosaaminen yhdistettynä älykkäisiin pilvipalveluihin ja avoimeen verkkoon. Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa hankinta-, ostoreskontra- ja laskutusprosessejaan, saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä, parantaa kassavirran ennustettavuutta sekä tiivistää asiakas-toimittajasuhteita. Ratkaisut ovat saatavilla paikallisesti asennettuna, SaaS-palveluna tai prosessiulkoistuksena Euroopassa, USA:ssa sekä Aasia ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren omista toimipisteistä tai laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.basware.fi