Debitkortilla ostokset hoituvat kesän lomamatkoilla niin kotimaassa kuin ulkomailla

Maksukortti on käteistä kätevämpi ja turvallisempi maksuväline kesän lomamatkoilla. Yhä useammalla suomalaisella on jo käytössään uusi kansainvälinen debitkortti, jolla voi maksaa ostokset sujuvasti omalta pankkitililtä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kortin käyttöön liittyvät ohjeet kannattaa kerrata ennen matkaa; kortti on syytä säilyttää huolellisesti ja tunnusluku on pidettävä erillään kortista.

Kätevät ja turvalliset maksukortit ovat Suomessa suosittuja: suomalaiset käyttävät kortteja maksuvälineenä kolme kertaa enemmän kuin EU-kansalaiset keskimäärin. Suomalaisilla on käytössään kaikkiaan yli 7 miljoonaa maksukorttia. Maksukortteja ovat kotimainen pankkikortti sekä kansainväliset debit- eli tiliveloituskortit ja luottokortit.

Kortti on kätevä maksuväline sekä kotimaassa että ulkomailla. Ulkomailla matkustaessa korttia on turvallisempaa kuljettaa mukana kuin suuria summia käteistä. Suurella osalla suomalaisia on käytössään uusi kansainvälinen debitkortti, jolla voi hoitaa ostokset ja käteisnostot myös ulkomailla sujuvasti omalta pankkitililtä.

Maksukortti on tarpeen jo ennen matkaa

Jo matkavarausta tehdessä maksukortti osoittaa kätevyytensä. Useimmat autovuokraamot ja hotellit edellyttävät pääsääntöisesti maksukortin käyttöä maksuvälineenä jo varausvaiheessa. Maksukortilla vuokra-auton tai hotellimajoituksen maksava asiakas välttää myös erilliset laskutuskulut.

”Matkavarauksen, lentoliput ja hotelliyöt voi ostaa etukäteen ja maksaa maksukortilla, joka kelpaa maksuvälineenä sekä kotimaisissa että ulkomaisissa verkkokaupoissa”, kertoo korttiturvallisuusjohtaja Henry Kylänlahti Luottokunnasta.

Kansainvälisellä maksukortilla eli debit- tai luottokortilla maksava asiakas saa ostoksilleen paremman suojan kuin monella muulla maksutavalla maksava kuluttaja. Visa- tai MasterCard-korteilla maksavaa asiakasta suojaavat sekä Suomen kuluttajansuojalaki että kansainvälisten korttiyhtiöiden laatimat korttimaksamisen säännöt. Kuluttajansuojan lisäksi maksukortti tarjoaa joustoa ja lisäturvaa yllätystilanteissa.

”Jos matkalla tarvitaan lisämatkakassaa, onnistuu luottokortin käyttörajan väliaikainen nosto yleensä yhdellä puhelinsoitolla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tiettyjen korttituotteiden osalta korttiyhtiö pystyy myös avustamaan hätäkäteisellä tai uudella kortilla, jos kortti katoaa matkalla. Luottokortin lisäetuna on myös koroton maksuaika, joka tarjoaa joustoa oman talouden hallintaan”, Kylänlahti lisää.

Kertaa kortin käyttöön liittyvät ohjeet ennen lomamatkaa

Niin kotimaassa kuin ulkomailla liikuttaessa kannattaa pitää mielessä huolellisen kortinkäytön tavat.  Kortti on avain omaan pankki- tai luottotiliin, joten korttia pitää säilyttää yhtä huolellisesti kuin käteistä eikä tunnuslukua saa antaa kenellekään. Kortin luotto- ja nostorajat kannattaa myös asettaa itselle sopiviksi.

”Taskuvarkaita on syytä varoa niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kortinhaltijan kannattaa aina tarkistaa säännöllisesti, että kortti on tallessa. Suosittelen tarkistamaan kortin tallessa olon tavallista useammin erityisesti matkoilla ja silloin kun liikkuu ruuhkaisissa tai syrjäisissä paikoissa.”

Korttia ei kannata koskaan jättää vartioimatta autoon tai hotellihuoneeseen.  Maksutilanteessa kortti on hyvä pitää omassa näköpiirissä ja tarkistaa, että kortilta veloitettava summa vastaa ostoksen arvoa. Korttimaksusta tulee myös aina saada kuitti.

”Kuitti on hyvä tarkastaa ennen allekirjoitusta ja se kannattaa säilyttää huolellisesti vielä matkan jälkeen korttilaskun saapumiseen asti”, Kylänlahti muistuttaa.

Tehokas keino estää tunnusluvun joutuminen vääriin käsiin on oman henkilökohtaisen tunnusluvun peittäminen kädellä, lompakolla tai muulla näköesteellä. Lisäksi kannattaa aina keskeyttää asiointi epäilyttävällä automaatilla.

Toimi huolellisesti - varmista korttimaksamisen sujuvuus

Kortti on avain tiliisi

• Suhtaudu siihen kuin käteiseen rahaan.
  • Peitä tunnusluvun näppäily.
  • Älä koskaan säilytä korttia ja tunnuslukua samassa paikassa.
  • Opettele tunnusluku ulkoa, äläkä kerro sitä kenellekään.
  • Huolehdi siitä, että kortillasi on itsellesi sopivat luotto- ja nostorajat.
  • Jos havaitset automaatilla asioidessasi jotakin tavanomaisuudesta poikkeavaa, keskeytä asiointi.
  • Mikäli korttisi katoaa tai esim. jää pankkiautomaattiin, kuoleta se heti. Tallenna kortin sulkupalvelun numero kännykkääsi (esim. + 358 20 333).

Kun olet ulkomailla muista lisäksi…

Toimi maksukorttisi kanssa ulkomailla vähintään yhtä huolellisesti kuin kotimaassa ja huomioi lisäksi seuraavat seikat:

• Pidä sirukortti näköpiirissäsi, kun käytät sitä maksuvälineenä.
  • Jos omistat kaksi maksukorttia, jätä toinen hotellin tallelokeroon. Vahingon sattuessa, et
  • joudut pulaan.
  • Selvitä etukäteen käteisen tarve matkakohteesi mukaan.
  • Varaudu siihen, että sirukortillakin maksettaessa henkilöllisyytesi voidaan tarkistaa.
  • Muista, että ulkomailla tehdään usein kortille ennakkovaraus esim. hotellimaksujen ja autonvarauksen yhteydessä.

Lisätietoja: Luottokunta, korttiturvallisuusjohtaja Henry Kylänlahti.
puh. 050 567 2080, henry.kylanlahti@luottokunta.fi

Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto vuonna 2009 oli 17,7 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa on 450 työntekijää.

Avainsanat: