”Ei epäilystäkään kannattaako pk-yrityksen virtualisoida”

Puutarha-alan yritys Huiskula on erinomainen esimerkki it-järjestelmiään aktiivisesti kehittävästä pk-yrityksestä. Tänä vuonna 75 vuotta täyttävä perheyritys teki kolme vuotta sitten laajemman uudistuksen koko it-infrastruktuurissaan. Tällöin siirryttiin EMC:n keskitettyyn tiedon tallennukseen sekä VMwaren palvelinvirtualisointiin. Kolme vuotta sitten hankittu EMC CLARiiON -tallennusjärjestelmä on juuri päivitetty uuteen versioon.

Kaikki Huiskulan data on tallennettu keskitetysti yhteen järjestelmään, josta käytössä oleva toiminnanohjausjärjestelmä hakee tiedot. ”Ennen jokaisella palvelimella oli oma levytilansa, jonne tiedot tallennettiin. Jos palvelin hajosi, myös tiedot katosivat. Keskitetty tallennus helpottaa valtavasti tiedon hallintaa. Se toimii varmemmin, eikä meillä ole enää useita tahoja, jotka voivat rikkoutua”, sanoo Kris Loimaala Huiskulan tietohallinnosta. Nauharobotti kahdentaa ja varmistaa tallennetut tiedot automaattisesti. EMC CLARiiONin etuja on sen skaalautuvuus, jolloin järjestelmä venyy sekä yrityksen että datan määrän kasvaessa. Huiskulalla on kolmen henkilön tietohallinto-organisaatio. Tietohallintoa ei ole juurikaan ulkoistettu, vaan asiat hoidetaan omin voimin. Huiskula on jo nyt virtualisoinut suurimman osan palvelimistaan, ja tavoitteena on virtualisoida loputkin. Huiskula on myös tehnyt tarkat laskelmat takaisinmaksuajasta. Välittömät hyödyt näkyvät muun muassa säästöinä sähkön kulutuksessa sekä ilmastoinnissa. ”Ei ole kahta kysymystäkään etteikö virtualisointi olisi kannattavaa pk-yritykselle”, jatkaa Loimaala. ”Meille se on tuonut säästöjä sekä kustannuksissa että ajankäytössä. Nyt voimme keskittyä olennaiseen. Säästämme hallinnassa niin paljon, että toiminnan kehittämiseen jää resursseja, kun aika ei enää kulu tulipalojen sammuttamiseen. Uudet ideat on helpompi ottaa käyttöön ja tuotantoon verrattuna perinteiseen malliin, jossa ensin tilataan rauta ja sitten ryhdytään asentamaan.” ”Huiskulalla on takanaan 75 vuoden kunnioitettava historia”, kertoo maajohtaja Lauri Wuorenheimo EMC Suomelta. ”Pitkäjänteinen liiketoiminta edellyttää joustavuutta myös it-kumppanin ratkaisuilta ja tukipalveluilta. Huiskulalle tarjosimme tallennusjärjestelmää uusittaessa tavallista pidempää tuki- ja takuuaikaa, sillä nämä sopivat heidän toimintatapaansa ja ovat investointina järkevä ja kustannustehokas.”