Euro RSCG Worldwiden tutkimus ikääntymisestä: Nuoruuden ihannointi on mennyttä – nyt huolena vanhuusajan elämänlaatu

Euro RSCG Worldwide tutki ikääntymiseen liittyviä käsityksiä 19 maassa. ”Aging: Moving Beyond Youth Culture” – tutkimus kertoo, että ikääntyminen hyväksytään ja iän merkit saavat näkyä. Huolet ulkonäöstä ovat vaihtuneet haluun pysyä elinvoimaisena ja aktiivisena mahdollisimman pitkään.

Maailman väkiluku ylitti viime vuonna 7 miljardin rajan. Kasvu ei selity pelkästään syntyvyydellä, vaan myös eliniän pitenemisellä. Maailman koko väestöstä jo 6,9 prosenttia on yli 65-vuotiaita. Heitä on 483 miljoonaa eli enemmän kuin ihmisiä USA:ssa, Meksikossa ja Kanadassa yhteensä. Euro RSCG Worldwide tutki tätä kasvavaa ikäryhmää ja kyselyyn vastasi 7 213 yli 18-vuotiasta henkilöä 19 maassa.

”Ikääntyvien määrän kasvu luo merkittäviä mahdollisuuksia monille tuotteita ja palveluita tarjoaville yrityksille. Nykypäivän ihmiset ihannoivat omaa liikkumavapautta ja itsenäisyyttä - se määrittelee myös ikääntymiseen liittyviä odotuksia”, sanoo Euro RSCG Helsingin toimitusjohtaja Paul Earl.

”Pelkkä ulkonäön vaaliminen ei riitä, vaan aktiivinen elämä ja osallistuminen tulevat yhä tärkeämmiksi. Markkinointiväen tehtävä on pitää huoli, että tämä kasvava kohderyhmä tuntee olemassa olevat tuotteet ja apuvälineet, jotka helpottavat heitä säilyttämään terveytensä, kuntonsa, taloutensa ja itsenäisyytensä niin pitkälle kuin mahdollista.”

Käsitykset ikääntymisestä muuttuvat

Ikäkaudet venyvät – opiskelut jatkuvat pidempään ja naimisiinmeno ja perheenperustaminen siirtyvät eteenpäin – näin myös vanhuus siirtyy myöhemmälle iälle. Vielä sata vuotta sitten suurin osa ihmisistä ei saavuttanut edes 40 vuoden ikää, mutta nyt kyselyyn vastanneet kertovat keski-iän alkavan 48-vuotiaana ja vanhuuden vasta 71-vuotiaana. Näin ollen useimmat jäävät eläkkeelle jo ennen kuin vanhuus alkaa.

Ihmiset eivät tutkimuksen mukaan myöskään tunne itseään vanhoiksi. Lähes 60 prosenttia vastaajista ilmoitti tuntevansa itsensä todellista ikäänsä nuoremmaksi ja useimmat vastaajat uskoivat myös näyttävänsä ikäistään nuoremmalta.

Nuoruuden palvonta ei kiinnosta

Ihmiset ovat kyllästyneitä ikuisen nuoruuden ihannointiin ja iän merkkien peittelemiseen. Kolme neljäsosaa vastaajista - myös 60 prosenttia 18- 34-vuotiaista kertoo, että nuoruutta ihannoidaan liikaa. Vain 23 prosenttia vastaajista kertoo taistelevansa sinnikkäästi ikääntymisen vaikutuksia vastaan. Vastaajista kaksi kolmasosaa kertoo, ei vain hyväksyvänsä ikääntymisen, vaan jopa odottavansa, mitä se tuo mukanaan.

Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ulkonäköön liittyvät asiat huolettavat kaikkiaan vähän ja vain 20 prosenttia olisi halukas edes harkitsemaan turhamaisina pidettyjä kauneusleikkauksia. Yli puolet vastaajista uskoo, että iän peitteleminen johtuu osittain työelämässä tapahtuvasta ikäsyrjinnästä.

Elämänlaatu ja talous huolettavat

Ikääntymisen suurimmiksi huolenaiheiksi vastaajat nostivat heikkenevän toiminta- ja liikuntakyvyn sekä taloudellisen epävarmuuden. Kaksi kolmasosaa vastaajista oli huolissaan fyysisten ja kognitiivisten kykyjensä heikkenemisestä. Yli 60 prosenttia vastaajista kantaa huolta myös rahojen ja terveydenhoidon riittävyydestä eläkkeellä. Kuolema on huolenaihe alle 40 prosentille vastaajista ja huoli vain vähenee iän kasvaessa.

Ikääntymisen aiheuttamat huolenaiheet ovat poikineet kiintoisan kysymyksen: haluavatko ihmiset todella elää niin kauan kuin mahdollista? Kysyttäessä pilleristä, jonka avulla vastaajat eläisivät 100-vuotiaiksi ilman takuita terveydestä, vain 28 prosenttia vastaajista vastasi myönteisesti. Neljäkymmentä prosenttia vastaajista kertoi toivovansa kuolevansa mieluummin hieman nuorempana ja hyvissä voimissa, kuin elävänsä yli 95-vuotiaaksi. Samoin yli 40 prosenttia arvelee eliniän pidentymisen uuden teknologian ja lääketieteen edistyksen myötä olevan haitallista myös maapallon tulevaisuudelle.

Ajatus kuolemattomuudesta ei houkuta ilman ikuista nuoruutta ja terveyttä. Lähes puolet vastaajista kannattaakin eutanasian laillistamista ja voisi harkita sitä omalla kohdallaan. Naiset kantavat selvästi miehiä enemmän huolta elämänlaatunsa säilymisestä. He pelkäävät kyllästyvänsä ja menettävänsä henkisen kapasiteettinsa vanhainkodissa.

Tutkimuksen toteutus:

Euro RSCG Worldwiden Aging: Moving Beyond Youth Culture – tutkimus toteutettiin verkkokyselynä yhteistyössä Market Probe Internationalin kanssa. Kyselyyn vastasi 7 213 yli 18-vuotiasta henkilöä 19 maassa: Alankomaissa, Argentiinassa, Australiassa, Belgiassa, Brasiliassa, Etelä-Afrikassa, Intiassa, Irlannissa, Iso-Britanniassa, Kanadassa, Kiinassa, Kolumbiassa, Meksikossa, Puolassa, Ranskassa, Saksassa, Tshekissä, Unkarissa ja Yhdysvalloissa.

Euro RSCG Helsinki, toimitusjohtaja Paul Earl puh. 0400 965 760, paul.earl@eurorscg.fi.

Prosumer Reports – mielipidekyselyt: www.prosumer-report.com

Euro RSCG Worldwide

Euro RSCG Worldwide on johtava integroidun markkinointiviestinnän toimisto, joka on ensimmäisenä toimistona saanut samana vuonna Global Agency of the Year –palkinnon sekä Advertising Agelta että Campaignilta. Euro RSCG koostuu 233 toimistosta 75 maassa, ja tarjoaa asiakkailleen mainonnan, markkinoinnin ja yritysviestinnän sekä digitaalisen ja sosiaalisen median ratkaisuja. Euro RSCG:n asiakkaisiin kuuluvat Air France, BNP Paribas, Charles Schwab, Citigroup, Danone Group, IBM, Kraft Foods, Lacoste, Merck, Pernod Ricard, PSA Peugeot Citroën, Reckitt Benckiser, Sanofi ja Volvo. Euro RSCG Worldwide on maailman johtavan viestintäyrityksen Havaksen suurin yksikkö. www.eurorscg.com

Euro RSCG Helsinki on Suomen ainoa integroituja markkinointiviestinnän palveluja yhtenä yrityksenä tarjoava toimisto. Asiakkainamme on monia vahvoja suomalaisia ja kansainvälisiä yhtiöitä. www.eurorscg.fi