Euroopan johtaviin mauste- ja kansainvälisen ruoan yrityksiin kuuluva Santa Maria liittyi Paulig-konserniin

Korkeatasoisista mausteistaan ja kansainvälisistä ruokakonsepteistaan tunnettu Santa Maria AB liittyi vuoden 2010 alussa virallisesti Paulig-konserniin. Paulig-konserni, jolla on ennestään yhtiöstä 81 prosentin omistusosuus, sai nyt enemmistön myös äänivallasta. Kahvistaan tunnettu Paulig-konserni on kasvattanut omistustaan ruotsalaisyrityksessä pitkäjänteisesti jo vuodesta 1989. Pauligin ja Santa Marian liikevaihto viime vuodelta on noin 700 miljoonaa euroa ja yhteenlaskettu henkilöstömäärä lähes 2000.

Pauligille Santa Marian siirtyminen osaksi konsernia on merkittävä askel yhtiön kansainvälistymisen ja kasvun tiellä, sillä Santa Maria on viime vuosina laajentunut yritysostoin vauhdilla Länsi-Eurooppaan. Nyt syntynyt kokonaisuus on yksi Euroopan johtavista makunautintoihin keskittyvistä yrityksistä, joka toimii12 maassa. Konsernin liikevaihto kasvaa 300 miljoonasta 700 miljoonaan, mistä texmex-tuotteet tuovat lähes puolet, kahvi reilun kolmanneksen ja mausteet viidenneksen. ”Paulig ja Santa Maria muodostavat yhdessä merkittävän makunautintoihin keskittyvän yritysperheen, jolla on laaja tuote- ja palveluvalikoima ja lähes 2000 työntekijää. Vaikka liiketoimintayksiköt toimivat jatkossakin itsenäisesti omillaan osa-alueillaan, uusi konserni tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia yhteistyöhön eri markkinoilla. Myös henkilöstön näkökulmasta laajentunut yritys on entistä kiinnostavampi,” konsernijohtaja Jaana Tuominen kertoo. ”Lukuina muutos näyttää suurelta, mutta talon sisäisesti se on maltillinen, sillä Santa Maria on ollut osa liiketoimintaamme jo vuosia. Pauligilla ja Santa Marialla on konsernitasolla muun muassa yhteinen johtoryhmä”, Jaana Tuominen taustoittaa. Santa Marian pääkonttori, maustetehdas sekä tacotehdas sijaitsevat Göteborgissa. Landskronaan valmistui vuonna 2008 moderni tortillatehdas. Yhtiöllä on tuotantolaitokset myös Eestissä, Belgiassa ja Isossa-Britanniassa. Santa Maria on Euroopan suurin texmex-tuotteiden toimittaja ja mausteillaan Pohjoismaiden ja Baltian markkinajohtaja. Mausteiden ja texmexin ohella tuotekonsepteihin kuuluvat myös BBQ, Thai ja India. Yrityksen tuotteita myydään yli 30 maassa. Paulig-konsernin kahviliiketoiminnasta vastaa Oy Gustav Paulig Ab. Yhtiö on kahvialan markkinajohtaja Suomessa ja Baltiassa sekä toiseksi suurin toimija Venäjän paahdetun kahvin markkinoilla. Yhtiölle on juuri valmistunut uusi paahtimo Helsinkiin ja Venäjän Tveriin valmistuu paahtimo vuonna 2010. Konserniin kuuluu myös useilla elintarviketeollisuutta markkinoilla palveleva teollisuusmausteryhmä, jonka tuotteet valmistetaan Eestin Sauessa sijaitsevissa ajanmukaisissa tuotantotiloissa. Oman ryhmänsä muodostaa varsinkin horeca-sektorin arvostama, fondeja ja kastikkeita valmistava Oscar-Puljonki, jolla on tuotantolaitokset Tanskassa ja Suomessa . Lisätietoja: Paulig Oy, konsernijohtaja Jaana Tuominen, +358 40 506 2339 www.pauliggroup.com www.santamariaworld.com