Finnkino aloittaa Metropolitan Oopperan näytösten lipunmyynnin 10.6.

Mahdollisuus nähdä oopperaa suorina lähetyksinä maailman upeimmalta näyttämöltä saa jatkoa. Finnkino ja Metropolitan Opera (MET) ovat solmineet yhteistyösopimuksen myös ensi kaudesta, minkä myötä Finnkino esittää tulevalla kaudella 2009–2010 lauantai-iltaisin yhdeksän oopperaa live-lähetyksinä suoraan New Yorkista. Lisäksi teatteritaiteen ystäviä hemmotellaan 25. kesäkuuta. Tuolloin neljässä Finnkinon elokuvateatterissa nähdään live-lähetys Lontoon National Theatresta.

Tuleva oopperakausi alkaa suomalaisittain komeasti, kun Karita Mattila ja Juha Uusitalo nähdään kauden ensimmäisessä lähetyksessä Puccinin Tosca-teoksen tähtinä. Muita kauden huippukohtia ovat Placido Domingon ensiesiintyminen Verdin Simon Boccanegra -oopperan nimiroolissa sekä sopraano Angela Gheorghiun debyytti Bizet’n Carmenin nimiroolissa. Lipunmyynti MET live-lähetyksiin alkaa 10.6. klo 14 Finnkinon ensimmäinen oopperakausi saavutti suuren suosion ja lipunmyynnin uskotaan nytkin olevan vilkasta. Tuleva kausi on täynnään yleisön rakastamia suosikkioopperoita ja esiintyjinä nähdään oopperan nimekkäimpiä tähtiä. Myyntiin tulevat sekä kausikortit että yksittäiset liput live-lähetyksiin. Kausikortteja voi ostaa Finnkinon teattereista, yksittäisiä lippuja myös www.finnkino.fi -verkkopalvelusta. Varausmahdollisuus live-lähetyksiin alkaa 17.6. Uutuutena Encore-näytökset Kaudella 2009 - 2010 on mahdollista nähdä myös taltioituja oopperaesityksiä. Finnkino esittää uusintanäytökset lauantain live-esitystä seuraavana tiistaina. Näin oopperanäytöksistä pääsee nauttimaan useampi oopperan ystävä ja myös yritykset voivat ostaa omia näytöksiä käyttöönsä. Encore-näytösten lippujen myynti alkaa elokuussa. Kuopio mukaan Finnkinon oopperapaikkakunnaksi Metropolitan Operaa nähdään seuraavissa Finnkinon teattereissa ja ensi kertaa tulevalla kaudella myös Kuopiossa. MET-live -esitykset kaudella 2009–10: • 10.10. Puccini: Tosca • 24.10. Verdi: Aida • 07.11. Puccini: Turandot • 19.12. Offenbach: Hoffmannin kertomukset • 09.01. Strauss: Ruusuritari • 16.01. Bizet: Carmen • 06.02. Verdi: Simon Boccanegra • 27.03. Thomas: Hamlet • 01.05. Rossini: Armida Finnkinon oopperateatterit: • Helsinki: Maxim, Tennispalatsi • Vantaa: Flamingo • Jyväskylä: Fantasia • Kuopio: Star (Uusi oopperapaikkakunta) • Lahti: Kuvapalatsi • Oulu: Plaza • Pori: Promenadi • Tampere: Plevna • Turku: Kinopalatsi Myös Lontoon National Theatren näytelmiä Finnkinon valkokankailla Näytelmien ystäviä hemmotellaan valkokankaiden äärellä 25. kesäkuuta, kun neljässä Finnkinon elokuvateatterissa nähdään live-lähetys Lontoosta. National Theatre on yksi maailman johtavia Shakespearen, kansainvälisen klassisen draaman ja nykydraaman esittäjiä. Finnkino vie suomalaiset teatterin ystävät suoraan pääkallopaikalle tarjoten Jean Racinen antiikin tragedian Phédren suorana lähetyksenä Lontoosta. Pääosassa nähdään Oscar-palkittu Helen Mirren. Lipunmyynti Phedre -näytelmään on käynnissä ja lähetys nähdään 25.6. seuraavissa Finnkinon teattereissa: • Helsinki: Maxim • Tampere: Plevna • Turku: Kinopalatsi • Oulu: Plaza