Finnkinolle käyttöön näytöslippujen pidennetty ennakkomyyntiaika Kuopiossa

Lehdistötiedote 16.5.2013

Kuopion Finnkinon Scalassa otetaan uuden teatterin myötä käyttöön myös uusi ohjelmistojaksotus, jossa asiakkaat voivat hankkia paikkalippunsa näytöksiin jopa neljä viikkoa etukäteen. Uusi käytäntö antaa huomattavasti enemmän suunnitteluvapautta elokuvissa kävijöille.

Elokuvateatterien ohjelmistot suunnitellaan perinteisesti elokuvaviikko kerrallaan, aina perjantaista torstaihin. Kunkin elokuvan näytösmäärä ja esityssalin koko riippuu suuresti yleisömäärästä, joten seuraavan viikonlopun ohjelmisto rakennetaan aina maanantaisin edellisen viikonlopun katsojamäärien mukaan. Ohjelmistosuunnittelusta johtuen viikonloppujen elokuvaohjelmistot eivät vielä viikkoa aikaisemmin ole kenenkään tiedossa, eikä näihin näytöksiin voi ostaa tai varata lippuja. Kuopiossa tähän käytäntöön on tulossa merkittävä muutos.

- Asiakkaat toivovat usein voivansa hankkia paikkalippunsa aikaisemmin, koska he haluavat suunnitella elokuvakäyntinsä hyvissä ajoin. Samanaikaisesti meillä on tarve saada elokuvat suosionsa mukaisiin saleihin. Nyt olemme luomassa Kuopioon käytännön, jossa molemmat asiat ovat toteutettavissa. Uudessa ohjelmistosuunnittelussa vapautamme ennakkomyynnit salikiinnityksistä ja määrittelemme näytössalin vasta lähempänä esityspäivää. Näin saamme kunkin näytöksen paikat riittämään parhaiten kaikille, kertoo Finnkinon ohjelmistopäällikkö Toni Lähteinen.

Ennakkovaraus mahdollista jopa neljä viikkoa ennen näytöstä

Jatkossa ennakkomyynti toimii siten, että asiakas voi hankkia paikkalipun tiettyyn elokuvaan ja näytösaikaan jopa neljä viikkoa etukäteen. Tässä vaiheessa elokuvan sali ei ole vielä kiinnitetty ja myynnissä on vain osa paikoista. Elokuvaviikkoa edeltävänä tiistaina näytösten salit julkaistaan jolloin loputkin paikat tulevat myyntiin ja varattaviksi. Ennen kyseistä tiistaita lippunsa ostanut asiakas saa tietää esityssalin tarkistamalla sen www-lippukaupasta tai teatterille saapuessaan – lentoaseman lähtöportin tapaan.

Kuopion Scalassa salien rivit on numeroitu takarivistä alkaen – siis siten, että takimmainen rivi on numeroltaan 1. Tämä mahdollistaa sen, että pidennettyyn ennakkomyyntiin tulevat paikat on sijoitettu kunkin salin katsomoon takarivistä alkaen. Salien eturivi- ja käytävänvieruspaikat tulevat myyntiin lopullisen salikiinnityksen myötä tiistaisin.

- Kuopion uuden järjestelmän myötä tarjoamme elokuvien ystäville toivotun mahdollisuuden suunnitella leffakäyntejä etukäteen ja kerätä kokoon vaikka isommankin porukan. Uuden käytännön avulla voimme myös ennustaa paremmin eri elokuvien suosiota ja hyödyntää kyseistä tietoa koko Suomen elokuvateatteriyleisön eduksi, Lähteinen iloitsee.

Toni Lähteinen, ohjelmistopäällikkö, Finnkino Oy, puh. 050 514 6044, toni.lahteinen@finnkino.fi

Kari Heinonen, Scalan teatteripäällikkö, Finnkino Oy, puh. 040 835 8080, kari.heinonen@finnkino.fi

FINNKINO OY

Finnkino on Suomen suurin elokuvateatteriketju, jolla on 14 teatteria 11 paikkakunnalla. Lisäksi Finnkinolla on tytäryhtiöt Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Finnkinon teattereissa kävi vuonna 2012 yli 10,5 miljoonaa katsojaa, joista 5,8 miljoonaa tuli Suomesta. Finnkino toimii myös teatterielokuvien levittäjänä, ja Suomessa myös DVD-elokuvien maahantuojana. Finnkinon omistaa ruotsalainen Ratos Ab. www.finnkino.fi