GE Hitachi Nuclear Energy ja Fluor järjestävät kumppanitilaisuuden hyödyntääkseen suomalaista ydinenergiaosaamista

• GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) ja Fluor Corporation isännöivät kumppanitilaisuutta kartoittaakseen mahdollisia yhteistyökumppaneita tulevaan Olkiluoto 4 - rakennushankkeeseen (OL4).
  • GEH tarjoaa suomalaisille yliopisto-opiskelijoille harjoittelupaikkoja pääkonttorissaan Yhdysvalloissa tänä kesänä.

GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) ja Fluor Corporation järjestävät tänään kumppanitilaisuuden, jossa heidän edustajansa tapaavat suomalaisten yritysten edustajia ja kartoittavat mahdollisia yhteistyökumppaneita Olkiluoto 4 -ydinvoimalan (OL4) rakennushankkeeseen ja muihin projekteihin eri puolilla maailmaa. GEH ja Fluor järjestävät tilaisuuden yhteistyössä suomalaisen ydinenergiajärjestön FinNuclearin kanssa.

Huomenna 25. toukokuuta GEH ja Fluor tapaavat Olkiluodon lähialueiden viranomaisia Raumalla, Porissa ja Eurajoella. Näiden FinNuclearin järjestämien tapaamisten tarkoituksena on tutustuttaa yritykset alueen kaupunkeihin sekä niiden tarjoamiin palveluihin ja yhteistyömahdollisuuksiin ydinvoimalaprojektiin liittyen.

GEH haluaa panostaa myös Suomen tulevaan osaamiseen ja tarjoaa viisi harjoittelupaikkaa yliopisto-opiskelijoille pääkonttorissaan Yhdysvalloissa tänä kesänä.

GEH osallistuu OL4:n tarjouskilpailuun Economic Simplified Boiling Water Reactor (ESBWR) -ydinreaktorimallilla, joka on alan standardeilla mitattuna maailman turvallisin saatavilla oleva reaktori. GEH on tehnyt ESBWR-reaktorin soveltuvuustutkimusta TVO:n kanssa helmikuusta lähtien.

GEH tekee tarjouksen yhteistyössä Fluor Corporationin kanssa ja on laajentanut edelleen paikallista läsnäoloaan Suomessa. GEH allekirjoitti alkuvuodesta kahdenvälisen yhteistyösopimuksen (MOU) Space Systems Finlandin kanssa. SSF on erikoistunut turvallisuuskriittisten ohjelmistojen riippumattomaan validiointiin ja verifiointiin useille teollisuudenaloille, mukaan lukien avaruusteollisuus ja energiasektori.

“FinNuclear edistää suomalaisen ydinenergiahankintaketjun valmiuksia osallistua projekteihin Suomessa ja hyödyntää niitä myös ponnahduslautana toimia globaaleilla ydinergimarkkinoilla, joissa isot yritykset kuten GEH ja Fluor tarjoavat yhteistyömahdollisuuksia”, sanoo FinNuclearin johtaja Leena Jylhä. “Kumppanitilaisuudet edistävät ydinenergiatoimijoiden ja suomalaisten yritysten kanssakäymistä.”

“Suomessa on neljä toimivaa ydinvoimalaa ja yksi uusi rakenteilla. Siksi täällä on kokemusta näiden valtavien projektien rakentamisesta, jota voidaan hyödyntää niin Suomessa kuin kansainvälisesti”, GEH:n kansainvälisistä ydinvoimalaprojekteista vastaava Vice President David Sledzik sanoo. “Tämänpäiväinen kumppanitilaisuus vahvistaa uskoamme siihen, että suomalaisilla ydinenergiayrityksillä on paljon tarjottavaa. Olemme vakuuttuneita siitä, että voimme koota erittäin kiinnostavan ja kilpailukykyisen hankintaketjun ja kattavan tarjouksen, joka vastaa TVO:n teknologia-, aikataulu- ja budjettivaatimuksia.”

“Yksi onnistuneiden projektien osatekijä on hankinta- ja alihankintaketjun optimointi", Fluorin kansainvälisistä ydinenergiatoiminnoista vastaava johtaja David Boone sanoo. "Olemme tyytyväisiä GEH:n ja Fluorin järjestämän kumppanitilaisuuden herättämään kiinnostukseen ja uskomme, että voimme hyödyntää suomalaisen hankintaketjun osaamista, kokemusta ja tuotteita omassa projektissamme ja tiimissämme."

Aiemmin tänä vuonna GE Energyn toimitusjohtaja John Krenicki julkisti ESBWR-reaktorin pienoismallin, joka on esillä Yhdysvaltain suurlähetystössä. Hän nosti esille, miten GEH:n reaktoriteknologia auttaa Suomea sen tavoitteissa lisätä vähähiilisten energiamuotojen tuotantoa Suomessa.

Suomessa on yhteensä neljä ydinreaktoria, jotka tuottavat yli 28 prosenttia maan sähköstä maailman ydinvoimajärjestön (World Nuclear Association) mukaan. Eduskunta teki heinäkuussa 2010 periaatepäätöksen kahdesta reaktorihankkeesta, joista toinen on TVO:n Olkiluoto-4-projekti.

Michael Tetuan, GE Hitachi Nuclear Energy, +1 910 819 7055, michael.tetuan@ge.com

Tom Murnane tai Howard Masto, Masto Public Relations, +1 518 786 6488, tom.murnane@mastopr.com, howard.masto@ge.com

FinNuclear

FinNuclear ry on teollisuuden organisaatioiden perustama valtakunnallinen yhdistys, jonka päätehtävä on kehittää ja laajentaa suomalaista ydinenergia-alan hankintaketjua. Tavoitteeseen pyritään kehityshankkeilla, joilla lisätään osaamista, koulutusta ja edistetään verkostoitumista. Eduskunnan talousvaliokunta viittasi muistiossaan FinNuclearin toiminnan merkitykseen tulevien ydinvoimalaprojektien osalta ennen tulevien ydinreaktoreiden rakentamista koskevien periaatepäätöksen vahvistamista.

GE Hitachi Nuclear Energy

Wilmingtonissa Pohjois-Carolinassa sijaitseva. GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) on maailman johtava kehittyneiden reaktoreiden ja ydinenergiapalveluiden tarjoaja. GEH on globaali ydinenergia-alaa yhtymä, jonka GE ja Hitachi ovat perustaneet kesäkuussa 2007 . Yhtymä toteuttaa yhteistä strategista visiota luodakseen laajemman valikoiman ratkaisuja ja laajentaakseen mahdollisuuksiaan uusien reaktoreiden ja palveluiden tarjoamiseen. Yhtymä tarjoaa asiakkailleen ympäri maailmaa teknologista edelläkävijäosaamista, joka takaa reaktorien suorituskyvyn, tehon ja turvallisuuden tehokkaan parantamisen.

Fluor Corporation

Fluor Corporation suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää monia maailman haastavimpia ja monimutkaisimpia projekteja. John Simon Fluor Sr. perusti yrityksen vuonna 1912 vaatimattomalla 100 dollarin alkupääomalla. Vaatimattoman alun jälkeen yritys on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista suunnittelu- ja rakennusalan yrityksistä. Fluor viettää 100-vuotisjuhliaan vuonna 2012. Nykyisin globaalin, kuudelle mantereelle ulottuvan toimistoverkostonsa avulla yhtiö tarjoaa kattavaa palvelua ja ensiluokkaista osaamista projektinsuunnittelussa, hankinnassa, rakentamisessa, käyttöönotossa, toiminnoissa, ylläpidossa ja projektinhallinnassa. Fluorin pääkonttori sijaitsee Irvingissä Texasissa. Fluor on FORTUNE 200 -yritys, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 23,4 miljardia dollaria. Lisätietoja osoitteesta www.fluor.com.

Avainsanat: