GE Hitachi Nuclear Energy ja Fluor tarjoavat Teollisuuden Voimalle maailman turvallisinta ydinreaktoria Olkiluotoon

Tarjous tuo mahdollisuuksia suomalaisille ja kansainvälisille yhteistyökumppaneille.

GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) ja Fluor Corporation ovat tehneet tarjouksen maailman turvallisimman* Economic Simplified Boiling Water Reactor (ESBWR) –ydinreaktorin rakentamisesta Olkiluodon neljänteen ydinvoimalaan (OL4).

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) käynnisti viime vuonna tarjouskilpailun Olkiluoto 4 laitostoimittajille, johon GEH ja Fluor osallistuvat yhdessä.

“Uskomme, että ESBWR on paras vaihtoehto Olkiluoto 4:ään ja voimme tarjota projektiin ainutlaatuisia hyötyjä”, sanoo Jay Wileman, Senior Vice President for Nuclear Plant Projects, GEH. “Yhdistämme huippuluokan teknologian moderniin rakennustekniikkaan. Meillä on hyvin integroidun globaalin yhteistyöverkoston lisäksi paikallista liiketoimintaosaamista. Tarjoamme ylivoimaisen paketin turvallisuutta, toimintavarmuutta ja taloudellisia hyötyjä. Samalla autamme Suomea edistämään vähäpäästöisen, vaihtoehtoisen energian tuotantoa. Meillä on hyvät edellytykset hyödyntää sopivassa suhteessa paikallista ja kansainvälistä työvoimaa ja osaamista”, jatkaa Wileman.

GEH ESBWR III+ sukupolven reaktorimalli käyttää passiivista luonnonmukaiseen vesikiertoon ja painovoimaan perustuvaa turvallisuusteknologiaa, minkä ansiosta se voi jäähdyttää itsensä ilman ulkoista virtaa tai toimenpiteitä yli seitsemän päivän ajan.

* alan standardilla, sydänvauriotaajuudella mitattuna.

George Clarke

GE Hitachi Nuclear Energy

+1 910 819 2044

george.clarke@ge.com

Fluor Corporation

Fluor Corporation suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää monia maailman haastavimpia ja monimutkaisimpia infrastruktuuri- ja teollisuusprojekteja. Globaali 100-vuotias yhtiö toimii kuudella mantereella, jossa sen 43 000 työtekijää tarjoavat kattavaa palvelua ja ensiluokkaista osaamista projektinsuunnittelussa, hankinnassa, rakentamisessa, käyttöönotossa, toiminnoissa, ylläpidossa ja projektinhallinnassa. Yhtiö palvelee globaaleja energia-, kemikaali-, julkis-, teollisuus-, infrastruktuuri-, ylläpidon, valmistus- , kaivos-, voima- ja kuljetusalan asiakkaita. Fluorin pääkonttori sijaitsee Irvingissä Texasissa. Fluor on 124. sijalla FORTUNE 500 -listalla, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 23,4 miljardia dollaria. Lisätietoja osoitteesta www.fluor.com.

GE Hitachi Nuclear Energy

Wilmingtonissa Pohjois-Carolinassa sijaitseva GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) on maailman johtava kehittyneiden reaktoreiden ja ydinenergiapalveluiden tarjoaja. GEH on globaali ydinenergia-alan yhtymä, jonka GE ja Hitachi perustivat kesäkuussa 2007 . Yhtymän strateginen visio on tarjota laaja valikoima ratkaisuja ja kasvattaa osaamista uusien reaktoreiden ja palveluiden tarjoamiseen. Yhtymä tarjoaa asiakkailleen ympäri maailmaa teknologista edelläkävijäosaamista, joka takaa reaktorien suorituskyvyn, tehon ja turvallisuuden jatkuvan kehittämisen. www.ge.com/nuclear.

Avainsanat: