GE Hitachi Nuclear Energyn ESBWR-ydinreaktori mukaan TVO:n Olkiluoto-4:n tarjouskilpailuun

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on pyytänyt GE Hitachi Nuclear Energyn (GEH) mukaan tarjouskilpailuun Olkiluotoon rakennettavasta neljännestä ydinreaktorista (OL4).  GEH osallistuu kilpailuun Economic Simplified Boiling Water Reactor (ESBWR) -ydinreaktorimallilla, joka on alan standardeilla mitattuna maailman turvallisin saatavilla oleva reaktori. GEH kutsuttiin mukaan tarjouskilpailuun sen solmittua helmikuussa osallistumisen mahdollistavan sopimuksen TVO:n kanssa.

“Olemme otettuja ja innostuneita saadessamme TVO:n virallisen kutsun tarjouskilpailuun uudesta ydinreaktorista”, uusien voimalaprojektien Senior Vice President Danny Roderick GE Hitachi Nuclear Energysta sanoo. “Tämä on tunnustus ESBWR-teknologiallemme, joka on turvallinen ja ennustettavalla tavalla toimiva ratkaisu Olkiluoto-4-projektiin. Teemme jo yhteistyötä projektiin osallistuvien kumppaneidemme kanssa ja luomme hankintaketjua, jotta voimme valmistella erittäin kilpailukykyisen, houkuttelevan ja kattavan ehdotuksen, joka vastaa TVO:n teknologia-, aikataulu- ja budjettivaatimuksia.”

ESBWR-ydinreaktori edustaa passiivista turvallisuusteknologiaa ja todistetusti edistyksellisiä moduulirakentamisen menetelmiä. GEH:lla on runsaasti ABWR-rakennuskokemusta Japanista ja Taiwanista. GEH:llä on vakaa, kokenut hankintaketju, johon kuuluu merkittävästi paikallista osaamista. Tämä mahdollistaa rakentamisen aikataulussa ja budjetin mukaisesti. ESBWR-reaktorin passiivinen turvallisuusteknologia hyödyntää luonnonmukaista kiertoa ja painovoimaa jäähdytysveden osalta, jolloin reaktori jäähdyttää itsensä jopa seitsemän päivän ajan ilman sähköä eikä ihmisen tekemää työtä tarvita. Myös tämän jälkeen jäähdytystä voidaan jatkaa tekemällä vain pieniä toimenpiteitä.

GEH tekee tarjouksen yhteistyössä Fluor Corporationin kanssa ja on laajentanut paikallista läsnäoloaan Suomessa. Tämä parantaa GEH:n globaalia hankintaketjua ja mahdollistaa ESBWR-projektista mahdollisimman kilpailukykyisen tarjouksen TVO:lle. GEH:n viimeaikaisia valmisteluja TVO:n tarjouskilpailuun ovat:

• Tammikuussa 2012 GEH allekirjoitti kahdenvälisen yhteistyösopimuksen (MOU) SFF:n kanssa. SSF on erikoistunut turvallisuuskriittisten ohjelmistojen riippumattomaan validiointiin ja verifiointiin useille teollisuudenaloille, mukaan lukien avaruusteollisuus ja energiasektori.
  • Marraskuussa 2011 GEH allekirjoitti kahdenvälisen yhteistyösopimuksen (MOU) Fluor Corp.:in kanssa tehdäkseen tarjouksen Olkiluoto-4-projektista yhdessä Fluorin kanssa. Fluor on johtava projektisuunnittelu- ja rakennusyhtiö.
  • Lokakuussa 2011 GEH ja Fluor osallistuivat FinNuclearin Meet the Vendor -tapahtumaan Tampereella. Finnuclearin isännöimä tilaisuus toi reaktoritoimittajat ja mahdolliset suomalaiset yhteistyökumppanit yhteen. Tavoitteena oli hyödyntää erittäin asiantuntevaa ja kokenutta paikallista ydinenergia-alan henkilöstöä ja osaamista.

Toukokuussa 2012 GEH ja Fluor isännöivät omaa kumppanitilaisuutta, jonka tavoitteena on löytää suomalaisia toimittajia osallistumaan OL4-tarjoukseen sekä luoda työpaikkoja Suomeen. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä FinNuclearin kanssa.

Aiemmin tänä vuonna GE Energyn toimitusjohtaja John Krenicki julkisti ESBWR-reaktorin pienoismallin, joka on esillä Yhdysvaltain suurlähetystössä. Hän nosti esille, miten GEH:n reaktoriteknologia voi merkittävästi lisätä vähähiilisten energiamuotojen tuotantoa. Tänä kesänä GEH tarjoaa harjoittelumahdollisuuksia suomalaisille opiskelijoille pääkonttorissaan Yhdysvalloissa, jossa opiskelijat pääsevät tutustumaan GEH:n liiketoimintaan ja ydinenergiateollisuuteen monipuolisesti.

Suomessa on yhteensä neljä ydinreaktoria, jotka tuottavat lähes 30 prosenttia maan sähköstä maailman ydinvoimajärjestön (World Nuclear Association) mukaan. Eduskunta teki heinäkuussa 2010 periaatepäätöksen kahdesta reaktorihankkeesta, joista toinen on TVO:n Olkiluoto-4-projekti.

Michael Tetuan, GE Hitachi Nuclear Energy, +1 910 819 7055, michael.tetuan@ge.com

Tom Murnane tai Howard Masto, Masto Public Relations, +1 518 786 6488, tom.murnane@mastopr.comhoward.masto@ge.com

GE Hitachi Nuclear Energy

Wilmingtonissa Pohjois-Carolinassa sijaitseva GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) on maailman johtava kehittyneiden reaktoreiden ja ydinenergiapalveluiden tarjoaja, joka on perustettu kesäkuussa 2007. GEH on globaali energia-alan yhtymä, jonka GE ja Hitachi ovat perustaneet palvellakseen globaalisti ydinenergia-alaa. Yhtymä toteuttaa yhteistä strategista visiota luodakseen laajemman valikoiman ratkaisuja ja laajentaakseen mahdollisuuksiaan uusien reaktoreiden ja palveluiden tarjoamiseen. Yhtymä tarjoaa asiakkailleen ympäri maailmaa teknologista edelläkävijäosaamista, joka takaa reaktorien suorituskyvyn, tehon ja turvallisuuden tehokkaan parantamisen.

Avainsanat: