Havas Worldwiden tutkimus: Moderni elämäntapa ei tyydytä – ihmiset kaipaavat uutta sisältöä elämään

Havas Worldwide tutki ihmisten suhtautumista moderniin teknologiaan ja sen vaikutuksia elämänlaatuun. This Digital Life –tutkimus kertoo digitaalisen teknologian läpimurron tuoneen uusia mahdollisuuksia, mutta samalla huoli tulevaisuudesta on kasvanut ja pelko sosiaalisten kontaktien heikkenemisestä yleistyy.

Parin viime vuosikymmenen aikana tapahtunut digitaalisen teknologian nopea läpimurto ja sen tuomat uudet viestintäkanavat, kiihtyvä elämäntapa ja kotitalouksien sekä sosiaalisten tapojen muutokset aiheuttavat kasvavaa epävarmuutta ja huolta tulevasta. Ihmisten ja luonnon suhteen pelätään heikkenevän ja yhteisöllisyyden murenevan.

Verkkodatan keräämisen ja sosiaalisen median pelätään heikentävän yksityisyyttä. Vastaajista 60 prosenttia arvioi ihmisten jakavan liikaa henkilökohtaista tietoa verkossa. Yli puolet vastaajista uskoo yhä kiihtyvän verkottumisen heikentävän yhteisöllisyyttä.

“Kuluttajat ottavat avosylin vastaan uuden teknologian tuomat mahdollisuudet ja mukavuudet, mutta samalla huolta aiheuttaa elämäntavan muutos, jossa älyllisyys, selkeys ja yhteys luonnon rytmiin ovat katoamassa. Kuluttajat haluavat yhdistää perinteisen ja uuden elämäntavan parhaat puolet. Nykyisistä mukavuuksista halutaan pitää kiinni ja samalla halutaan säilyttää ne perinteet ja arvot, jotka nyt ovat vaarassa kadota. Näin syntyy uusi hybridielämäntapa, joka antaa enemmän merkitystä, mukavuutta ja tyydytystä”, toteaa Havas Worldwide Helsingin toimitusjohtaja Paul Earl.

”Markkinoinnin ammattilaisilla on edessään digitaalisen teknologian tuoma uusi haaste: on hälvennettävä pelkoja yksityisyyden heikkenemisestä ja samalla brändeille on luotava merkityksellisempiä sisältöjä. Hybridielämäntapa on huomioitava myös tuote- ja palvelukehityksessä”, jatkaa Earl.

Yhteiskunta kehittyy kielteiseen suuntaan - moraalikato pelottaa

Vaikka nykyaikaisuus mielletään kehityksen synonyymiksi, tulevaisuuden odotus ei enää ruoki mielikuvitusta. Vastaajista 60 prosenttia arvelee yhteiskunnan kehittyvän kielteiseen suuntaan. Vielä huolestuttavampaa on, että 40 prosenttia tuntee elämänsä menevän hukkaan. Yhteiskunnan moraalikato huolettaa 72 prosenttia vastaajista.

Vain 10 prosenttia vastaajista uskoo digitaalisen teknologian olevan maailmalle haitallista, mutta 42 prosenttia arvelee vielä olevan liian aikaista arvioida kaikkia vaikutuksia – tulevaisuuteen suhtaudutaan kaiken kaikkiaan melko varauksellisesti ja epäluottavaisesti.

Pinnallisuus ja yksinäisyys uhkakuvina

Puolet vastaajista uskoo digitaalisen teknologian heikentävän ihmisten kykyä syvälliseen ajatteluun ja kykyyn keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan. Kaksi kolmasosaa vastaajista kertoo yhteiskunnan muuttuneen liian pinnalliseksi huomion kiinnittyessä epäolennaiseen.

Vastaajista 58 prosenttia arvelee kyvyn yhteiskunnalliseen keskusteluun katoavan. Poliittisten ääriliikkeiden nousu huolettaa 70 prosenttia vastaajista ja 64 prosenttia pelkää vainoharhaisuuden sekä salaliittoteorioiden yleistyvän.

Modernin maailman yltäkylläisyyden kulttuuri ei vetoa, koska enemmistö vastaajista on kyllästynyt kerskakulutukseen ja kertoo toivovansa yksinkertaisempaa elämää. Vastaajista 40 prosenttia olisi tyytyväisempiä vähempään materiaan. Lähes kolme neljäsosaa vastaajista on huolissaan rikkaiden ja köyhien välisen elintasokuilun kasvusta.

Yhteisöpalveluiden suosio kasvaa jatkuvasti, mutta yli neljännes vastaajista kertoo niiden heikentävän elämänlaatua. Peräti yli puolet vastaajista uskookin digitaalisen viestinnän heikentävän sosiaalista kanssakäymistä.

Tutkimuksen toteutus:

Havas Worldwiden This Digital Life – tutkimus toteutettiin verkkokyselynä yhteistyössä Market Probe Internationalin kanssa. Kyselyyn vastasi 7 213 yli 18-vuotiasta henkilöä 19 maassa: Alankomaissa, Argentiinassa, Australiassa, Belgiassa, Brasiliassa, Etelä-Afrikassa, Intiassa, Irlannissa, Iso-Britanniassa, Kanadassa, Kiinassa, Kolumbiassa, Meksikossa, Puolassa, Ranskassa, Saksassa, Tshekissä, Unkarissa ja Yhdysvalloissa.

Havas Worldwide Helsinki

Managing Director Paul Earl, puh. 0400 965 760, paul.earl@havasww.fi

Prosumer Reports –mielipidekyselyt: www.prosumer-report.com

Havas Worldwide

Havas Worldwide on johtava integroidun markkinointiviestinnän toimisto, joka on ensimmäisenä toimistona saanut samana vuonna Global Agency of the Year -palkinnon sekä Advertising Agelta että Campaignilta. Havas Worldwide työllistää 11 000 henkeä 316 toimistossa 120 kaupungissa 75 maassa, ja tarjoaa asiakkailleen mainonnan, markkinoinnin ja yritysviestinnän sekä digitaalisen ja sosiaalisen median ratkaisuja. Havas Worldwiden asiakkaisiin kuuluvat Air France, BNP Paribas, Charles Schwab, Citigroup, Danone Group, IBM, Kraft Foods, Lacoste, Merck, Pernod Ricard, PSA Peugeot Citroën, Sanofi ja Volvo. Havas Worldwide on maailman johtavan pörssinoteeratun viestintäyrityksen Havaksen suurin yksikkö.

Havas Worldwide Helsingin asiakkaisiin kuuluvat mm. IBM, Outokumpu, Kraft Foods, Are, Sanofi-Aventis, Nokia, A-klinikkasäätiö, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Suomen Syöpäyhdistys.

Avainsanat: