HYKS:ille lahjoituksena vatsasairauksien diagnosointia opettava simulaattori

Uusi simulaattoriteknologia antaa vatsan elimien sairauksiin erikoistuville lääkäreille mahdollisuuden harjoitella diagnosointia virtuaalipotilailla. Lääkeyhtiö Schering-Plough Oy lahjoitti torstaina 3. syyskuuta Helsingin yliopistolliselle sairaalalle Suomen ensimmäisen endoskopiasimulaattorin. Laite palvelee gastroenterologeja koko maan laajuisesti.

HYKS:iin perustettavassa endoskopiasimulaattoriyksikössä päästään harjoittelemaan vatsan sairauksien diagnosointia täysin uudella tavalla. Simulaattorin avulla voi tutustua maha-suolikanavan sairauksien tähystystutkimuksiin ja diagnosointiin ensimmäistä kertaa todellisen tähystyksen kaltaisessa tilanteessa. Harjoittelun ansiosta gastroenterologien potilastyö on alusta alkaen helpompaa ja nopeampaa. - Endoskopiasimulaattori on askel uuteen aikaan gastroenterologien koulutuksessa. Simulaattorin antaman kokemuksen avulla koulutettavien gastroenterologien tähystystaidot tulevat paranemaan, oppiminen nopeutumaan ja tutkimukset potilaalle helpottumaan, kertoo ylilääkäri, dosentti Martti Färkkilä HYKS:in Gastroenterologian klinikalta. Simulaattorin lahjoittanut lääkeyhtiö Schering-Plough jatkaa pitkäaikaista yhteistyötään gastroenterologian klinikan kanssa ja tukee jatkossakin erikoistuvien lääkäreiden koulutusta, jonka yksi osa-alue on simulaattorin hyödyntäminen. Toimitusjohtaja Jouko Timosaaren mukaan vakavien vatsasairauksien varhainen diagnosointi on tärkeää. - Aikaisessa vaiheessa tehty diagnoosi auttaa sairauden hallintaa pitkälläkin tähtäimellä. Haluamme auttaa gastroenterologeja heidän tärkeässä työssään ja samalla tukea vaikeasta vatsasairaudesta kärsiviä potilaita saamaan oikean diagnoosin ja hoidon, kertoo Timosaari lahjoitukseen vaikuttaneista tekijöistä. Simulaattori palvelee kaikkia gastroenterologeja Endoskopiasimulaattori on Suomen ensimmäinen ja maailmanlaajuisestikin laitteita on käytössä vain noin 80 kappaletta. HYKS:issä sijaitseva laite palvelee gastroenterologeja ja alaan erikoistuvia lääkäreitä koko maan laajuisesti. Simulaattorissa on mahdollisuus valita kymmeniä erilaisia potilastapauksia, joissa potilaan sairaudet sijaitsevat suoliston eri osissa. Esimerkiksi sappi- ja haimateiden kuvantamista on mahdollista harjoitella 20 erilaisen virtuaalisen potilaan avulla. Simulaattori sisältää myös vaatimustasoltaan erilaisia tehtäviä, joten se sopii sekä ensimmäisiä kertoja tähystystä harjoitteleville että pitkään gastroenterologeina työskennelleille. Suomessa tulehdukselliset suolistosairaudet yleistyvät merkittävästi ja myös lapsilla viimeisten 20 vuoden aikana. Euroopan Crohn & Colitis -yhdistyksen mukaan tulehduksellisista suolistosairauksista kärsii Euroopassa yli miljoona ihmistä, joista arviolta 700 000 sairastaa Colitis ulcerosaa, eli haavaista paksusuolentulehdusta. Suomessa sairastuu vuosittain noin seitsemän ihmistä sataatuhatta kohti. Krooniset vatsaelinsairaudet Kroonisia, tarkkoja tutkimuksia vaativia vatsaelinsairauksia ovat kasvaimien lisäksi muun muassa Crohnin tauti ja haavainen paksusuolen tulehdus. Crohnin tauti Crohnin tauti on krooninen, tulehduksellinen suolistosairaus, jossa ohut- ja/tai paksusuolen seinämät tulehtuvat ja niihin tulee haavaumia ja arpeutumia. Crohnin tauti voi esiintyä myös muualla ruoansulatuselimistössä. Crohnin tauti kuuluu autoimmuunisairauksiin, joissa elimistön oma puolustusjärjestelmä hyökkää terveitä kudoksia vastaan. Crohnin taudin syytä ei tiedetä, mutta perintö- ja ympäristötekijöillä tiedetään olevan vaikutusta sairastumiseen. Euroopan Crohn & Colitis -yhdistyksen mukaan tulehduksellisista suolistosairauksista kärsii Euroopassa yli miljoona ihmistä. Crohnin tauti on yleistynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Haavainen paksusuolentulehdus Colitis ulcerosa (ulseratiivinen koliitti) eli haavainen paksusuolentulehdus on krooninen ja pitkäaikainen suolistosairaus, joka aiheuttaa tulehduksen lisäksi haavaumia paksusuoleen. Colitis ulcerosa esiintyy peräsuolen ja paksusuolen alaosassa, mutta voi esiintyä myös koko paksusuolen alueella. Colitis ulcerosa kuuluu autoimmuunisairauksiin, joissa elimistön oma puolustusjärjestelmä hyökkää terveitä kudoksia vastaan. Colitis ulcerosan syytä ei tiedetä, mutta perintötekijöiden lisäksi epäillään, että sairastuneen suoliston puolustusjärjestelmä reagoi poikkeuksellisen voimakkaasti ja pitkäaikaisesti suoliston tulehdusreaktioihin ja tulehdus kroonistuu. Lisätiedot: Ylilääkäri, dosentti Martti Färkkilä HYKS:in Gastroenterologian klinikka GSM: 050-4271 622