Jaakko Lindénistä vuoden 2009 McDonald’s-yrittäjä

Jaakko Lindén on valittu vuoden 2009 McDonald’s-yrittäjäksi. Pitkän linjan yrittäjä Lindén pyörittää poikansa Villen avustuksella yhteensä viittä McDonald’s-ravintolaa Salossa, Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Hyvinkäällä. Alalla Lindénin pitää ravintoloiden nuorekas ja energinen ilmapiiri.

McDonald’s-yrittäjä Jaakko Lindén on toiminnassaan voimakkaasti sitoutunut paikalliseen yhteisöön ja asiakkaisiinsa. Hän panostaa liiketoimintaan sekä kehittämällä ja kouluttamalla henkilökuntaansa että uudistamalla ravintoloita. Viimeisen kolmen vuoden aikana Lindén on remontoinut neljä viidestä ravintolastaan. Tämä on ollut kova urakka, jossa on onneksi ollut apuna yrittäjäkenttäpäällikkönä toimiva poika Ville Lindén. Yrittäjän sitoutuminen näkyy myös siinä, että hän on itse läsnä ravintoloissaan kiireisimpinä aikoina, esimerkiksi viikonloppuisin. Kova ja pitkäjänteinen työ on tuottanut myös tulosta. - Jokainen omistamani McDonald’s-ravintola on omalla alueellaan toimialansa markkinajohtaja myynnillä mitattuna. Syynä tähän voidaan pitää niin siistejä ja viihtyisiä ravintoloita kuin panostamistamme asiakaspalveluun, Olemme luoneet asiakastyytyväisyydestä sisäiset seurantamittarit, joiden avulla palkitsemme kuukausittain asiakaspalvelussa ansioituneet esimiehet ja työntekijät. Ravintoloidemme asiakastyytyväisyys onkin noussut yli kymmenen prosenttia viime vuodesta Jaakko Lindén sanoo. Lindén on toiminut hotelli- ja ravintola-alalla huimat 37 vuotta, josta 14 vuotta McDonald’s-ketjussa. Työura alkoi hotelli- ja ravintola-alalla legendaarisessa Hotelli Tahkovuoressa 1970-luvun puolivälissä. Yrittäjä itse kutsuu tuota aikaa ”korkeakoulukseen”. Tämän jälkeen Lindén toimi Porin ja Mikkelin Cumulus-hotellien johtajana, mikä oli alle kolmekymppiselle nuorelle miehelle melkoinen saavutus. Cumuluksessa työskennellessään Lindén tutustui ensimmäistä kertaa franchising-yrittäjyyden periaatteisiin käytyään Yhdysvalloissa alan koulutuksessa. – Suomessa ei vielä 1980-luvulla ollut mahdollisuuksia franchising-yrittäjyyteen hotellialalla. Kipinä tähän jäi kuitenkin kytemään, ja tartuin mahdollisuuteen ryhtyä McDonald’s-yrittäjäksi vuonna 1996 ostamalla Salon ravintolan, Lindén kertoo. Nuorten keskellä pysyy ajan hermolla Linden on viihtynyt McDonald’s-yrittäjänä pitkään ja erinomaisesti ja aikoo jatkaa samalla uralla eläkevuosiin saakka. Muun muassa ravintoloiden nuorekas ja positiivinen ilmapiiri vaikuttaa asiaan. Työntekijöitä Lindénin ravintoloissa on yhteensä 130. – Olen etuoikeutettu, kun saan joka päivä tehdä työtä nuorten ja energisten ihmisten kanssa. Ravintoloideni esimiehet ovat keskimäärin 25-vuotiaita ja työntekijät 20-vuotiaita. Tässä pysyy väkisinkin ajan hermolla ja liikkeessä. Näin elämäni pysyy rikkaana eläkevuosiin asti, Lindén toteaa tyytyväisenä. – Pitkä ura alalla antaa perspektiiviä myös liiketoiminnan kehittämiseen. Tuotan mielelläni ideoita koko McDonald’s-ketjun kehittämiseksi. Olen työni kautta oppinut myös palautteen merkityksen paikallisella tasolla. Kannattaa pitää korvat auki ja kehittää toimintaa saadun palautteen perusteella. Asiakkaillehan tätä työtä tehdään, hän muistuttaa. Vuoden Yrittäjä valitaan kriteeristöllä, jossa huomioidaan muun muassa ravintolahenkilökunnan ja esimiesten tyytyväisyys, asiakasmäärän ja myynnin vertailukelpoinen kasvu sekä palvelun laatu ja ravintoloiden siisteys. McDonald’s-yrittäjiä on Suomessa yhteensä 15.