Julkinen ja yksityinen sektori yhteisvoimin hammaslääkäripulaa vastaan Kainuussa

Yksityisiä terveyspalveluja tarjoava PlusTerveys Oy ja Kainuun maakunta -kuntayhtymä pyrkivät yhteistyössä ratkaisemaan Kainuun hammaslääkäripulaa. Hammaslääkäreiden määrän ei ennusteta kääntyvän lähivuosina kasvuun, joten toimenpiteitä tilanteen ratkaisemiseksi on löydettävä paikallisesti ja nopeasti. Vauhdittaakseen uusien hammaslääkärien rekrytoimista Kainuun alueelle PlusTerveys ja Kainuun maakunta -kuntayhtymä järjestävät yhdessä hammaslääkäreille rekrytointitilaisuuden lauantaina 12.6. Vuokatin Popmaratonin yhteydessä.

Julkinen ja yksityinen sektorit ovat yhdistäneet voimansa ja hakevat yhteisten kampanjoiden avulla uusia hammaslääkäreitä hoitamaan kainuulaisia. Hammaslääkäreitä etsitään molemmille sektorille, ja tarjolla on myös joustavia vaihtoehtoja työskennellä esimerkiksi puolet työajasta PlusTerveyden palveluksessa ja puolet julkisella sektorilla. PlusTerveyden ja Kainuun maakunta -kuntayhtymän yhteistyö alkoi jo viime vuonna yhteisellä rekrytointi-ilmoituksella, ja nyt lauantaina 12.6. järjestetään yhteinen rekrytointitilaisuus hammaslääkäreille Vuokatin Popmaratonin yhteydessä.

Kampanjan moottorina toiminut PlusTerveys näkee yhteistyön julkisen sektorin kanssa tärkeänä osana myös oman toimintansa kehittämistä.

-    Hammaslääkäripulan myötä hoitoa tarvitsevia potilaita on Kainuussa paljon. Tämä on meille mahdollisuus paitsi oman liiketoimintamme kehittämiseen, myös maakunnan terveydenhoidon kehityksen tukemiseen. Mitä enemmän pystymme tarjoamaan hammashoidon palveluja esimerkiksi työterveyshuollon piirissä meidän vastaanotoillamme, sitä tehokkaammin pystymme helpottamaan hammashoidon paineita alueella, PlusTerveys Oy:n liiketoimintajohtaja Kimmo Töttölä sanoo.

Kainuun maakunta -kuntayhtymän johtava hammaslääkäri Marko Korhonen näkee yhteistyön hedelmällisenä mahdollisuutena koko alueelle.

-    Teemme avoimin mielin yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa. On kaikkien etu, jos alueellemme saadaan uusia hammaslääkäreitä. Yhteistyö on sujunut hyvin ja olemme iloisia PlusTerveyden aktiivisuudesta rekrytoinnissa  alueellamme, Korhonen sanoo.

PlusTerveydellä Kainuussa toimii yhteensä 9 hammaslääkäriä. Tarjolla on yleishammaslääkäripalvelujen lisäksi muun muassa suu- ja leukakirurgian, iensairauksien, protetiikan ja purennanhoidon palveluja.

Hammaslääkärien määrä Suomessa entiselleen vasta vuonna 2030

Hammaslääkärien määrä on vähentynyt viime vuosina eläkkeelle jäämisten myötä, ja tilastot*)  ennustavat tilanteen pahentuvan edelleen. Vuoden 2009 tasolle hammaslääkärien määrissä tullaan arvion mukaan pääsemään vasta vuoden 2030 tienoilla. Kainuun tilanteesta erityisen haastavan tekee Kuopion yliopiston hammaslääketieteellisen opintojen loppuminen yli kymmenen vuotta sitten. Hammaslääketieteen koulutus alkaa Kuopiossa uudestaan syksyllä 2010, mutta uusia hammaslääkäreitä saadaan töihin vastan noin viiden vuoden kuluttua.

Kainuussa on koko Suomen tavoin hammaslääkäreistä huutava pula. Erityisen haastava tilanne on Kuhmossa ja Hyrynsalmella, ja alueelle tarvitaan kokonaisuutena kipeästi uusia hammaslääkäreitä sekä julkiselle että yksityiselle puolelle. Hammaslääkäripula vaikeuttaa hoitoon pääsyä ja pidentää hoitojaksoja ja hoitokäyntien välejä. Kainuulaiset hakeutuvat kuitenkin hyvin hoitoon ja vastaanotoille tulijoita on paljon.

Haasteeseen vastataan nyt monenlaisilla keinoilla. Rekrytointikampanjan lisäksi hammaslääkäripulaa pyritään lievittämään myös tehostamalla työnjakoa hammaslääkäreiden ja suuhygienistien välillä. Suuhygienistien huolehtiessa esimerkiksi suun terveyden edistämisestä ja suun kotihoidon opastuksesta sekä hammaskiven poistosta vapautuu hammaslääkäreiltä resursseja heidän erityisosaamisensa toimenpiteisiin. Kainuussa suugyhienisteistä ei ole pulaa, ja heitä onkin rekrytoitu Kainuun maakunta
-kuntayhtymään lisää. Lisäksi Kainuun maakunta -kuntayhtymässä on kesäkuussa aloittanut kesätyönsä neljä nuorta hammaslääkäriopiskelijaa.

PlusTerveys Oy, liiketoimintajohtaja Kimmo Töttölä, 09 3510 4451
Kainuun maakunta -kuntayhtymä, johtava hammaslääkäri Marko Korhonen, puh. 08 6156 7868

PlusTerveys on monipuolinen yksityisten terveydenhuoltopalvelujen tarjoaja. Vuonna 1978 perustettu yritys toimii Suomessa 90 paikkakunnalla. PlusTerveyden omistavat yhtiössä työskentelevät hammaslääkärit, lääkärit, fysioterapeutit ja hammasteknikot. Heidän lisäkseen yrityksessä työskentelee hoito- ja hallintohenkilökuntaa. Työntekijöitä oli vuoden 2009 lopussa 1128. PlusTerveyden arvot ovat johdettavissa yhtiön nimen alkuosasta Plus; palveleva, luotettava ja laadukas, uudistuva sekä sitoutunut. Yrityksen visiona on tarjota laadukkaita palveluja ja olla uudistuva ja haluttu työyhteisö. PlusTerveys -konserniin kuuluvat emoyhtiö PlusTerveys Oy ja tytäryhtiö PlusTerveys-Invest Oy. PlusTerveydellä on oma eläkesäätiönsä, PlusTerveys-Eläkesäätiö, joka hoitaa lakisääteiset TyEL-eläkkeet. Vuonna 2009 PlusTerveys -konsernin liikevaihto oli 111,5 miljoonaa euroa 17,6 prosentin liikevoitolla.

--

*) Lähde: Suomen Hammaslääkäriliiton ennuste vuoteen 2060 hammaslääkärimääristä, Työikäiset hammaslääkärit Suomessa (www.hammaslaakariliitto.fi), jossa lähteenä käytetty:
Suomen Hammaslääkäriliiton jäsenrekisteri 31.12.2009, THL ja Valvira. Ennuste perustuu sisäänottoon 182 (Helsinki 50, Oulu 55, Turku 40 ja Kuopio 37), joista arvioidaan valmistuvan 85 %. Lisäksi oletetaan, että ulkomailta tulee ja jää Suomeen viisi hammaslääkäriä vuosittain. Työikäisillä tarkoitetaan alle 63-vuotiaita.